SME
Nedeľa, 4. december, 2022 | Meniny má Barbora, Barbara

Fyzika si na city nepotrpí

Presvedčiť vodičov, aby používali bezpečnostné pásy nie je práve jednoduché. Mnohoročné skúsenosti s používaním bezpečnostných pásov podľa štatistík hovoria úplne jednoznačne. Po ich zavedení klesol počet ťažkých aj smrteľných úrazov. Zotrvačnosť tela ..

Presvedčiť vodičov, aby používali bezpečnostné pásy nie je práve jednoduché. Mnohoročné skúsenosti s používaním bezpečnostných pásov podľa štatistík hovoria úplne jednoznačne. Po ich zavedení klesol počet ťažkých aj smrteľných úrazov. Zotrvačnosť tela je totiž v momente nárazu ďaleko väčšia ako sila ľudských paží.

Tým, že sa veziete, ste automaticky ohrození skutočnosťou, že sa stanete účastníkmi dopravnej nehody. Hoci aj nevinne. A fyzikálnym zákonom, ktoré budú riadiť smer letu vášho tela vo vozidle v okamihu nehody, je vaša nevina úplne ľahostajná. Pri šesťdesiatke sa bude sila čelného nárazu dvoch rovnako ťažkých áut rovnať, pádu auta z piateho poschodia. Myslíte si, že sa vám nič nestane?

SkryťVypnúť reklamu

Zvyknite si pripútať sa

Majitelia sa často navzájom vystatujú množstvom airbagov, ktorými sú najnovšie modely automobilov vybavené. Šesť airbagov dodáva pocit nezraniteľnosti nejednému z nás. Pri aute vybavenom airbagmi je použitie bezpečnostných pásov nutnosťou. Sú totiž konštruované ako ich doplnok, a nie náhrada. Pokiaľ vodič nie je pripútaný, môže ho airbag poraniť, dokonca aj smrteľne. Podľa názoru odborníka na konštrukciu airbagov Ing. Jána Mensatorisa z firmy Motor Trade: "SRS systém (supplemental restraint system) je doplnkový bezpečnostný systém. Aj v názve je výraz doplnkový k hlavnému, čo sú bezpečnostné pásy. Airbag môže život zachrániť, resp. znížiť následky kolízie, ale aj naopak, môže mieru zranení zvýšiť až usmrtiť a to hlavne v prípade, keď pasažier nebol pripútaný bezpečnostným pásom."

SkryťVypnúť reklamu

Airbag premýšľa v milisekundách

Senzory na kapote auta reagujú na náraz. Dokážu rozoznať, ako veľmi je úder razantný, aká je jeho rýchlosť,

a tým aj nebezpečenstvo pre posádku. Čidlá posielajú informácie riadiacej jednotke airbagu. Tá sa spýta ďalších senzorov, v sedadlách, kde kto v aute sedí. Podľa momentálneho obsadenia auta a podľa toho, odkiaľ ide náraz, vyšle pokyn konkrétnym vakom. Aktivované sú plynové generátory (vlastne malé rozbušky), a tie nafúknu vak. To sprevádza zvukový efekt a spaliny, ktoré pritom vznikajú, naplňujú látkový vak, odtiaľ sa uvoľňujú do priestoru - vak neostáva naplnený.

Ten si sám prerazí cestu von obložením buď volantu alebo vnútorným ča-lúnením. To však nie je všetko. Riadiaca jednotka súčasne vyšle podobný odpaľovací rozkaz do pyrotechnických priťahovačov bezpečnostných pásov. Tie majú tuhým bleskovým pritiahnutím zakotviť posádku v sedadlách. Celý dej sa odohráva v milisekundách. Pri aktivácii airbagu je samotný vak naplnený plynom, ktorý vznikol prudkým zhorením (výbuchom) zápalnej látky aktivovanej elektricky.

