SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Pozor! Telefonujúci na ceste

Telefón za volantom znamená stále nebezpečenstvo. Vodič, ktorý počas jazdy telefonuje sa menej sústredí na riadenie a tým ohrozuje seba aj svoje okolie. Hands-free sada zabudovaná v aute, ani slúchadlo zastrčené v uchu príliš nepomáha, telefonujúci vodič

sa venuje riadeniu omnoho menej. Reakcie osemnásťročného vodiča sú počas telefonovania údajne na úrovni sedemdesiatnika. Vedci z univerzity v Utahu sledovali na dvoch skupinách vodičov nakoľko sa venujú riadeniu pri telefonovaní. Prvý tím tvorili mladí vodiči medzi 18 a 25 rokov. V druhej skupine boli 65- až 74- roční vodiči. "Keď posadíme za volant dvadsaťročného vodiča telefonujúceho mobilom, jeho reakčné časy sú rovnaké, ako u netelefonujúceho sedemdesiatnika," hovorí David Strayer, docent psychológie, ktorý výskum viedol. Jeho špecializáciou sú práve telefonujúci vodiči. Dobrovoľníci podstúpili test na simulátore riadenia, vybaveného troma obrazovkami, na ktorých riešili rôzne dopravné situácie (diaľnice, mestskú premávku a pod.). Každý dobrovoľník odšoféroval štyri šesťnásťkilometrové trasy, ktorých prejazd každému trval približne 10 minút. Počas riadenia vodiči telefonovali pomocou hands-free. Vo chvíľach, keď sa okrem riedenia auta venovali tiež telefonovaniu, mali mladí vodiči oproti normálnym podmienkam (bez telefonovania) o 18% dlhší reakčný čas na brzdovom pedáli, o 17% dlhší čas potrebovali na opätovné zrýchlenie. Telefonovanie za volantom tiež o 12% zväčšilo rozstup medzi autami, čím chceli vodiči pravdepodobne kompenzovať menšiu pozornosť, ktorú venujú dianiu na ceste. Táto stratégia však príliš nefunguje. Výskumníci k tomu dodávajú, že pri telefonujúcich vodičoch pozorovali nárast počtu nehôd.

Skryť Vypnúť reklamu

Zdroj: idnes

Spracovala: Beata Plachá

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 495
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 784
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 682
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 285
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 321
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 361
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 289
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 299
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 480
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu