Lyžiari sa do Kavečian vracajú

Lyžiarske stredisko Kavečany pri Košiciach budovali dobrovoľníci v 80. rokoch minulého storočia, aby ho TJ Metropol a mestskí papaláši s veľkou pompou o pár rokov uviedli do prevádzky. Tri veľké a dva detské vleky boli sústom, ktorým sa mohlo pochváliť .

Lyžiarske stredisko Kavečany pri Košiciach budovali dobrovoľníci v 80. rokoch minulého storočia, aby ho TJ Metropol a mestskí papaláši s veľkou pompou o pár rokov uviedli do prevádzky. Tri veľké a dva detské vleky boli sústom, ktorým sa mohlo pochváliť v tej dobe iba málo slovenských zimných stredísk.

Okolo Kavečian sa rodila eufória, ktorá postavila na lyže takmer každého tretieho Košičana. Tak to aspoň vyzeralo na svahoch i v radoch na vleky, na ktoré sa niekedy čakalo aj dobrú hodinu. Človek urobil za deň pár jázd a šiel domov. No nenadával, lyžovačka to bola lacná a preplnený mestský autobus za korunu odviezol lyžiarov až priamo pod svah.

Po spoločenských zmenách však lyžovanie začalo byť drahším špásom. Ceny rástli, o nájmy z pozemkov sa prihlásila obec i urbár. Začali sa problémy a striedali majitelia. Zväčša s neslávnym koncom. Pre slabé služby a nedostatok snehu (v stredisku bol síce ako prvý v republike nainštalovaný najmodernejší zasnežovací systém, no pre nedostatok vody neprinášal želaný efekt) začali Košičania jazdiť do iných stredísk.

Na sklonku minulej jesene došlo k zmenám majiteľa i služieb. Pribudol približovací vlek i ďalšie dve moderné prepravné zariadenia, ktoré nahradili pomalé a morálne zastarané vleky. Od začiatku decembra začali umelý sneh chrliť aj zrenovované snežné delá. Následné oteplenie takmer na mesiac prerušilo akúkoľvek snahu spustiť aspoň jeden vlek. Na konci januára sa to napokon podarilo.

Prevádzkovať stredisko s takou veľkou rozlohou ako v Kavečanoch by bolo vo vyšších polohách jednoduchšie. "Problémy sú v posledných rokoch najmä s prírodným snehom. Veď od jesene do konca januára ho tu spadlo iba päť centimetrov. Museli sme zasnežovať, no taká veľká plocha sa nedá celá prikryť iba umelo, preto som rád, že vo výbornom stave sú aspoň tri hlavné zjazdovky s technickým snehom, vrátane detského a približovacieho," dodáva majiteľ strediska Štefan Molda.

Návštevníci, ktorí sa do Kavečian pomaly vracajú, si novú vymoženosť pochvaľujú. Pred rokom museli takmer pol kilometra šliapať peši, kým sa dostali pod Hrešnú, kopec s najstrmším profilom.

Dohromady je v Kavečanoch šesť zjazdoviek s celkovou dĺžkou 6,8 km, pričom vleky dokážu prepraviť za hodinu okolo 4000 osôb.

Prevádzkovatelia pamätali aj na sánkarov, ktorým pravidelne upravujú svah, rovnako aj ostatné trate. Vítaní sú aj bežkári, ktorých na hrebeň Hrešnej vyvezú dokonca zadarmo. Tam nájdu vyznávači bielej stopy doslova raj a niekoľko bežeckých okruhov s celkovou dĺžkou viac ako 5 km upravených tratí. Mnohých poteší aj opravená chata na Hrešnej, v ktorej je cez víkend otvorený bufet, ale aj nové sociálne zariadenia.

Pod vlekmi je k dispozícii samoobslužná čajovňa i reštaurácia. Po nedávnej kolaudácii však stredisko disponuje aj ubytovňou s takmer 50 lôžkami.

Potešiteľné sú aj krátke rady na vleky cez týždeň, trochu horšie je to cez víkend. Zdá sa, že Košičania sa nabažili už aj večerného lyžovania, nakoľko od sedemnástej do dvadsiatej prvej hodiny sa tu lyžuje priam ideálne a nikto nikomu neprekáža. Na rozdiel od iných stredísk na svahoch nehrá hlasná hudba, čo mnoho lyžiarov skôr víta.

ĽUBOMÍR LEHOTSKÝ

FOTO - AUTOR

Ceny lístkov

lístok dospelí deti
denný 380 270
2-hodinový 260 180
4-hodinový 300 220
2-dňový 700 490
4-dňový 1300 920
večerný 380 270
večerný 1 h 200 140
večerný 2 h 300 200

Bodové lístky

1 bod 15

10 bodov 140

20 bodov 260

50 bodov 620

100 bodov 1000

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  2. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  3. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  4. Accessible Urban Living
  5. RPSP – A good intention ruined by execution
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Riešenia pre hnedú planétu
  9. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  10. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 13 228
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 427
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 4 727
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 123
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 367
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 857
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 590
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 442
  9. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 095
  10. Slováci triedia lepšie 1 055