SME
Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Aj diaľničný tunel Sitina bude drahší, ako plánovali

BRATISLAVA - Diaľničný tunel Sitina v Bratislave bude drahší, ako sa plánovalo. Peniaze na razenie tunelových dier sú prečerpané, hoci ešte treba vyraziť najmenej 140 metrov.

Bratislavský tunel Sitina dlhý 1,5 kilometra sa stane súčasťou nového 3,3-kilometrového úseku diaľnice D2 Lamačská cesta - Staré grunty. Pohľad na tunelové rúry na severnom portáli, ktoré vyústia na Lamačskú cestu. FOTO - TASR

Kompletná výstavba tunela mala pôvodne stáť 1,131 miliardy korún, ale do 1. marca marca už investor Národná diaľničná spoločnosť zaplatil 1,271 miliardy korún (všetko bez DPH). Stavbári tvrdia, že za predraženie môžu zložité geologické podmienky, s ktorými nemohli počítať, lebo geologický prieskum ich nenaznačoval. Zuzana Paučová, ktorá médiám odpovedá v mene firiem stavajúcich tunel, hovorí, že "stavebné firmy sa dohodli na neposkytovaní informácií".

Viktória Chomová z Dopravoprojektu, ktorá robí na stavbe autorský dozor, hovorí, že pri "takýchto dielach je vždy určitá miera geologického rizika. Závisí to od toho, koľko peňazí dá investor na geologický prieskum". Bežný prieskum stojí pár miliónov, ale napríklad vyrazenie prieskumnej štôlne, ktorá by dala lepšiu odpoveď, aké sú geologické podmienky, je časovo a finančne veľmi náročné. "Keby si investor dal urobiť prieskumnú štôlňu, boli by sme len dopredu vedeli, že treba oceniť stavbu vyššie," hovorí Chomová.

Aj hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že prieskumná štôlňa, ktorá by dala odpoveď, aké podmienky sú pod kopcom, by stála pol miliardy a výstavba by sa predĺžila a predražila. Preto urobili len prieskumné vrty. Podľa neho "nie je možné hovoriť o navyšovaní prostriedkov, v konečnom dôsledku sme v podstate ušetrili".

Geológovia, ktorých oslovili Hospodárske noviny, tvrdia, že od začiatku navrhovali iné riešenie. Nie robiť diery do kopca, ale v kopci vykopať zárez, urobiť v záreze cestu a znova prekryť zeminou. Tak sa to vraj robí bežne v Rakúsku. Miloslav Frankovský z Terraprojektu, ktorý sa podieľa na výstavbe tunela, hovorí, že je to nezmysel. Podľa neho by museli pri hĺbení zárezu vyrúbať 600 árov lesa v areáli zoologickej záhrady, s čím by nesúhlasili úrady ani ochranári. "Museli by sme dvakrát presunúť takmer milión metrov kubických horniny, čo je asi päťkrát viac ako teraz a prostredie by bolo oveľa viac zaťažené hlukom a prachom," hovorí Frankovský.

Predražovanie výstavby ciest hnevá niektorých poslancov. Ľubomír Vážny zo Smeru hovorí, že investor často zle definuje podklady súťaže a potom sú problémy s predražovaním. "Firmy súťažia na základe zjednodušených procesov a tie doniesli nejasnosť v cenách." Uvažuje aj o poslaneckom prieskume na niektorých stavbách, ale tvrdí, že pre poslancov nie je jednoduché urobiť kontroly a pár poslancov pri poslaneckom prieskume veľa nepreukáže". Chce sa pozrieť skôr na celý systém, nielen niektoré úseky diaľnic.

Tunel Sitina

  • do užívania ho dajú v roku 2007,
  • spojí obchvat Bratislavy, je súčasťou diaľnice, ktorý výrazne odľahčí preťaženú výpadovku z Bratislavy a príjazdovú cestu do Bratislavy, na ktorej sa denne tvoria kilometrové kolóny,
  • bude mať dve samostatné tunelové rúry, jedna bude mať 1440 metrov, druhá 1415 metrov,
  • časť tunela vedie popod zoo.

Ostatné cestné predraženia

Tunel Branisko. Pôvodne mal stáť 5,64 miliardy, ale nakoniec stál 7,6 miliardy. Otvorili ho o tri a pol roka neskôr, ako plánovali. Hospodárenie pri výstavbe vyšetroval aj Úrad špeciálneho prokurátora, vlani riaditeľ Slovenskej informačnej služby Ladislav Pittner upozornil na podozrenie z tunelovania pri výstavbe tunela.

Diaľnica do poľa. Z minulosti je niekoľko rozostavaných úsekov diaľnic, ktoré sa končia v poli, napríklad diaľnica k hraničnému priechodu s Poľskom Skalité - Zwardoň. Začali ju stavať pred deviatimi rokmi, na niektorých úsekoch stoja dodnes len betónové pylóny za vyše pol miliardy korún. Podľa STV však stavba stála už skoro miliardu a ďalšie peniaze na ňu idú, hoci diaľnica sa končí na hranici a nemá na čo nadväzovať - na poľskej strane s jej pokračovaním v najbližších rokoch nepočítajú.

Štát na niektorých úsekoch diaľnic nezaviazal firmy k dokončeniu úseku diaľnice v konkrétnom termíne a pre firmy je potom výhodné stavať ich čo najdlhšie, lebo ceny každým rokom rastú a firmy tak dostávajú viac peňazí.

Piaty bratislavský most ponad Dunaj bude stáť o 679 miliónov viac, ako počítal pôvodný plán. Investor stavby - bratislavská mestská akciová spoločnosť Metro - argumentuje, že ďalšie stámilióny si vyžiadalo zvýšenie DPH z 10 na 19 percent a inflácia.

Slovensko stavia diaľnice skoro najdrahšie v Európe. Kilometer diaľnice v Bulharsku postavia v prepočte za 72 miliónov korún, v Taliansku za 103, v Česku za 335 a na Slovensku za 476 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  2. Zimná ríša divov Maďarska
  3. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  4. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  7. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  8. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 13 356
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 921
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 163
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 4 529
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 071
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 205
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 103
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 043
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 233 951
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 899
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 164
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 951
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 711
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 095
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 298
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 118
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu