Pozor! Telefonujúci na ceste

Telefón za volantom znamená stále nebezpečenstvo. Vodič, ktorý počas jazdy telefonuje sa menej sústredí na riadenie a tým ohrozuje seba aj svoje okolie. Hands-free sada zabudovaná v aute, ani slúchadlo zastrčené v uchu príliš nepomáha, telefonujúci vodič

sa venuje riadeniu omnoho menej. Reakcie osemnásťročného vodiča sú počas telefonovania údajne na úrovni sedemdesiatnika. Vedci z univerzity v Utahu sledovali na dvoch skupinách vodičov nakoľko sa venujú riadeniu pri telefonovaní. Prvý tím tvorili mladí vodiči medzi 18 a 25 rokov. V druhej skupine boli 65- až 74- roční vodiči. "Keď posadíme za volant dvadsaťročného vodiča telefonujúceho mobilom, jeho reakčné časy sú rovnaké, ako u netelefonujúceho sedemdesiatnika," hovorí David Strayer, docent psychológie, ktorý výskum viedol. Jeho špecializáciou sú práve telefonujúci vodiči. Dobrovoľníci podstúpili test na simulátore riadenia, vybaveného troma obrazovkami, na ktorých riešili rôzne dopravné situácie (diaľnice, mestskú premávku a pod.). Každý dobrovoľník odšoféroval štyri šesťnásťkilometrové trasy, ktorých prejazd každému trval približne 10 minút. Počas riadenia vodiči telefonovali pomocou hands-free. Vo chvíľach, keď sa okrem riedenia auta venovali tiež telefonovaniu, mali mladí vodiči oproti normálnym podmienkam (bez telefonovania) o 18% dlhší reakčný čas na brzdovom pedáli, o 17% dlhší čas potrebovali na opätovné zrýchlenie. Telefonovanie za volantom tiež o 12% zväčšilo rozstup medzi autami, čím chceli vodiči pravdepodobne kompenzovať menšiu pozornosť, ktorú venujú dianiu na ceste. Táto stratégia však príliš nefunguje. Výskumníci k tomu dodávajú, že pri telefonujúcich vodičoch pozorovali nárast počtu nehôd.

Zdroj: idnes

Spracovala: Beata Plachá

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 909
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 837
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 982
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 385
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 10 339
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 233
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 796
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 641
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 785
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 275