SkryťVypnúť reklamu

Vždy si dokáže poradiť

"Celý mechanizmus je vyvolaný riadiacou jednotkou, ktorá na základe údajov zo snímačov zistí, že ide o kolíziu takej veľkosti, že je pre pasažierov nutná ochrana SRS systémom. Systém funguje len pri zapnutom zapaľovaní a je istený minimálne dvoma snímačmi, aby nedošlo k samovoľnému spusteniu. Snímačmi je aj dané pri akom spomalení, resp. pri akej silnej kolízii dôjde k spusteniu systému.

Podľa miesta nárazu sa spúšťajú len potrebné airbagy (pri čelnom sa nespúšťajú bočné airbagy a naopak). Kontrola systému je predpísaná výrobcom, ale spravidla je to okolo 10 rokov," dodáva J. Mensatoris.

Lacno a bez rizika

Pri kúpe vozidla v bazároch alebo vozidla z druhej ruky si laik môže skontrolovať funkciu SRS systémov iba na základe kontrolky na prístrojovej doske. "Sú však prípady, keď je táto kontrolka zmanipulovaná, čo sa dá, a vozidlu môžu airbagy chýbať napriek tomu, že kontrolka predpísane po naštartovaní zasvieti a zhasne. Odporúčam navštíviť odborný servis príslušnej značky a nechať si vozidlo prezrieť a to nielen na skontrolova-nie funkcii  systému SRS," odporúča J. Mensatoris z Motor Trade.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa pracovníka spoločnosti AAA Auto, ktorá predáva ojazdené autá funkčnosť airbagu na vykupovanom aute dôkladne skontrolujú jednak pomocou kontrolky na paneli a pomocou digitálneho prístroja na zistenie akékoľvek poškodenia laku či jeho prestriekania po možnej havárii.

Neskorá ľútosť...

Zatiaľ čo vozidlo pri náraze už stojí, nepripútané telo pokračuje v pohybe. Rozpínajúci vak zmení smer a rýchlosť tela a "obúcha" ho o vnútro auta. Rozdiel v charaktere poranení je tak očividný, že sa vo väčšine prípadov dá spätne posúdiť či bol vodič pripútaný. Najnovšie ankety hovoria, že asi 25% motoristov sa zásadne nepripútavajú a "hrdo" to priznávajú. Tragická smrť princeznej Diany bola ukážkou toho, ako mohol bezpečnostný pás zachrániť život. Náraz v 90 km/h do betónového stĺpa v parížskom tuneli sa dal v prípade pou-žitia bezpečnostných pásov prežiť.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa v prípade jej bodyguarda stalo.

Problém: Pri kúpe auta od predchádzajúceho majiteľa alebo bazáru svieti kontrolka airbagu.

Riešenie: Problém môže byť nielen v softvéri ale aj v hardvéri. V elektronike je nejaký problém, ktorý sa vracia po určitom čase vplyvom napr. dosiahnutia určitej rýchlosti, pri prudkom brzdení. Alebo je nekvalitný niektorý zo snímačov airbagu (alebo kabeláž) a z nejakého dôvodu (napr. zmenou klimatických podmienok pri ročných obdobiach) vysiela do počítača chybné informácie. Iný možný dôvod je, že sa predchádzajúci majiteľ "rýpal v elektrike" a spôsobil skrat. Auto tiež mohlo byť nabúrané a nekvalitne opravené. V odborných servisoch riešia tento problém resetom v riadiacej jednotke. A ešte existuje 100 iných dôvodov.

SkryťVypnúť reklamu

Čo hovoria štatistiky?

Celoeurópsky prieskum vykonaný v uplynulých rokoch skonštatoval, že iba 30% našich vodičov má vypracovaný návyk pripútavať sa bezpečnostnými pásmi pred každou jazdou. Ak sa postavíme na mestskú križovatku vidíme, že v meste je toto percento určite ešte nižšie. Naproti tomu napríklad pre 80% švédskych vodičov je pripútanie sa pred cestou úplne samozrejmé. n

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 12 625
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 9 414
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 6 435
  4. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 801
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 456
  6. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 032
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 1 798
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 615
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 246 769
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 310
  3. Jana Melišová: V závoji hmly 4 221
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 662
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 856
  6. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 581
  7. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 2 481
  8. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 2 394
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťZatvoriť reklamu