SME

Fyzika si na city nepotrpí

Presvedčiť vodičov, aby používali bezpečnostné pásy nie je práve jednoduché. Mnohoročné skúsenosti s používaním bezpečnostných pásov podľa štatistík hovoria úplne jednoznačne. Po ich zavedení klesol počet ťažkých aj smrteľných úrazov. Zotrvačnosť tela ..

Presvedčiť vodičov, aby používali bezpečnostné pásy nie je práve jednoduché. Mnohoročné skúsenosti s používaním bezpečnostných pásov podľa štatistík hovoria úplne jednoznačne. Po ich zavedení klesol počet ťažkých aj smrteľných úrazov. Zotrvačnosť tela je totiž v momente nárazu ďaleko väčšia ako sila ľudských paží.

Tým, že sa veziete, ste automaticky ohrození skutočnosťou, že sa stanete účastníkmi dopravnej nehody. Hoci aj nevinne. A fyzikálnym zákonom, ktoré budú riadiť smer letu vášho tela vo vozidle v okamihu nehody, je vaša nevina úplne ľahostajná. Pri šesťdesiatke sa bude sila čelného nárazu dvoch rovnako ťažkých áut rovnať, pádu auta z piateho poschodia. Myslíte si, že sa vám nič nestane?

SkryťVypnúť reklamu

Zvyknite si pripútať sa

Majitelia sa často navzájom vystatujú množstvom airbagov, ktorými sú najnovšie modely automobilov vybavené. Šesť airbagov dodáva pocit nezraniteľnosti nejednému z nás. Pri aute vybavenom airbagmi je použitie bezpečnostných pásov nutnosťou. Sú totiž konštruované ako ich doplnok, a nie náhrada. Pokiaľ vodič nie je pripútaný, môže ho airbag poraniť, dokonca aj smrteľne. Podľa názoru odborníka na konštrukciu airbagov Ing. Jána Mensatorisa z firmy Motor Trade: "SRS systém (supplemental restraint system) je doplnkový bezpečnostný systém. Aj v názve je výraz doplnkový k hlavnému, čo sú bezpečnostné pásy. Airbag môže život zachrániť, resp. znížiť následky kolízie, ale aj naopak, môže mieru zranení zvýšiť až usmrtiť a to hlavne v prípade, keď pasažier nebol pripútaný bezpečnostným pásom."

SkryťVypnúť reklamu

Airbag premýšľa v milisekundách

Senzory na kapote auta reagujú na náraz. Dokážu rozoznať, ako veľmi je úder razantný, aká je jeho rýchlosť,

a tým aj nebezpečenstvo pre posádku. Čidlá posielajú informácie riadiacej jednotke airbagu. Tá sa spýta ďalších senzorov, v sedadlách, kde kto v aute sedí. Podľa momentálneho obsadenia auta a podľa toho, odkiaľ ide náraz, vyšle pokyn konkrétnym vakom. Aktivované sú plynové generátory (vlastne malé rozbušky), a tie nafúknu vak. To sprevádza zvukový efekt a spaliny, ktoré pritom vznikajú, naplňujú látkový vak, odtiaľ sa uvoľňujú do priestoru - vak neostáva naplnený.

Ten si sám prerazí cestu von obložením buď volantu alebo vnútorným ča-lúnením. To však nie je všetko. Riadiaca jednotka súčasne vyšle podobný odpaľovací rozkaz do pyrotechnických priťahovačov bezpečnostných pásov. Tie majú tuhým bleskovým pritiahnutím zakotviť posádku v sedadlách. Celý dej sa odohráva v milisekundách. Pri aktivácii airbagu je samotný vak naplnený plynom, ktorý vznikol prudkým zhorením (výbuchom) zápalnej látky aktivovanej elektricky.

