sa venuje riadeniu omnoho menej. Reakcie osemnásťročného vodiča sú počas telefonovania údajne na úrovni sedemdesiatnika. Vedci z univerzity v Utahu sledovali na dvoch skupinách vodičov nakoľko sa venujú riadeniu pri telefonovaní. Prvý tím tvorili mladí vodiči medzi 18 a 25 rokov. V druhej skupine boli 65- až 74- roční vodiči. "Keď posadíme za volant dvadsaťročného vodiča telefonujúceho mobilom, jeho reakčné časy sú rovnaké, ako u netelefonujúceho sedemdesiatnika," hovorí David Strayer, docent psychológie, ktorý výskum viedol. Jeho špecializáciou sú práve telefonujúci vodiči. Dobrovoľníci podstúpili test na simulátore riadenia, vybaveného troma obrazovkami, na ktorých riešili rôzne dopravné situácie (diaľnice, mestskú premávku a pod.). Každý dobrovoľník odšoféroval štyri šesťnásťkilometrové trasy, ktorých prejazd každému trval približne 10 minút. Počas riadenia vodiči telefonovali pomocou hands-free. Vo chvíľach, keď sa okrem riedenia auta venovali tiež telefonovaniu, mali mladí vodiči oproti normálnym podmienkam (bez telefonovania) o 18% dlhší reakčný čas na brzdovom pedáli, o 17% dlhší čas potrebovali na opätovné zrýchlenie. Telefonovanie za volantom tiež o 12% zväčšilo rozstup medzi autami, čím chceli vodiči pravdepodobne kompenzovať menšiu pozornosť, ktorú venujú dianiu na ceste. Táto stratégia však príliš nefunguje. Výskumníci k tomu dodávajú, že pri telefonujúcich vodičoch pozorovali nárast počtu nehôd.
Zdroj: idnes
Spracovala: Beata Plachá