SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Nadzvuková letenka bude stáť päťtisíc dolárov

Rýchlejšie ako zvuk, každý pasažier vlastné sedadlo pri okienku a z Londýna do New Yorku za menej ako tri a pol hodiny. Prvé takéto lietadlo by malo lietať už koncom budúceho roka.

S týmto lietadlom sa bude z Londýna do New Yorku lietať za menej ako 3 a pol hodiny.S týmto lietadlom sa bude z Londýna do New Yorku lietať za menej ako 3 a pol hodiny. (Zdroj: Boom)

BRATISLAVA. Najrýchlejšie dopravné lietadlo na svete má lietať rýchlosťou mach 2,2 (2.695 km/hod), asi dva a polkrát rýchlejšie ako súčasné dopravné lietadlá. Jeho ikonický nadzvukový predchodca Concorde dosahoval mach 2,04 (2.330 km/hod).

Nové lietadlo bude menšie ako Concorde, s lepšou aerodynamikou a vďaka novým technológiám aj s úspornejším motorom. Bude v ňom len 40 pasažierov, každý pri vlastnom okienku so službami ako v prvej triede.

Spoločnosť Boom Technology z amerického Denveru síce zatiaľ ešte žiadne vlastné lietadlo nepostavila, ľudia, ktorí ju vytvorili však o lietadlách a ich výrobe niečo vedia. V minulosti už pracovali pre NASA, Lockheed alebo Boeing.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Emirates už priamo lieta aj na Nový Zéland Čítajte 

Prispeli napríklad k úspechu autopilota pre Boeing 787 Dreamliner, stíhačkových motorov či aerodynamike SpaceShipTwo.

Okrem vízie už majú aj peniaze: Prvú opciu na nákup 10 lietadiel pred niekoľkými dňami podpísal Richard Branson, majiteľ značky Virgin, ktorá združuje viac ako 400 väčšinou dopravných spoločností. A vážny záujem o kúpu ďalších 15 lietadiel má tiež zatiaľ nemenovaná letecká spoločnosť so sídlom v Londýne.

Nové komerčné nadzvukové lietadlo musí ešte zvládnuť niekoľko technologických problémov, ktoré jeho prevádzku predražujú v porovnaní s podzvukovými lietadlami.

Dĺžka letov na trase Londýn New York alebo San Francisco Tokio, ktoré vedú ponad oceán sa však potom radikálne skráti. Prípadné lietanie nadzvukovou rýchlosťou nad pevninou však stále komplikuje vysoká hlučnosť motorov.

SkryťVypnúť reklamu

Ani predchodca najnovšieho nadzvukového lietadla, Concorde, nemohol na mnohé letiská kvôli vysokej prevádzkovej hlučnosti. A aj povolenie jeho prvého letu do New Yorku preto sprevádzali komplikácie. Burácania motorov a silné vibrácie pri štarte často spustili aj autoalarmy aút parkujúcich v okolí štartu. 

Prečítajte si tiež: Voda do lietadla je ako na prídel Čítajte 

Takisto zrýchlenie na nadzvukovú rýchlosť pomocou forsáže (prídavným spaľovaním), ktoré spôsobuje supersonický tresk, bolo v prípade letov medzi New Yorkom a Európou naplánované až nad more.

Zvukové vlny a zvukový ráz pri prekonávaní nadzvukovej rýchlosti tak nezasiahli osídlenú pevninu.

Cena za spiatočnú letenku pri novom dopravnom nadzvukovom lietadle spoločnosti Boom by mala byť asi 5.000 dolárov.

To je porovnateľná cena za biznis triedu v súčasných lietadlách a asi štvrtina v porovnaní s legendárnym Concordom v roku 2003. British Airways a Air France vtedy prvé komerčné nadzvukové lietadlo vyradili z prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 053
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 133
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 969
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 613
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 550
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 902
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 508
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 397
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 823
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 690
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 240
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 157
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 966
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 667
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 267
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu