SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

10 letísk, kde vám stúpne adrenalín

Lietanie je najbezpečnejší spôsob prepravy. Na niektorých letiskách však tomu ťažko dokážete uveriť.

Lietadlo na ostrove St. Martin pristáva priamo nad plážou.Lietadlo na ostrove St. Martin pristáva priamo nad plážou. (Zdroj: flickr/cc/Richie Diesterheft)

St. Martin: Adrenalín v Karibiku

Karibik sú predovšetkým exkluzívne destinácie s azúrovým morom. Letisko princeznej Juliany na ostrove St. Martin je preto druhé najvyťaženejšie vo východnom Karibiku.

Fotografie lietadiel, ktoré akoby viseli tesne nad hlavami ľudí na pláži vyzerajú nebezpečne. Z pristávania a štartu lietadiel sa preto stala obľúbená atrakcia a na pláži Maho nájdete v každej krčme vypísané všetky prílety a odlety. Správny okamih na fotografovanie netreba premeškať.

Načítavam video...

Väčší adrenalín býva štart lietadiel. Tí odvážnejší odolávajú sile prúdových motorov pár desiatok metrov za lietadlom počas štartu.

SkryťVypnúť reklamu

Musia sa však pevne držať plota, ktorý letiskovú plochu oddeľuje od pláže. Inak ich môže odfúknuť a hrozia im zranenia.

Gibraltár: Obklopené vodou

Pristávacia dráha má len 1 828 metrov a aj najmenšia pilotova chyba sa preto môže skončiť pádom do mora. Cez letištnú plochu vedie aj najrušnejšia ulica Winston Churchill Avenue na hranicu so Španielskom. Samozrejme, počas pristávania či štartu lietadiel pozemnú dopravu cez letisko zastavia.

Toncontin: Najnebezpečnejšie

Letisko v Tegucigalpe v Hondurase je jedno z najnebezpečnejších letísk na svete. Pristávanie komplikuje najmä krátka pristávacia dráha, vysoké prevýšenie svahu pred miestom dosadnutia a časté zmeny vetra.

V roku 2009 dráhu predĺžili z 1863 metrov na 2163 metrov. Lietadlá však musia stále krátko pred dosadnutím komplikovane manévrovať aby zvládli tesne kopírovať 45 stupňový svah.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Paro: Najnáročnejšie pristávanie

Letisko Paro je jediné medzinárodné letisko v Bhutáne, ročne ho použije asi 30 tisíc cestujúcich. Leží v nadmorskej výške 2 200 metrov, ale okolité himalájske vrchy dosahujú až 5 500 metrov.

Kvôli nevyspytateľným meteorologickým podmienkam tu patrí pristávanie a štarty medzi najnáročnejšie na svete. Lety sú preto povolené len za denného svetla a dostatočnej viditeľnosti.

Lukla: Iba jeden pokus

Pristávanie a štart na Letisku Tenzinga a Hillaryho v nepálskej Lukle je vzrušujúci zážitok. Môže za to krátka pristávacia dráha s dĺžkou len 487 metrov.

Nadmorská výška 2438 metrov znamená časté zmeny počasia, silný vietor a oblačnosť. Čerešničkou je hlboký zráz na jednom konci dráhy a skalná stena na druhom. Pilot tak má na vzlietnutie alebo na pristátie jediný pokus.

SkryťVypnúť reklamu

Škótsko: Na pláži

Letisko na ostrove Barra v Škótsku je jediné plážové letisko na svete s pravidelnými leteckými linkami. A to nie je jediná kuriozita.

Počas prílivu býva zaplavené a pristávať sa môže iba za odlivu. Preto tu chýba aj kvalitné osvetlenie a v noci sa nelieta. Vo výnimočných prípadoch vypomáhajú reflektory aút.

Courchevel: Štart dole kopcom

Letisko Courchevel vo Francúzskych Alpách je dvetisíc metrov nad morom. Pristávacia dráha má iba 525 metrov, lietadlá však pomáha pribrzdiť stometrový výškový rozdiel medzi začiatkom a koncom dráhy.

Komplikácie tu však robí najmä silný vietor a v zime sneh a námraza. Aj preto musia mať piloti špeciálny certifikát.

Načítavam video...

Saba: Najkratšie na svete

Letisko Juancho E. Yrausquin na ostrove Saba v Karibskom mori má najkratšiu dráhu na svete. Meria len 396 metrov. Preto je nevhodné pre medzinárodnú dopravu a lietajú sem len malé lietadlá.

SkryťVypnúť reklamu

Možno práve preto, že vyzerá nebezpečne, piloti sú pozornejší a doteraz tu nemali vážnejšiu nehodu.

Madeira: Nedokončená diaľnica

Časť dráhy a odstavnej plochy letiska na portugalskej Madeire podopiera les betónových stĺpov. Pristávacia dráha pre veľké lietadlá bola dlhé roky prikrátka, čo v roku 1977 vyústilo do tragickej havárie.

Dráhu potom predĺžili a dnes má 2777 metrov . Zo zeme síce dráha nevyzerá ako architektonický skvost, ale Madeira je odvtedy pre turistov prístupnejšia.

Hong Kong: Medzi mrakodrapmi sa už nelieta

Až do roku 1998 bolo mimoriadne napínavé lietanie do Hong Kongu. Tamojšie letisko Kai Tak postupne obostavali mrakodrapy a mestu to spôsobovalo množstvo problémov vrátane leteckých havárií. Preto na umelom ostrove v Chek Lap Kok postavili za 20 miliárd dolárov úplne nové letisko.

SkryťVypnúť reklamu

Patrí medzi najrušnejšie v juhovýchodnej Ázii, zároveň sa kvalitou služieb v minulom roku stalo piatym najlepším letiskom na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 944
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 973
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 950
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 600
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 089
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 885
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 497
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  6. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 632
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 772
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 673
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 5 184
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 774
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 902
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 419
  8. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 186
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu