Človeka ide roztrhnúť! Vnútri križovatky je sedem áut, každý ohľaduplne dáva prednosť každému, a keď sa už nejaké auto rozhodne pohnúť, lebo mu to pred ním stojace auto umožnilo, pohne sa aj jeho sused a skoro sa zrazia.... Píšem o cestách v okolí Gentu, teda vo východnom Flámsku.
Samozrejme, doprava v Bruseli má iné špecifiká. Tu v Belgicku sa premávka riadi trochu odlišnými pravidlami. Samozrejme, tiež poznajú značku označujúcu hlavnú cestu, len ju veľmi nepoužívajú. Je tu veľmi veľa križovatiek, kde hlavná cesta nie je označená a platí pravidlo pravej ruky. To znamená, že motorista (alebo bicyklista) je nútený pribrzdiť na každej križovatke. Plynulosť premávky je výrazne narušená.
Ďalší fenomén flámskych ciest je tlačenie sa do križovatky riadenej semaformi. Tu akoby povestná ohľaduplnosť ustupuje a každý sa snaží prejsť križovatku už na túto zelenú (oranžovú), aj keď je jasné, že to nebude možné. Niekedy je neuveriteľné, ako sa dokážu autá natlačiť do križovatky. Ostanú potom v jej strede a tam blokujú autá prichádzajúce zľava či sprava.
Ako bicyklistovi (a občasnému vodičovi) mi po príchode do Belgicka hneď udrela do očí ohľaduplnosť. Zo začiatku som bol uveličený, ako mi skoro každé auto už z diaľky pribrzďuje, aby som mohol prejsť cez cestu. Ale pozor, zvyknúť si na to je veľmi nebezpečné. Totiž nie všetci sú ohľaduplní a stačí raz predpokladať, že auto pribrzdí a ono nepribrzdí...
Vo všeobecnosti sa v Belgicku naozaj viac spolieha na ohľaduplnosť ostatných a je menej pravidiel ako na Slovensku. Ťažko povedať, čo je lepšie.
Pre lepší prehľad pripájam porovnanie štatistík dopravných nehôd na Slovensku a vo Flámsku (ktoré má 4-krát menej obyvateľov) za rok 2001.
Úmrtia: Východné Flámsko 186, Slovensko 614. Ťažko zranení: Flámsko 1333, Slovensko 2366. Ľahko zranení: Flámsko 9487, Slovensko 8471.
cimrak.blog.sme.sk
Autor: IVAN CIMRÁK