SME
Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

Fyzika si na city nepotrpí

Presvedčiť vodičov, aby používali bezpečnostné pásy nie je práve jednoduché. Mnohoročné skúsenosti s používaním bezpečnostných pásov podľa štatistík hovoria úplne jednoznačne. Po ich zavedení klesol počet ťažkých aj smrteľných úrazov. Zotrvačnosť tela ..

Presvedčiť vodičov, aby používali bezpečnostné pásy nie je práve jednoduché. Mnohoročné skúsenosti s používaním bezpečnostných pásov podľa štatistík hovoria úplne jednoznačne. Po ich zavedení klesol počet ťažkých aj smrteľných úrazov. Zotrvačnosť tela je totiž v momente nárazu ďaleko väčšia ako sila ľudských paží.

Tým, že sa veziete, ste automaticky ohrození skutočnosťou, že sa stanete účastníkmi dopravnej nehody. Hoci aj nevinne. A fyzikálnym zákonom, ktoré budú riadiť smer letu vášho tela vo vozidle v okamihu nehody, je vaša nevina úplne ľahostajná. Pri šesťdesiatke sa bude sila čelného nárazu dvoch rovnako ťažkých áut rovnať, pádu auta z piateho poschodia. Myslíte si, že sa vám nič nestane?

Skryť Vypnúť reklamu

Zvyknite si pripútať sa

Majitelia sa často navzájom vystatujú množstvom airbagov, ktorými sú najnovšie modely automobilov vybavené. Šesť airbagov dodáva pocit nezraniteľnosti nejednému z nás. Pri aute vybavenom airbagmi je použitie bezpečnostných pásov nutnosťou. Sú totiž konštruované ako ich doplnok, a nie náhrada. Pokiaľ vodič nie je pripútaný, môže ho airbag poraniť, dokonca aj smrteľne. Podľa názoru odborníka na konštrukciu airbagov Ing. Jána Mensatorisa z firmy Motor Trade: "SRS systém (supplemental restraint system) je doplnkový bezpečnostný systém. Aj v názve je výraz doplnkový k hlavnému, čo sú bezpečnostné pásy. Airbag môže život zachrániť, resp. znížiť následky kolízie, ale aj naopak, môže mieru zranení zvýšiť až usmrtiť a to hlavne v prípade, keď pasažier nebol pripútaný bezpečnostným pásom."

Skryť Vypnúť reklamu

Airbag premýšľa v milisekundách

Senzory na kapote auta reagujú na náraz. Dokážu rozoznať, ako veľmi je úder razantný, aká je jeho rýchlosť,

a tým aj nebezpečenstvo pre posádku. Čidlá posielajú informácie riadiacej jednotke airbagu. Tá sa spýta ďalších senzorov, v sedadlách, kde kto v aute sedí. Podľa momentálneho obsadenia auta a podľa toho, odkiaľ ide náraz, vyšle pokyn konkrétnym vakom. Aktivované sú plynové generátory (vlastne malé rozbušky), a tie nafúknu vak. To sprevádza zvukový efekt a spaliny, ktoré pritom vznikajú, naplňujú látkový vak, odtiaľ sa uvoľňujú do priestoru - vak neostáva naplnený.

Ten si sám prerazí cestu von obložením buď volantu alebo vnútorným ča-lúnením. To však nie je všetko. Riadiaca jednotka súčasne vyšle podobný odpaľovací rozkaz do pyrotechnických priťahovačov bezpečnostných pásov. Tie majú tuhým bleskovým pritiahnutím zakotviť posádku v sedadlách. Celý dej sa odohráva v milisekundách. Pri aktivácii airbagu je samotný vak naplnený plynom, ktorý vznikol prudkým zhorením (výbuchom) zápalnej látky aktivovanej elektricky.

Skryť Vypnúť reklamu

Vždy si dokáže poradiť

"Celý mechanizmus je vyvolaný riadiacou jednotkou, ktorá na základe údajov zo snímačov zistí, že ide o kolíziu takej veľkosti, že je pre pasažierov nutná ochrana SRS systémom. Systém funguje len pri zapnutom zapaľovaní a je istený minimálne dvoma snímačmi, aby nedošlo k samovoľnému spusteniu. Snímačmi je aj dané pri akom spomalení, resp. pri akej silnej kolízii dôjde k spusteniu systému.

Podľa miesta nárazu sa spúšťajú len potrebné airbagy (pri čelnom sa nespúšťajú bočné airbagy a naopak). Kontrola systému je predpísaná výrobcom, ale spravidla je to okolo 10 rokov," dodáva J. Mensatoris.

Lacno a bez rizika

Pri kúpe vozidla v bazároch alebo vozidla z druhej ruky si laik môže skontrolovať funkciu SRS systémov iba na základe kontrolky na prístrojovej doske. "Sú však prípady, keď je táto kontrolka zmanipulovaná, čo sa dá, a vozidlu môžu airbagy chýbať napriek tomu, že kontrolka predpísane po naštartovaní zasvieti a zhasne. Odporúčam navštíviť odborný servis príslušnej značky a nechať si vozidlo prezrieť a to nielen na skontrolova-nie funkcii  systému SRS," odporúča J. Mensatoris z Motor Trade.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa pracovníka spoločnosti AAA Auto, ktorá predáva ojazdené autá funkčnosť airbagu na vykupovanom aute dôkladne skontrolujú jednak pomocou kontrolky na paneli a pomocou digitálneho prístroja na zistenie akékoľvek poškodenia laku či jeho prestriekania po možnej havárii.

Neskorá ľútosť...

Zatiaľ čo vozidlo pri náraze už stojí, nepripútané telo pokračuje v pohybe. Rozpínajúci vak zmení smer a rýchlosť tela a "obúcha" ho o vnútro auta. Rozdiel v charaktere poranení je tak očividný, že sa vo väčšine prípadov dá spätne posúdiť či bol vodič pripútaný. Najnovšie ankety hovoria, že asi 25% motoristov sa zásadne nepripútavajú a "hrdo" to priznávajú. Tragická smrť princeznej Diany bola ukážkou toho, ako mohol bezpečnostný pás zachrániť život. Náraz v 90 km/h do betónového stĺpa v parížskom tuneli sa dal v prípade pou-žitia bezpečnostných pásov prežiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa v prípade jej bodyguarda stalo.

Problém: Pri kúpe auta od predchádzajúceho majiteľa alebo bazáru svieti kontrolka airbagu.

Riešenie: Problém môže byť nielen v softvéri ale aj v hardvéri. V elektronike je nejaký problém, ktorý sa vracia po určitom čase vplyvom napr. dosiahnutia určitej rýchlosti, pri prudkom brzdení. Alebo je nekvalitný niektorý zo snímačov airbagu (alebo kabeláž) a z nejakého dôvodu (napr. zmenou klimatických podmienok pri ročných obdobiach) vysiela do počítača chybné informácie. Iný možný dôvod je, že sa predchádzajúci majiteľ "rýpal v elektrike" a spôsobil skrat. Auto tiež mohlo byť nabúrané a nekvalitne opravené. V odborných servisoch riešia tento problém resetom v riadiacej jednotke. A ešte existuje 100 iných dôvodov.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo hovoria štatistiky?

Celoeurópsky prieskum vykonaný v uplynulých rokoch skonštatoval, že iba 30% našich vodičov má vypracovaný návyk pripútavať sa bezpečnostnými pásmi pred každou jazdou. Ak sa postavíme na mestskú križovatku vidíme, že v meste je toto percento určite ešte nižšie. Naproti tomu napríklad pre 80% švédskych vodičov je pripútanie sa pred cestou úplne samozrejmé. n

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  3. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  4. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 940
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 192
  3. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 14 329
  4. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 325
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 8 943
  6. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 298
  7. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 7 212
  8. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 7 070
  9. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 7 021
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 822
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu