SME
Nedeľa, 26. jún, 2022 | Meniny má Adriána

Páčia sa vám električky? Toto je desať najznámejších liniek

Električky sú v mestách, kde premávajú, skvelý spôsob, ako si bez bolenia nôh popozerať zaujímavé miesta z inej perspektívy.

Električka v New Orleans.Električka v New Orleans. (Zdroj: flickr/cc/JasonParis)

New Orleans, USA

Linka St. Charles Avenue je najstaršou nepretržite používanou električkovou trasou na svete, Stále tu premávajú typické tmavozelené vozne. Ako ťahaná koňmi začala fungovať v roku 1832 a jej činnosť prerušil len ničivý hurikán Katrina.

Dnes približne 90 minútová jazda vedie z Canal street cez Garden District, Riverbend a pri Palmer Parku sa otáča a vracia späť do Francúzskej štvrte.

Ďalšie tri električkové linky Canal Street, Riverfront a Loyola loop sú kratšie, ale medzi turistami tiež obľúbené. Vozne na týchto linkách majú červeno žltú farbu.

SkryťVypnúť reklamu

San Francisco, USA

Električková linka F získala vďaka nadšeniu dobrovoľníkov štatút technického dedičstva a od roku 1995 začala po niekoľkých desaťročiach útlmu postupne znovu premávať v uliciach San Francisca. Jazdia na nej električky, ktoré pôvodne premávali v iných amerických či európskych mestách, v pôvodných farbách.

Dnes jej trasa vedie zo štvrte Castro cez Market street a nábrežie Embarcadero do turistami obľúbenej štvrte Fishermen´s Wharf. Fungovanie linky F zabezpečuje neziskovka Market Street Railway. Jej dobrovoľníci sa tiež starajú aj o posledné tri linky ručne ovládanej pozemnej lanovky, jednej z najobľúbenejších atrakcií San Francisca.

Hong Kong, Čína

Hong Kong je jediné mesto na svete, kde premávajú poschodové električky. Tunajšia električková sieť funguje už viac ako 100 rokov. Trasa šiestich liniek vedie po severnej strane hlavného ostrova, niektoré zachádzajú aj do stredu mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Vzdialenosti medzi jednotlivými zastávkami sú pomerne krátke. Najdlhšia trasa zo Shau Kei Wan do Kennedy Townu trvá aj s prestupom na Western Market asi 80 minút.

Melbourne, Australia

Melbourne má najdlhšiu mestskú električkovú sieť na svete, meria 250 km. Na prehliadku mesta sa najlepšie hodí linka 96, ktorá spája tri najzaujímavejšie časti: bohémsku štvrť Fitzroy, centrum mesta a St. Kilda Beach.

Ak však máte záujem len o centrum mesta, využite okružnú jazdu električkou číslo 35.

Prečítajte si tiež: Po Starom moste prvýkrát prešla električka do Petržalky Čítajte 

Budapešť, Maďarsko

Električková sieť v Budapešti dnes meria 155 kilometrov. Najlepšie výhľady na Budínsky hrad s pozemnou lanovkou, reťazový most Széchenyi Lánchíd či novogotickú budovu parlamentu ponúka linka číslo 2.

Jej trasa medzi Margitiným a Rákocziho mostami vedie po nábreží na peštianskej strane Dunaja..

SkryťVypnúť reklamu

Viedeň, Rakúsko

Vo Viedni je na prehliadku väčšiny pamätihodností najlepšie vyskúšať električku D. Jazdí od novopostavenej Hlavnej stanice (Hauptbahnhof) popri zámku Belveder na Schwarzenbergské námestie (Schwarzenbergplatz), ktorému dominuje jediná socha sovietskeho vojaka za bývalou železnou oponou.

Odtiaľ po mestskom okruhu popri Hofburgu a jeho záhradách, novogotickej radnici či mestskom divadle až k železničnej stanici Františka Jozefa (Franz Jospeh Bahnhof)..

Ak máte záujem iba o samotný mestský okruh, zvládnete ho za 24 minút a môžete použiť žltú turistickú električku.

Prečítajte si tiež: Rebríček miest, kde by ste v cudzine chceli bývať Čítajte 

Praha, Česko

Medzi turistami v Prahe je legendárna električková linka 22. Popri jej trase je väčšina pražských historických pamiatok a na mnohých miestach ponúka krásne výhľady na mesto.

SkryťVypnúť reklamu

Od konečnej pri Hostivařskej priehrade, cez Vinohrady a Námestie mieru a Národné divadlo jej trasa prechádza po Moste légií na druhú stranu Vltavy.

Prečítajte si tiež: Lanovka na Petřín má 125 rokov Čítajte 

Odtiaľ popri spodnej stanice pozemnej lanovky na Petřín smeruje cez Malostranské námestie s chrámom sv. Mikuláša, popri Valdštejnskej záhrade hore na Pražský hrad.

Ďalej trasa vedie popri Strahovskom a Břevnovskom kláštoroch až po konečnú pri letohrádku Hvězda na Bielej hore.

Načítavam video...

Berlín, Nemecko

Prvá električka poháňaná elektrinou začala premávať práve v Berlíne, vo štvrti Lichterfelde v roku 1881. V Západnom Berlíne síce električkový systém zrušili v roku 1960, po zjednotení mesta má Berlín aj napriek tomu stále jednu z najrozsiahlejších električkových sietí na svete.

Prečítajte si tiež: Berlínske metro má retro Čítajte 

Z 30 liniek je pravdepodobne najkrajšia trasa električky 68. Zo stanice S-bahn Köpenick smeruje do malebného mestečka Alt-Schmöckwitz cez borovicové lesy popri Langer See.

SkryťVypnúť reklamu

Amsterdam, Holandsko

V Amsterdame električky premávajú na 16 linkách a spolu s bicyklami sú hlavným dopravným prostriedkom v centre mesta.

Okolo hlavných turistických atrakcií vedie linka číslo 2. Bez veľkej námahy z nej na trase od Hlavnej železničnej stanice uvidíte Kráľovský palác, kostol De Nieuwe Kerk, historický Begijnhof, plávajúci Bloaemen markt (Kvetinový trh), Rijksmuseum, Van Goghovo múzeum a Vondelpark.

Prečítajte si tiež: Amsterdam: Cyklisti už jazdia cez nový tunel Čítajte 

Lisabon, Portugalsko

Lisabonská električková linka 28 prechádza mestom od východu na západ, pričom cez krivoľaké uličky prekonáva niekoľko klesaní a stúpaní.

Prečítajte si tiež: Lisabon je európske San Francisco Čítajte 

Väčšina návštevníkov mesta sa ňou najčastejšie necháva vyviezť do strmého kopca z Baixa do štvrte Alfama pod hrad São Jorge.

Typické žlté vozne, ktoré by sa v iných mestách používali na retro jazdy či ako exponáty v múzeu, sú v portugalskom Lisabone stále súčasťou verejnej dopravnej siete.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. Appka, ktorá hľadá predražené platby, je už v slovenskej verzii
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 426
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 546
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 6 228
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 867
  5. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 4 332
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 791
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 2 844
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 654
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  3. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  4. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 400
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 172
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 767
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 860
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 802
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 686
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 5 018
  8. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 4 830
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu