SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Fyzika si na city nepotrpí

Presvedčiť vodičov, aby používali bezpečnostné pásy nie je práve jednoduché. Mnohoročné skúsenosti s používaním bezpečnostných pásov podľa štatistík hovoria úplne jednoznačne. Po ich zavedení klesol počet ťažkých aj smrteľných úrazov. Zotrvačnosť tela ..

Presvedčiť vodičov, aby používali bezpečnostné pásy nie je práve jednoduché. Mnohoročné skúsenosti s používaním bezpečnostných pásov podľa štatistík hovoria úplne jednoznačne. Po ich zavedení klesol počet ťažkých aj smrteľných úrazov. Zotrvačnosť tela je totiž v momente nárazu ďaleko väčšia ako sila ľudských paží.

Tým, že sa veziete, ste automaticky ohrození skutočnosťou, že sa stanete účastníkmi dopravnej nehody. Hoci aj nevinne. A fyzikálnym zákonom, ktoré budú riadiť smer letu vášho tela vo vozidle v okamihu nehody, je vaša nevina úplne ľahostajná. Pri šesťdesiatke sa bude sila čelného nárazu dvoch rovnako ťažkých áut rovnať, pádu auta z piateho poschodia. Myslíte si, že sa vám nič nestane?

Skryť Vypnúť reklamu

Zvyknite si pripútať sa

Majitelia sa často navzájom vystatujú množstvom airbagov, ktorými sú najnovšie modely automobilov vybavené. Šesť airbagov dodáva pocit nezraniteľnosti nejednému z nás. Pri aute vybavenom airbagmi je použitie bezpečnostných pásov nutnosťou. Sú totiž konštruované ako ich doplnok, a nie náhrada. Pokiaľ vodič nie je pripútaný, môže ho airbag poraniť, dokonca aj smrteľne. Podľa názoru odborníka na konštrukciu airbagov Ing. Jána Mensatorisa z firmy Motor Trade: "SRS systém (supplemental restraint system) je doplnkový bezpečnostný systém. Aj v názve je výraz doplnkový k hlavnému, čo sú bezpečnostné pásy. Airbag môže život zachrániť, resp. znížiť následky kolízie, ale aj naopak, môže mieru zranení zvýšiť až usmrtiť a to hlavne v prípade, keď pasažier nebol pripútaný bezpečnostným pásom."

Skryť Vypnúť reklamu

Airbag premýšľa v milisekundách

Senzory na kapote auta reagujú na náraz. Dokážu rozoznať, ako veľmi je úder razantný, aká je jeho rýchlosť,

a tým aj nebezpečenstvo pre posádku. Čidlá posielajú informácie riadiacej jednotke airbagu. Tá sa spýta ďalších senzorov, v sedadlách, kde kto v aute sedí. Podľa momentálneho obsadenia auta a podľa toho, odkiaľ ide náraz, vyšle pokyn konkrétnym vakom. Aktivované sú plynové generátory (vlastne malé rozbušky), a tie nafúknu vak. To sprevádza zvukový efekt a spaliny, ktoré pritom vznikajú, naplňujú látkový vak, odtiaľ sa uvoľňujú do priestoru - vak neostáva naplnený.

Ten si sám prerazí cestu von obložením buď volantu alebo vnútorným ča-lúnením. To však nie je všetko. Riadiaca jednotka súčasne vyšle podobný odpaľovací rozkaz do pyrotechnických priťahovačov bezpečnostných pásov. Tie majú tuhým bleskovým pritiahnutím zakotviť posádku v sedadlách. Celý dej sa odohráva v milisekundách. Pri aktivácii airbagu je samotný vak naplnený plynom, ktorý vznikol prudkým zhorením (výbuchom) zápalnej látky aktivovanej elektricky.

Skryť Vypnúť reklamu

Vždy si dokáže poradiť

"Celý mechanizmus je vyvolaný riadiacou jednotkou, ktorá na základe údajov zo snímačov zistí, že ide o kolíziu takej veľkosti, že je pre pasažierov nutná ochrana SRS systémom. Systém funguje len pri zapnutom zapaľovaní a je istený minimálne dvoma snímačmi, aby nedošlo k samovoľnému spusteniu. Snímačmi je aj dané pri akom spomalení, resp. pri akej silnej kolízii dôjde k spusteniu systému.

Podľa miesta nárazu sa spúšťajú len potrebné airbagy (pri čelnom sa nespúšťajú bočné airbagy a naopak). Kontrola systému je predpísaná výrobcom, ale spravidla je to okolo 10 rokov," dodáva J. Mensatoris.

Lacno a bez rizika

Pri kúpe vozidla v bazároch alebo vozidla z druhej ruky si laik môže skontrolovať funkciu SRS systémov iba na základe kontrolky na prístrojovej doske. "Sú však prípady, keď je táto kontrolka zmanipulovaná, čo sa dá, a vozidlu môžu airbagy chýbať napriek tomu, že kontrolka predpísane po naštartovaní zasvieti a zhasne. Odporúčam navštíviť odborný servis príslušnej značky a nechať si vozidlo prezrieť a to nielen na skontrolova-nie funkcii  systému SRS," odporúča J. Mensatoris z Motor Trade.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa pracovníka spoločnosti AAA Auto, ktorá predáva ojazdené autá funkčnosť airbagu na vykupovanom aute dôkladne skontrolujú jednak pomocou kontrolky na paneli a pomocou digitálneho prístroja na zistenie akékoľvek poškodenia laku či jeho prestriekania po možnej havárii.

Neskorá ľútosť...

Zatiaľ čo vozidlo pri náraze už stojí, nepripútané telo pokračuje v pohybe. Rozpínajúci vak zmení smer a rýchlosť tela a "obúcha" ho o vnútro auta. Rozdiel v charaktere poranení je tak očividný, že sa vo väčšine prípadov dá spätne posúdiť či bol vodič pripútaný. Najnovšie ankety hovoria, že asi 25% motoristov sa zásadne nepripútavajú a "hrdo" to priznávajú. Tragická smrť princeznej Diany bola ukážkou toho, ako mohol bezpečnostný pás zachrániť život. Náraz v 90 km/h do betónového stĺpa v parížskom tuneli sa dal v prípade pou-žitia bezpečnostných pásov prežiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa v prípade jej bodyguarda stalo.

Problém: Pri kúpe auta od predchádzajúceho majiteľa alebo bazáru svieti kontrolka airbagu.

Riešenie: Problém môže byť nielen v softvéri ale aj v hardvéri. V elektronike je nejaký problém, ktorý sa vracia po určitom čase vplyvom napr. dosiahnutia určitej rýchlosti, pri prudkom brzdení. Alebo je nekvalitný niektorý zo snímačov airbagu (alebo kabeláž) a z nejakého dôvodu (napr. zmenou klimatických podmienok pri ročných obdobiach) vysiela do počítača chybné informácie. Iný možný dôvod je, že sa predchádzajúci majiteľ "rýpal v elektrike" a spôsobil skrat. Auto tiež mohlo byť nabúrané a nekvalitne opravené. V odborných servisoch riešia tento problém resetom v riadiacej jednotke. A ešte existuje 100 iných dôvodov.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo hovoria štatistiky?

Celoeurópsky prieskum vykonaný v uplynulých rokoch skonštatoval, že iba 30% našich vodičov má vypracovaný návyk pripútavať sa bezpečnostnými pásmi pred každou jazdou. Ak sa postavíme na mestskú križovatku vidíme, že v meste je toto percento určite ešte nižšie. Naproti tomu napríklad pre 80% švédskych vodičov je pripútanie sa pred cestou úplne samozrejmé. n

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 139
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 544
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 143
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 937
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 125
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 581
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 742
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 891
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 751
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 716
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu