Ako fungujú hviezdičky hotelov? O kvalite nič nehovoria

Univerzálnym hodnotením hotelov sa stali počty hviezdičiek. Pozrite sa, kto a ako ich hotelom udeľuje a čo vlastne znamenajú.

Hotel VIK Arena Blanca****, Dominikánska Republika (Zdroj: dovolenka.sme.sk)

Veľa hotelových hostí si vyberá hotel podľa počtu hviezdičiek. Intuitívne očakávame, že čím viac hviezdičiek, tým vyššia bude kvalita hotela. Áno aj nie. Hviezdičky hotelov nič nehovoria o kvalite služieb. Stanovujú iba minimálny rozsah poskytovania služieb.

Neexistuje žiadny jednotný svetový alebo európsky systém hviezdičkovania hotelov. V každej krajine platia iné pravidlá prideľovania hviezdičiek a líši sa tiež požadovaný minimálny rozsah poskytovaných služieb. Niektoré hotely si na služby nad štandard daného počtu hviezdičiek označujú prídavnými znamienkami plus, alebo obrysom ďalšej hviezdy. 

Udeľovanie hviezdičiek hotelom na Slovensku

Kategorizácia hotelov bola od počiatku postavená na filozofii informovať o základnom vybavení hotela. Od roku 2008 sú ubytovacie zariadenia na Slovensku klasifikované podľa vyhlášky, ktorá využíva pre hotely  systém 1 – 5 hviezdičiek.

Hodnotí sa rozsah vybavenia izieb a rozsah služieb v siedmych hlavných oblastiach:

  • vstupné priestory
  • pohostinské odbytové strediská (reštaurácia)
  • ubytovacie priestory a ich vybavenosť
  • hygienické zariadenia a ich vybavenosť
  • výmena bielizne
  • spoločenské priestory
  • tzv. fakultatívne znaky – doplnkové služby, bodový systém

V praxi systém funguje tak, že si počet hviezdičiek pridelí hotel sám. Ak poskytuje služby uvedené vo vyhláške, začne hviezdičky používať v spojení s názvom hotela. Oprávnenosť používania hviezdičiek kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Ak zistí porušenie vyhlášky, hotel dostane pokutu a povinnosť nedostatky napraviť. Chybné označovanie počtom hviezdičiek sa hodnotí ako poškodzovanie spotrebiteľa.

Body za fakultatívne znaky

Vyhláška stanovuje presné bodové hodnotenie doplnkových služieb, pomocou ktorých si hotel zabezpečí minimálne bodové hodnotenie v rámci fakultatívnych znakov.

Za špičkové vybavenie izieb hotel môže získať až 60 bodov. Hodnotí sa napríklad pripojenie na internet, klimatizáciu (okrem 5***** hotela) , fax na izbe, nefajčiarske izby, deka na izbe, detské postieľky alebo DVD prehrávač. Za služby pre deti ako ihrisko, opatera, herňa, detské menu alebo prebaľovací pult sa pripočítavajú ďalšie body.

Kvalita služieb hotelov a užívateľské recenzie

Je na voľbe manažmentu hotela, ktoré doplnkové služby bude hotel poskytovať a na ktorú skupinu hostí bude svoje služby cieliť. Medzi dvoma hotelmi s tromi hviezdičkami, ale orientované na rôzne skupiny hostí môžu byť preto veľké rozdiely. Rovnako môže byť veľmi odlišná kvalita služieb, ústretovosť personálu a celková atmosféra v hoteloch.

Ideálne je, ak si hostia hotelov vyberajú ubytovanie aj podľa presných popisov vybavenia jednotlivých hotelov a podľa užívateľských recenzií hotelov, ktoré prezradia oveľa viac ako hviezdičky. Pre výbere hotela veľmi pomôžu aj videá hotelov, ktoré dokážu sprostredkovať atmosféru hotela.  

Čo určujú hviezdičky hotelov

1 hviezdičkový hotel

  • poskytuje služby recepcie minimálne 16 hodín denne, v hoteli funguje minimálne 1 reštaurácia, telefón v objekte
  • na každé lôžko sa poskytujú dva uteráky, pohár a mydlo alebo sprchový šampón
  •  izby bez vlastného hygienického zariadenia musia mať umývadlo so studenou aj teplou vodou
  • uteráky sa menia každé tri dni, posteľná bielizeň raz za týždeň
  • minimálne 50 bodov za fakultatívne znaky

Pozrite si ponuku 1 hviezdičkových hotelov na dovolenka.sme.sk.

2 hviezdičkový hotel

  • poskytuje služby recepcie minimálne 16 hodín denne, v hoteli funguje minimálne 1 reštaurácia, centrálny trezor v recepcii, telefón s centrálou
  • na každé lôžko sa poskytujú dva uteráky, pohár a mydlo alebo sprchový šampón
  • aspoň polovica izieb musí mať vlastné hygienické zariadenia
  • uteráky sa menia každé tri dni, posteľná bielizeň každé štyri dni
  • minimálne 70 bodov za fakultatívne znaky

Pozrite si ponuku 2 hviezdičkových hotelov na dovolenka.sme.sk.

3 hviezdičkový hotel

  • okrem non-stop recepcie má hotel vstupnú halu, minimálne 1 reštauráciu a 1 spoločenský priestor - salón, centrálny trezor, telefón s centrálou
  • každá izba má vlastné hygienické zariadenie a predsieň
  • na každé lôžko pripadá jedna čalúnená stolička alebo čalúnené kreslo
  • poskytujú sa 2 uteráky a jedna osuška, v kúpeľni je predložka pred vaňu alebo sprchu
  • uteráky, osušky a predložky sa menia každé dva dni, posteľná bielizeň každé tri dni
  • za fakultatívne znaky minimálne 100 bodov

Pozrite si ponuku 3 hviezdičkových hotelov na dovolenka.sme.sk.

4 hviezdičkový hotel

  • okrem non-stop recepcie má hotel vstupnú halu, minimálne 1 reštauráciu a jedno ďalšie odbytové stredisko (bar, kaviareň), 2 spoločenské priestory – salón a klubové priestory
  • izby sú vybavené trezorom, minibarom a telefónom s priamym spojením do telefónnej siete
  • na každé lôžko sa poskytujú 2 uteráky a jedna osuška, v kúpeľni je predložka pred vaňu alebo sprchu a elektrický sušič vlasov
  • uteráky, osušky a predložky sa menia každý deň, posteľná bielizeň každé dva dni
  • za fakultatívne znaky minimálne 210 bodov

Pozrite si ponuku 4 hviezdičkových hotelov na dovolenka.sme.sk.

5 hviezdičkový hotel

  • okrem non-stop recepcie má hotel vstupnú halu, minimálne 1 reštauráciu a jedno ďalšie odbytové stredisko (bar, kaviareň), 2 spoločenské priestory – salón a klubové priestory
  • izby sú vybavené trezorom, minibarom, telefónom s priamym spojením do telefónnej siete a klimatizáciou, v kúpeľni je elektrický fén na vlasy
  • na každé lôžko sa poskytujú 2 uteráky, 1 osuška, kúpacia čiapka, froté plášť a jednorazové papuče
  • uteráky, osušky, predložky v kúpeľni a posteľná bielizeň sa menia každý deň
  • za fakultatívne znaky minimálne 390 bodov

Pozrite si ponuku 4 hviezdičkových hotelov na dovolenka.sme.sk.

 

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 230
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 439
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 161
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 086
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 420
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 283
  7. Kam do tepla v januári? 2 293
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 998
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 164