Bern/Viedeň 15. marca (TASR) - Úsilie Švajčiarov zachovať národného leteckého prepravcu sa nevydaril. Po krachu spoločnosti Swissair v roku 2002 dlho neprežila ani jej nástupkyňa, Swiss Air Lines.
Rakúsky denník Die Presse napísal, že hovoriť o tom, že Lufthansa kúpila Swiss, nie je celkom presné. Nemci dostali švajčiarsky dopravný podnik (a tým aj lukratívny švajčiarsky trh) za cenu stredne veľkého dopravného lietadla. Približne iba 40 miliónov EUR, v prepočte 1,5 miliardy SKK, bude musieť vynaložiť na získanie Swissu a jeho trhu. Iba túto sumu zaplatí 16 % malým akcionárom Swissu za ich akcie. Veľkoakcionári, ktorými sú švajčiarsky štát a švajčiarske veľkobanky UBS a Credit Suisse, predajú svoje podiely Lufthanse po jednom franku (CHF), v prepočte 24,28 SKK.
Nemecká letecká spoločnosť však bude musieť prevziať aj dlhy Swissu, ktoré za tri roky jeho existencie dosiahli 2,7 miliardy CHF. Zdedí však aj jeho bojovo naladený odborový zväz pilotov, ktorý už informoval, že je pripravený na štrajkové akcie. Lufthansa bude musieť presadiť vo Swisse program úsporných opatrení. Už v nasledujúcom roku by mal priniesť zníženie prevádzkových a mzdových nákladov o 200 miliónov EUR.
Rakúsky denník Die Presse napísal, že rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA) reagovala na najnovšie udalosti vo Švajčiarsku nervózne.
AUA doteraz ostro vystupovala proti prijatiu Swissu do medzinárodného združenia leteckých spoločností Star Alliance, vedeného práve Lufthansou. Rakúšania pokladali Švajčiarov za nepríjemných konkurentov.
Pohltením Swissu Lufthansou sa však mení aj "konštelácia hviezd" pre viedenské letisko. Doteraz sa uvažovalo tak, že letisko Schwechat bude spolu s mníchovským letiskom dôležitou križovatkou pre leteckú prepravu medzi Európou a oblasťami na východ a juh od starého kontinentu.
Dohoda Lufthansy a Swissu však ustanovuje, že Swiss sa stane jednou z dcér nemeckej leteckej spoločnosti. Zachová si svoj názov a symboly. Jeho sídlom zostane Zürich a jeho domovské letisko si svoju pozíciu nielen zachová, ale bude aj posilnená. Lufthansa dokonca presunie časť svojich cestujúcich do lietadiel Swissu a počet jeho diaľkových letov má mierne vzrásť.
Experti sa domnievajú, že letiská na pomerne malom území Mníchov-Viedeň-Zürich v podmienkach voľnej konkurencie vo svetovej leteckej doprave budú vystavené veľmi ťažkej konkurencii.
Viedeň sa na ňu chce pripraviť aj tým, že sa bude usilovať o to, aby sa stal rozhodujúcim letiskom, z ktorého budú vychádzať linky do krajín východnej Európy a spoje odtiaľ budú končiť na jeho pristávacej dráhe. AUA sa chce presadiť ako "špecialista pre východnú Európu". Je to pochopiteľné. Reformné krajiny sú v sieti AUA veľmi výnosnými.
(1 EUR = 37,650 SKK; 1 CHF = 24,289)