BRATISLAVA. Najrýchlejšie dopravné lietadlo na svete má lietať rýchlosťou mach 2,2 (2.695 km/hod), asi dva a polkrát rýchlejšie ako súčasné dopravné lietadlá. Jeho ikonický nadzvukový predchodca Concorde dosahoval mach 2,04 (2.330 km/hod).
Nové lietadlo bude menšie ako Concorde, s lepšou aerodynamikou a vďaka novým technológiám aj s úspornejším motorom. Bude v ňom len 40 pasažierov, každý pri vlastnom okienku so službami ako v prvej triede.
Spoločnosť Boom Technology z amerického Denveru síce zatiaľ ešte žiadne vlastné lietadlo nepostavila, ľudia, ktorí ju vytvorili však o lietadlách a ich výrobe niečo vedia. V minulosti už pracovali pre NASA, Lockheed alebo Boeing.

Prispeli napríklad k úspechu autopilota pre Boeing 787 Dreamliner, stíhačkových motorov či aerodynamike SpaceShipTwo.
Okrem vízie už majú aj peniaze: Prvú opciu na nákup 10 lietadiel pred niekoľkými dňami podpísal Richard Branson, majiteľ značky Virgin, ktorá združuje viac ako 400 väčšinou dopravných spoločností. A vážny záujem o kúpu ďalších 15 lietadiel má tiež zatiaľ nemenovaná letecká spoločnosť so sídlom v Londýne.

Nové komerčné nadzvukové lietadlo musí ešte zvládnuť niekoľko technologických problémov, ktoré jeho prevádzku predražujú v porovnaní s podzvukovými lietadlami.
Dĺžka letov na trase Londýn - New York alebo San Francisco - Tokio, ktoré vedú ponad oceán sa však potom radikálne skráti. Prípadné lietanie nadzvukovou rýchlosťou nad pevninou však stále komplikuje vysoká hlučnosť motorov.
Ani predchodca najnovšieho nadzvukového lietadla, Concorde, nemohol na mnohé letiská kvôli vysokej prevádzkovej hlučnosti. A aj povolenie jeho prvého letu do New Yorku preto sprevádzali komplikácie. Burácania motorov a silné vibrácie pri štarte často spustili aj autoalarmy aút parkujúcich v okolí štartu.

Takisto zrýchlenie na nadzvukovú rýchlosť pomocou forsáže (prídavným spaľovaním), ktoré spôsobuje supersonický tresk, bolo v prípade letov medzi New Yorkom a Európou naplánované až nad more.
Zvukové vlny a zvukový ráz pri prekonávaní nadzvukovej rýchlosti tak nezasiahli osídlenú pevninu.
Cena za spiatočnú letenku pri novom dopravnom nadzvukovom lietadle spoločnosti Boom by mala byť asi 5.000 dolárov.
To je porovnateľná cena za biznis triedu v súčasných lietadlách a asi štvrtina v porovnaní s legendárnym Concordom v roku 2003. British Airways a Air France vtedy prvé komerčné nadzvukové lietadlo vyradili z prevádzky.