SkryťVypnúť reklamu

Vždy si dokáže poradiť

"Celý mechanizmus je vyvolaný riadiacou jednotkou, ktorá na základe údajov zo snímačov zistí, že ide o kolíziu takej veľkosti, že je pre pasažierov nutná ochrana SRS systémom. Systém funguje len pri zapnutom zapaľovaní a je istený minimálne dvoma snímačmi, aby nedošlo k samovoľnému spusteniu. Snímačmi je aj dané pri akom spomalení, resp. pri akej silnej kolízii dôjde k spusteniu systému.

Podľa miesta nárazu sa spúšťajú len potrebné airbagy (pri čelnom sa nespúšťajú bočné airbagy a naopak). Kontrola systému je predpísaná výrobcom, ale spravidla je to okolo 10 rokov," dodáva J. Mensatoris.

Lacno a bez rizika

Pri kúpe vozidla v bazároch alebo vozidla z druhej ruky si laik môže skontrolovať funkciu SRS systémov iba na základe kontrolky na prístrojovej doske. "Sú však prípady, keď je táto kontrolka zmanipulovaná, čo sa dá, a vozidlu môžu airbagy chýbať napriek tomu, že kontrolka predpísane po naštartovaní zasvieti a zhasne. Odporúčam navštíviť odborný servis príslušnej značky a nechať si vozidlo prezrieť a to nielen na skontrolova-nie funkcii  systému SRS," odporúča J. Mensatoris z Motor Trade.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa pracovníka spoločnosti AAA Auto, ktorá predáva ojazdené autá funkčnosť airbagu na vykupovanom aute dôkladne skontrolujú jednak pomocou kontrolky na paneli a pomocou digitálneho prístroja na zistenie akékoľvek poškodenia laku či jeho prestriekania po možnej havárii.

Neskorá ľútosť...

Zatiaľ čo vozidlo pri náraze už stojí, nepripútané telo pokračuje v pohybe. Rozpínajúci vak zmení smer a rýchlosť tela a "obúcha" ho o vnútro auta. Rozdiel v charaktere poranení je tak očividný, že sa vo väčšine prípadov dá spätne posúdiť či bol vodič pripútaný. Najnovšie ankety hovoria, že asi 25% motoristov sa zásadne nepripútavajú a "hrdo" to priznávajú. Tragická smrť princeznej Diany bola ukážkou toho, ako mohol bezpečnostný pás zachrániť život. Náraz v 90 km/h do betónového stĺpa v parížskom tuneli sa dal v prípade pou-žitia bezpečnostných pásov prežiť.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa v prípade jej bodyguarda stalo.

Problém: Pri kúpe auta od predchádzajúceho majiteľa alebo bazáru svieti kontrolka airbagu.

Riešenie: Problém môže byť nielen v softvéri ale aj v hardvéri. V elektronike je nejaký problém, ktorý sa vracia po určitom čase vplyvom napr. dosiahnutia určitej rýchlosti, pri prudkom brzdení. Alebo je nekvalitný niektorý zo snímačov airbagu (alebo kabeláž) a z nejakého dôvodu (napr. zmenou klimatických podmienok pri ročných obdobiach) vysiela do počítača chybné informácie. Iný možný dôvod je, že sa predchádzajúci majiteľ "rýpal v elektrike" a spôsobil skrat. Auto tiež mohlo byť nabúrané a nekvalitne opravené. V odborných servisoch riešia tento problém resetom v riadiacej jednotke. A ešte existuje 100 iných dôvodov.

SkryťVypnúť reklamu

Čo hovoria štatistiky?

Celoeurópsky prieskum vykonaný v uplynulých rokoch skonštatoval, že iba 30% našich vodičov má vypracovaný návyk pripútavať sa bezpečnostnými pásmi pred každou jazdou. Ak sa postavíme na mestskú križovatku vidíme, že v meste je toto percento určite ešte nižšie. Naproti tomu napríklad pre 80% švédskych vodičov je pripútanie sa pred cestou úplne samozrejmé. n

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu