SME

Aj diaľničný tunel Sitina bude drahší, ako plánovali

BRATISLAVA - Diaľničný tunel Sitina v Bratislave bude drahší, ako sa plánovalo. Peniaze na razenie tunelových dier sú prečerpané, hoci ešte treba vyraziť najmenej 140 metrov.

Bratislavský tunel Sitina dlhý 1,5 kilometra sa stane súčasťou nového 3,3-kilometrového úseku diaľnice D2 Lamačská cesta - Staré grunty. Pohľad na tunelové rúry na severnom portáli, ktoré vyústia na Lamačskú cestu. FOTO - TASR

Kompletná výstavba tunela mala pôvodne stáť 1,131 miliardy korún, ale do 1. marca marca už investor Národná diaľničná spoločnosť zaplatil 1,271 miliardy korún (všetko bez DPH). Stavbári tvrdia, že za predraženie môžu zložité geologické podmienky, s ktorými nemohli počítať, lebo geologický prieskum ich nenaznačoval. Zuzana Paučová, ktorá médiám odpovedá v mene firiem stavajúcich tunel, hovorí, že "stavebné firmy sa dohodli na neposkytovaní informácií".

Viktória Chomová z Dopravoprojektu, ktorá robí na stavbe autorský dozor, hovorí, že pri "takýchto dielach je vždy určitá miera geologického rizika. Závisí to od toho, koľko peňazí dá investor na geologický prieskum". Bežný prieskum stojí pár miliónov, ale napríklad vyrazenie prieskumnej štôlne, ktorá by dala lepšiu odpoveď, aké sú geologické podmienky, je časovo a finančne veľmi náročné. "Keby si investor dal urobiť prieskumnú štôlňu, boli by sme len dopredu vedeli, že treba oceniť stavbu vyššie," hovorí Chomová.

Aj hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že prieskumná štôlňa, ktorá by dala odpoveď, aké podmienky sú pod kopcom, by stála pol miliardy a výstavba by sa predĺžila a predražila. Preto urobili len prieskumné vrty. Podľa neho "nie je možné hovoriť o navyšovaní prostriedkov, v konečnom dôsledku sme v podstate ušetrili".

Geológovia, ktorých oslovili Hospodárske noviny, tvrdia, že od začiatku navrhovali iné riešenie. Nie robiť diery do kopca, ale v kopci vykopať zárez, urobiť v záreze cestu a znova prekryť zeminou. Tak sa to vraj robí bežne v Rakúsku. Miloslav Frankovský z Terraprojektu, ktorý sa podieľa na výstavbe tunela, hovorí, že je to nezmysel. Podľa neho by museli pri hĺbení zárezu vyrúbať 600 árov lesa v areáli zoologickej záhrady, s čím by nesúhlasili úrady ani ochranári. "Museli by sme dvakrát presunúť takmer milión metrov kubických horniny, čo je asi päťkrát viac ako teraz a prostredie by bolo oveľa viac zaťažené hlukom a prachom," hovorí Frankovský.

Predražovanie výstavby ciest hnevá niektorých poslancov. Ľubomír Vážny zo Smeru hovorí, že investor často zle definuje podklady súťaže a potom sú problémy s predražovaním. "Firmy súťažia na základe zjednodušených procesov a tie doniesli nejasnosť v cenách." Uvažuje aj o poslaneckom prieskume na niektorých stavbách, ale tvrdí, že pre poslancov nie je jednoduché urobiť kontroly a pár poslancov pri poslaneckom prieskume veľa nepreukáže". Chce sa pozrieť skôr na celý systém, nielen niektoré úseky diaľnic.

Tunel Sitina

  • do užívania ho dajú v roku 2007,
  • spojí obchvat Bratislavy, je súčasťou diaľnice, ktorý výrazne odľahčí preťaženú výpadovku z Bratislavy a príjazdovú cestu do Bratislavy, na ktorej sa denne tvoria kilometrové kolóny,
  • bude mať dve samostatné tunelové rúry, jedna bude mať 1440 metrov, druhá 1415 metrov,
  • časť tunela vedie popod zoo.

Ostatné cestné predraženia

Tunel Branisko. Pôvodne mal stáť 5,64 miliardy, ale nakoniec stál 7,6 miliardy. Otvorili ho o tri a pol roka neskôr, ako plánovali. Hospodárenie pri výstavbe vyšetroval aj Úrad špeciálneho prokurátora, vlani riaditeľ Slovenskej informačnej služby Ladislav Pittner upozornil na podozrenie z tunelovania pri výstavbe tunela.

Diaľnica do poľa. Z minulosti je niekoľko rozostavaných úsekov diaľnic, ktoré sa končia v poli, napríklad diaľnica k hraničnému priechodu s Poľskom Skalité - Zwardoň. Začali ju stavať pred deviatimi rokmi, na niektorých úsekoch stoja dodnes len betónové pylóny za vyše pol miliardy korún. Podľa STV však stavba stála už skoro miliardu a ďalšie peniaze na ňu idú, hoci diaľnica sa končí na hranici a nemá na čo nadväzovať - na poľskej strane s jej pokračovaním v najbližších rokoch nepočítajú.

Štát na niektorých úsekoch diaľnic nezaviazal firmy k dokončeniu úseku diaľnice v konkrétnom termíne a pre firmy je potom výhodné stavať ich čo najdlhšie, lebo ceny každým rokom rastú a firmy tak dostávajú viac peňazí.

Piaty bratislavský most ponad Dunaj bude stáť o 679 miliónov viac, ako počítal pôvodný plán. Investor stavby - bratislavská mestská akciová spoločnosť Metro - argumentuje, že ďalšie stámilióny si vyžiadalo zvýšenie DPH z 10 na 19 percent a inflácia.

Slovensko stavia diaľnice skoro najdrahšie v Európe. Kilometer diaľnice v Bulharsku postavia v prepočte za 72 miliónov korún, v Taliansku za 103, v Česku za 335 a na Slovensku za 476 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 702
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 768
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 724
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 997
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 761
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 887
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 482
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 472
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 353
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 937
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 346
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 339
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 881
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu