SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Aj diaľničný tunel Sitina bude drahší, ako plánovali

BRATISLAVA - Diaľničný tunel Sitina v Bratislave bude drahší, ako sa plánovalo. Peniaze na razenie tunelových dier sú prečerpané, hoci ešte treba vyraziť najmenej 140 metrov.

Bratislavský tunel Sitina dlhý 1,5 kilometra sa stane súčasťou nového 3,3-kilometrového úseku diaľnice D2 Lamačská cesta - Staré grunty. Pohľad na tunelové rúry na severnom portáli, ktoré vyústia na Lamačskú cestu. FOTO - TASR

Kompletná výstavba tunela mala pôvodne stáť 1,131 miliardy korún, ale do 1. marca marca už investor Národná diaľničná spoločnosť zaplatil 1,271 miliardy korún (všetko bez DPH). Stavbári tvrdia, že za predraženie môžu zložité geologické podmienky, s ktorými nemohli počítať, lebo geologický prieskum ich nenaznačoval. Zuzana Paučová, ktorá médiám odpovedá v mene firiem stavajúcich tunel, hovorí, že "stavebné firmy sa dohodli na neposkytovaní informácií".

Viktória Chomová z Dopravoprojektu, ktorá robí na stavbe autorský dozor, hovorí, že pri "takýchto dielach je vždy určitá miera geologického rizika. Závisí to od toho, koľko peňazí dá investor na geologický prieskum". Bežný prieskum stojí pár miliónov, ale napríklad vyrazenie prieskumnej štôlne, ktorá by dala lepšiu odpoveď, aké sú geologické podmienky, je časovo a finančne veľmi náročné. "Keby si investor dal urobiť prieskumnú štôlňu, boli by sme len dopredu vedeli, že treba oceniť stavbu vyššie," hovorí Chomová.

Aj hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že prieskumná štôlňa, ktorá by dala odpoveď, aké podmienky sú pod kopcom, by stála pol miliardy a výstavba by sa predĺžila a predražila. Preto urobili len prieskumné vrty. Podľa neho "nie je možné hovoriť o navyšovaní prostriedkov, v konečnom dôsledku sme v podstate ušetrili".

Geológovia, ktorých oslovili Hospodárske noviny, tvrdia, že od začiatku navrhovali iné riešenie. Nie robiť diery do kopca, ale v kopci vykopať zárez, urobiť v záreze cestu a znova prekryť zeminou. Tak sa to vraj robí bežne v Rakúsku. Miloslav Frankovský z Terraprojektu, ktorý sa podieľa na výstavbe tunela, hovorí, že je to nezmysel. Podľa neho by museli pri hĺbení zárezu vyrúbať 600 árov lesa v areáli zoologickej záhrady, s čím by nesúhlasili úrady ani ochranári. "Museli by sme dvakrát presunúť takmer milión metrov kubických horniny, čo je asi päťkrát viac ako teraz a prostredie by bolo oveľa viac zaťažené hlukom a prachom," hovorí Frankovský.

Predražovanie výstavby ciest hnevá niektorých poslancov. Ľubomír Vážny zo Smeru hovorí, že investor často zle definuje podklady súťaže a potom sú problémy s predražovaním. "Firmy súťažia na základe zjednodušených procesov a tie doniesli nejasnosť v cenách." Uvažuje aj o poslaneckom prieskume na niektorých stavbách, ale tvrdí, že pre poslancov nie je jednoduché urobiť kontroly a pár poslancov pri poslaneckom prieskume veľa nepreukáže". Chce sa pozrieť skôr na celý systém, nielen niektoré úseky diaľnic.

Tunel Sitina

  • do užívania ho dajú v roku 2007,
  • spojí obchvat Bratislavy, je súčasťou diaľnice, ktorý výrazne odľahčí preťaženú výpadovku z Bratislavy a príjazdovú cestu do Bratislavy, na ktorej sa denne tvoria kilometrové kolóny,
  • bude mať dve samostatné tunelové rúry, jedna bude mať 1440 metrov, druhá 1415 metrov,
  • časť tunela vedie popod zoo.

Ostatné cestné predraženia

Tunel Branisko. Pôvodne mal stáť 5,64 miliardy, ale nakoniec stál 7,6 miliardy. Otvorili ho o tri a pol roka neskôr, ako plánovali. Hospodárenie pri výstavbe vyšetroval aj Úrad špeciálneho prokurátora, vlani riaditeľ Slovenskej informačnej služby Ladislav Pittner upozornil na podozrenie z tunelovania pri výstavbe tunela.

Diaľnica do poľa. Z minulosti je niekoľko rozostavaných úsekov diaľnic, ktoré sa končia v poli, napríklad diaľnica k hraničnému priechodu s Poľskom Skalité - Zwardoň. Začali ju stavať pred deviatimi rokmi, na niektorých úsekoch stoja dodnes len betónové pylóny za vyše pol miliardy korún. Podľa STV však stavba stála už skoro miliardu a ďalšie peniaze na ňu idú, hoci diaľnica sa končí na hranici a nemá na čo nadväzovať - na poľskej strane s jej pokračovaním v najbližších rokoch nepočítajú.

Štát na niektorých úsekoch diaľnic nezaviazal firmy k dokončeniu úseku diaľnice v konkrétnom termíne a pre firmy je potom výhodné stavať ich čo najdlhšie, lebo ceny každým rokom rastú a firmy tak dostávajú viac peňazí.

Piaty bratislavský most ponad Dunaj bude stáť o 679 miliónov viac, ako počítal pôvodný plán. Investor stavby - bratislavská mestská akciová spoločnosť Metro - argumentuje, že ďalšie stámilióny si vyžiadalo zvýšenie DPH z 10 na 19 percent a inflácia.

Slovensko stavia diaľnice skoro najdrahšie v Európe. Kilometer diaľnice v Bulharsku postavia v prepočte za 72 miliónov korún, v Taliansku za 103, v Česku za 335 a na Slovensku za 476 miliónov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  4. Tento rok turizmu neprial
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  2. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Tento rok turizmu neprial
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 211
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 14 235
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 9 650
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 758
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 7 119
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 784
  7. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 150
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 4 842
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 179
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 597
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: Osem hodín v Salzburgu
  2. Martin Majzlan: Žuvanie a svieži dych na maldivský spôsob
  3. Ján Urda: Za kostolmi
  4. Ida Tittelová: Bella Venezia
  5. Soňa Fröhlichová: Švajčiarsky Pilatus (2132 m) – tajomná Dračia hora, opradená legendami a ako bonus slovenský personál
  6. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes páté, Olšanské hřbitovy (Memento Mori)
  7. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  8. Irena Šimuneková: Túlačky okolo Štrbských plies
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 13 015
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 251
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 8 040
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 073
  5. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 708
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 697
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 684
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 548
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu