SME

10 letísk, kde vám stúpne adrenalín

Lietanie je najbezpečnejší spôsob prepravy. Na niektorých letiskách však tomu ťažko dokážete uveriť.

Lietadlo na ostrove St. Martin pristáva priamo nad plážou.Lietadlo na ostrove St. Martin pristáva priamo nad plážou. (Zdroj: flickr/cc/Richie Diesterheft)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

St. Martin: Adrenalín v Karibiku

Karibik sú predovšetkým exkluzívne destinácie s azúrovým morom. Letisko princeznej Juliany na ostrove St. Martin je preto druhé najvyťaženejšie vo východnom Karibiku.

Fotografie lietadiel, ktoré akoby viseli tesne nad hlavami ľudí na pláži vyzerajú nebezpečne. Z pristávania a štartu lietadiel sa preto stala obľúbená atrakcia a na pláži Maho nájdete v každej krčme vypísané všetky prílety a odlety. Správny okamih na fotografovanie netreba premeškať.

Načítavam video...

Väčší adrenalín býva štart lietadiel. Tí odvážnejší odolávajú sile prúdových motorov pár desiatok metrov za lietadlom počas štartu.

SkryťVypnúť reklamu

Musia sa však pevne držať plota, ktorý letiskovú plochu oddeľuje od pláže. Inak ich môže odfúknuť a hrozia im zranenia.

Gibraltár: Obklopené vodou

Pristávacia dráha má len 1 828 metrov a aj najmenšia pilotova chyba sa preto môže skončiť pádom do mora. Cez letištnú plochu vedie aj najrušnejšia ulica Winston Churchill Avenue na hranicu so Španielskom. Samozrejme, počas pristávania či štartu lietadiel pozemnú dopravu cez letisko zastavia.

Toncontin: Najnebezpečnejšie

Letisko v Tegucigalpe v Hondurase je jedno z najnebezpečnejších letísk na svete. Pristávanie komplikuje najmä krátka pristávacia dráha, vysoké prevýšenie svahu pred miestom dosadnutia a časté zmeny vetra.

V roku 2009 dráhu predĺžili z 1863 metrov na 2163 metrov. Lietadlá však musia stále krátko pred dosadnutím komplikovane manévrovať aby zvládli tesne kopírovať 45 stupňový svah.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Paro: Najnáročnejšie pristávanie

Letisko Paro je jediné medzinárodné letisko v Bhutáne, ročne ho použije asi 30 tisíc cestujúcich. Leží v nadmorskej výške 2 200 metrov, ale okolité himalájske vrchy dosahujú až 5 500 metrov.

Kvôli nevyspytateľným meteorologickým podmienkam tu patrí pristávanie a štarty medzi najnáročnejšie na svete. Lety sú preto povolené len za denného svetla a dostatočnej viditeľnosti.

Lukla: Iba jeden pokus

Pristávanie a štart na Letisku Tenzinga a Hillaryho v nepálskej Lukle je vzrušujúci zážitok. Môže za to krátka pristávacia dráha s dĺžkou len 487 metrov.

Nadmorská výška 2438 metrov znamená časté zmeny počasia, silný vietor a oblačnosť. Čerešničkou je hlboký zráz na jednom konci dráhy a skalná stena na druhom. Pilot tak má na vzlietnutie alebo na pristátie jediný pokus.

SkryťVypnúť reklamu

Škótsko: Na pláži

Letisko na ostrove Barra v Škótsku je jediné plážové letisko na svete s pravidelnými leteckými linkami. A to nie je jediná kuriozita.

Počas prílivu býva zaplavené a pristávať sa môže iba za odlivu. Preto tu chýba aj kvalitné osvetlenie a v noci sa nelieta. Vo výnimočných prípadoch vypomáhajú reflektory aút.

Courchevel: Štart dole kopcom

Letisko Courchevel vo Francúzskych Alpách je dvetisíc metrov nad morom. Pristávacia dráha má iba 525 metrov, lietadlá však pomáha pribrzdiť stometrový výškový rozdiel medzi začiatkom a koncom dráhy.

Komplikácie tu však robí najmä silný vietor a v zime sneh a námraza. Aj preto musia mať piloti špeciálny certifikát.

Načítavam video...

Saba: Najkratšie na svete

Letisko Juancho E. Yrausquin na ostrove Saba v Karibskom mori má najkratšiu dráhu na svete. Meria len 396 metrov. Preto je nevhodné pre medzinárodnú dopravu a lietajú sem len malé lietadlá.

SkryťVypnúť reklamu

Možno práve preto, že vyzerá nebezpečne, piloti sú pozornejší a doteraz tu nemali vážnejšiu nehodu.

Madeira: Nedokončená diaľnica

Časť dráhy a odstavnej plochy letiska na portugalskej Madeire podopiera les betónových stĺpov. Pristávacia dráha pre veľké lietadlá bola dlhé roky prikrátka, čo v roku 1977 vyústilo do tragickej havárie.

Dráhu potom predĺžili a dnes má 2777 metrov . Zo zeme síce dráha nevyzerá ako architektonický skvost, ale Madeira je odvtedy pre turistov prístupnejšia.

Hong Kong: Medzi mrakodrapmi sa už nelieta

Až do roku 1998 bolo mimoriadne napínavé lietanie do Hong Kongu. Tamojšie letisko Kai Tak postupne obostavali mrakodrapy a mestu to spôsobovalo množstvo problémov vrátane leteckých havárií. Preto na umelom ostrove v Chek Lap Kok postavili za 20 miliárd dolárov úplne nové letisko.

SkryťVypnúť reklamu

Patrí medzi najrušnejšie v juhovýchodnej Ázii, zároveň sa kvalitou služieb v minulom roku stalo piatym najlepším letiskom na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  4. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  8. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 293
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 7 209
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 751
  4. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 681
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 618
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 589
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 337
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 134
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  2. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  3. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  4. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  5. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  6. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  8. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 215
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 391
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 8 818
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 795
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 6 027
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 663
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 962
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 353
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
SkryťZatvoriť reklamu