10 letísk, kde vám stúpne adrenalín

Lietanie je najbezpečnejší spôsob prepravy. Na niektorých letiskách však tomu ťažko dokážete uveriť.

Lietadlo na ostrove St. Martin pristáva priamo nad plážou.(Zdroj: flickr/cc/Richie Diesterheft)

St. Martin: Adrenalín v Karibiku

Karibik sú predovšetkým exkluzívne destinácie s azúrovým morom. Letisko princeznej Juliany na ostrove St. Martin je preto druhé najvyťaženejšie vo východnom Karibiku.

Fotografie lietadiel, ktoré akoby viseli tesne nad hlavami ľudí na pláži vyzerajú nebezpečne. Z pristávania a štartu lietadiel sa preto stala obľúbená atrakcia a na pláži Maho nájdete v každej krčme vypísané všetky prílety a odlety. Správny okamih na fotografovanie netreba premeškať.

Väčší adrenalín býva štart lietadiel. Tí odvážnejší odolávajú sile prúdových motorov pár desiatok metrov za lietadlom počas štartu.

Musia sa však pevne držať plota, ktorý letiskovú plochu oddeľuje od pláže. Inak ich môže odfúknuť a hrozia im zranenia.

Gibraltár: Obklopené vodou

Pristávacia dráha má len 1 828 metrov a aj najmenšia pilotova chyba sa preto môže skončiť pádom do mora. Cez letištnú plochu vedie aj najrušnejšia ulica Winston Churchill Avenue na hranicu so Španielskom. Samozrejme, počas pristávania či štartu lietadiel pozemnú dopravu cez letisko zastavia.

Toncontin: Najnebezpečnejšie

Letisko v Tegucigalpe v Hondurase je jedno z najnebezpečnejších letísk na svete. Pristávanie komplikuje najmä krátka pristávacia dráha, vysoké prevýšenie svahu pred miestom dosadnutia a časté zmeny vetra.

V roku 2009 dráhu predĺžili z 1863 metrov na 2163 metrov. Lietadlá však musia stále krátko pred dosadnutím komplikovane manévrovať aby zvládli tesne kopírovať 45 stupňový svah.

Paro: Najnáročnejšie pristávanie

Letisko Paro je jediné medzinárodné letisko v Bhutáne, ročne ho použije asi 30 tisíc cestujúcich. Leží v nadmorskej výške 2 200 metrov, ale okolité himalájske vrchy dosahujú až 5 500 metrov.

Kvôli nevyspytateľným meteorologickým podmienkam tu patrí pristávanie a štarty medzi najnáročnejšie na svete. Lety sú preto povolené len za denného svetla a dostatočnej viditeľnosti.

Lukla: Iba jeden pokus

Pristávanie a štart na Letisku Tenzinga a Hillaryho v nepálskej Lukle je vzrušujúci zážitok. Môže za to krátka pristávacia dráha s dĺžkou len 487 metrov.

Nadmorská výška 2438 metrov znamená časté zmeny počasia, silný vietor a oblačnosť. Čerešničkou je hlboký zráz na jednom konci dráhy a skalná stena na druhom. Pilot tak má na vzlietnutie alebo na pristátie jediný pokus.

Škótsko: Na pláži

Letisko na ostrove Barra v Škótsku je jediné plážové letisko na svete s pravidelnými leteckými linkami. A to nie je jediná kuriozita.

Počas prílivu býva zaplavené a pristávať sa môže iba za odlivu. Preto tu chýba aj kvalitné osvetlenie a v noci sa nelieta. Vo výnimočných prípadoch vypomáhajú reflektory aút.

Courchevel: Štart dole kopcom

Letisko Courchevel vo Francúzskych Alpách je dvetisíc metrov nad morom. Pristávacia dráha má iba 525 metrov, lietadlá však pomáha pribrzdiť stometrový výškový rozdiel medzi začiatkom a koncom dráhy.

Komplikácie tu však robí najmä silný vietor a v zime sneh a námraza. Aj preto musia mať piloti špeciálny certifikát.

Saba: Najkratšie na svete

Letisko Juancho E. Yrausquin na ostrove Saba v Karibskom mori má najkratšiu dráhu na svete. Meria len 396 metrov. Preto je nevhodné pre medzinárodnú dopravu a lietajú sem len malé lietadlá.

Možno práve preto, že vyzerá nebezpečne, piloti sú pozornejší a doteraz tu nemali vážnejšiu nehodu.

Madeira: Nedokončená diaľnica

Časť dráhy a odstavnej plochy letiska na portugalskej Madeire podopiera les betónových stĺpov. Pristávacia dráha pre veľké lietadlá bola dlhé roky prikrátka, čo v roku 1977 vyústilo do tragickej havárie.

Dráhu potom predĺžili a dnes má 2777 metrov. Zo zeme síce dráha nevyzerá ako architektonický skvost, ale Madeira je odvtedy pre turistov prístupnejšia.

Hong Kong: Medzi mrakodrapmi sa už nelieta

Až do roku 1998 bolo mimoriadne napínavé lietanie do Hong Kongu. Tamojšie letisko Kai Tak postupne obostavali mrakodrapy a mestu to spôsobovalo množstvo problémov vrátane leteckých havárií. Preto na umelom ostrove v Chek Lap Kok postavili za 20 miliárd dolárov úplne nové letisko.

Patrí medzi najrušnejšie v juhovýchodnej Ázii, zároveň sa kvalitou služieb v minulom roku stalo piatym najlepším letiskom na svete.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 218
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 259
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 899
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 526
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 622
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 597
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 353
  8. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 227
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 139
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 129