SME
Piatok, 13. december, 2019 | Meniny má Lucia

Aj diaľničný tunel Sitina bude drahší, ako plánovali

BRATISLAVA - Diaľničný tunel Sitina v Bratislave bude drahší, ako sa plánovalo. Peniaze na razenie tunelových dier sú prečerpané, hoci ešte treba vyraziť najmenej 140 metrov.

Bratislavský tunel Sitina dlhý 1,5 kilometra sa stane súčasťou nového 3,3-kilometrového úseku diaľnice D2 Lamačská cesta - Staré grunty. Pohľad na tunelové rúry na severnom portáli, ktoré vyústia na Lamačskú cestu. FOTO - TASR

Kompletná výstavba tunela mala pôvodne stáť 1,131 miliardy korún, ale do 1. marca marca už investor Národná diaľničná spoločnosť zaplatil 1,271 miliardy korún (všetko bez DPH). Stavbári tvrdia, že za predraženie môžu zložité geologické podmienky, s ktorými nemohli počítať, lebo geologický prieskum ich nenaznačoval. Zuzana Paučová, ktorá médiám odpovedá v mene firiem stavajúcich tunel, hovorí, že "stavebné firmy sa dohodli na neposkytovaní informácií".

Viktória Chomová z Dopravoprojektu, ktorá robí na stavbe autorský dozor, hovorí, že pri "takýchto dielach je vždy určitá miera geologického rizika. Závisí to od toho, koľko peňazí dá investor na geologický prieskum". Bežný prieskum stojí pár miliónov, ale napríklad vyrazenie prieskumnej štôlne, ktorá by dala lepšiu odpoveď, aké sú geologické podmienky, je časovo a finančne veľmi náročné. "Keby si investor dal urobiť prieskumnú štôlňu, boli by sme len dopredu vedeli, že treba oceniť stavbu vyššie," hovorí Chomová.

Aj hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík tvrdí, že prieskumná štôlňa, ktorá by dala odpoveď, aké podmienky sú pod kopcom, by stála pol miliardy a výstavba by sa predĺžila a predražila. Preto urobili len prieskumné vrty. Podľa neho "nie je možné hovoriť o navyšovaní prostriedkov, v konečnom dôsledku sme v podstate ušetrili".

Geológovia, ktorých oslovili Hospodárske noviny, tvrdia, že od začiatku navrhovali iné riešenie. Nie robiť diery do kopca, ale v kopci vykopať zárez, urobiť v záreze cestu a znova prekryť zeminou. Tak sa to vraj robí bežne v Rakúsku. Miloslav Frankovský z Terraprojektu, ktorý sa podieľa na výstavbe tunela, hovorí, že je to nezmysel. Podľa neho by museli pri hĺbení zárezu vyrúbať 600 árov lesa v areáli zoologickej záhrady, s čím by nesúhlasili úrady ani ochranári. "Museli by sme dvakrát presunúť takmer milión metrov kubických horniny, čo je asi päťkrát viac ako teraz a prostredie by bolo oveľa viac zaťažené hlukom a prachom," hovorí Frankovský.

Predražovanie výstavby ciest hnevá niektorých poslancov. Ľubomír Vážny zo Smeru hovorí, že investor často zle definuje podklady súťaže a potom sú problémy s predražovaním. "Firmy súťažia na základe zjednodušených procesov a tie doniesli nejasnosť v cenách." Uvažuje aj o poslaneckom prieskume na niektorých stavbách, ale tvrdí, že pre poslancov nie je jednoduché urobiť kontroly a pár poslancov pri poslaneckom prieskume veľa nepreukáže". Chce sa pozrieť skôr na celý systém, nielen niektoré úseky diaľnic.

Tunel Sitina

  • do užívania ho dajú v roku 2007,
  • spojí obchvat Bratislavy, je súčasťou diaľnice, ktorý výrazne odľahčí preťaženú výpadovku z Bratislavy a príjazdovú cestu do Bratislavy, na ktorej sa denne tvoria kilometrové kolóny,
  • bude mať dve samostatné tunelové rúry, jedna bude mať 1440 metrov, druhá 1415 metrov,
  • časť tunela vedie popod zoo.

Ostatné cestné predraženia

Tunel Branisko. Pôvodne mal stáť 5,64 miliardy, ale nakoniec stál 7,6 miliardy. Otvorili ho o tri a pol roka neskôr, ako plánovali. Hospodárenie pri výstavbe vyšetroval aj Úrad špeciálneho prokurátora, vlani riaditeľ Slovenskej informačnej služby Ladislav Pittner upozornil na podozrenie z tunelovania pri výstavbe tunela.

Diaľnica do poľa. Z minulosti je niekoľko rozostavaných úsekov diaľnic, ktoré sa končia v poli, napríklad diaľnica k hraničnému priechodu s Poľskom Skalité - Zwardoň. Začali ju stavať pred deviatimi rokmi, na niektorých úsekoch stoja dodnes len betónové pylóny za vyše pol miliardy korún. Podľa STV však stavba stála už skoro miliardu a ďalšie peniaze na ňu idú, hoci diaľnica sa končí na hranici a nemá na čo nadväzovať - na poľskej strane s jej pokračovaním v najbližších rokoch nepočítajú.

Štát na niektorých úsekoch diaľnic nezaviazal firmy k dokončeniu úseku diaľnice v konkrétnom termíne a pre firmy je potom výhodné stavať ich čo najdlhšie, lebo ceny každým rokom rastú a firmy tak dostávajú viac peňazí.

Piaty bratislavský most ponad Dunaj bude stáť o 679 miliónov viac, ako počítal pôvodný plán. Investor stavby - bratislavská mestská akciová spoločnosť Metro - argumentuje, že ďalšie stámilióny si vyžiadalo zvýšenie DPH z 10 na 19 percent a inflácia.

Slovensko stavia diaľnice skoro najdrahšie v Európe. Kilometer diaľnice v Bulharsku postavia v prepočte za 72 miliónov korún, v Taliansku za 103, v Česku za 335 a na Slovensku za 476 miliónov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  9. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  10. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  1. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  4. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  5. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  8. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  9. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 30 376
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 27 227
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 21 716
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 291
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 13 429
  6. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 668
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 075
  8. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 790
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 8 662
  10. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 547