Praha 19. januára (TASR) Jedného dňa budú môcť výhody najnovšieho, najrýchlejšieho a najdrahšieho českého vlaku využiť aj cestujúci na Slovensku. Ak budú odstránené posledné technické problémy a dokončená homologácia, český rýchlovlak Pendolino sa podľa vedenia Českých dráh ešte tento rok objaví na pravidelných spojoch do Nemecka, Rakúska a na Slovensko
S Pendolinom jazdím rok a pol. Teraz jazdí v skúšobnej prevádzke na trati Praha-Děčín a musí najazdiť 50.000 kilometrov s cestujúcimi, potom ešte bude mať ďalšie skúšky, a potom už - tento rok - by mohlo byť nasadené do bežnej prevádzky, povedal pre TASR exkluzívne v kabíne počas jazdy strojvodca Jaroslav Měšťan. Jeho vlak podľa údajov na prístrojovej doske išiel práve niečo okolo stovky, ale pohľad cez obrovské šikmé čelné sklo vyvolával dojem asi štyridsaťkilometrovej rýchlosti.
V skúšobnej prevádzke z Prahy do severočeského Děčína a späť je český supervlak od 23. decembra 2004. Súprava siedmich vozňov dosahuje na špeciálne upravenej trati rýchlosť až 160 kilometrov za hodinu. Cestujúci ale takmer žiadne vibrácie necíti, hluk je podobný ako v aute a subjektívne môže mať pasažier pocit, že rýchlosť je podstatne nižšia. Je to zásluha perfektného odpruženia, ale aj automatického nakláňania sa skríň vagónov v zatáčkach. Vlak má maximálnu konštrukčnú rýchlosť 230 kilometrov za hodinu, schválený je pre rýchlosť 200 km/h, ale pri testovacích jazdách vlani dosiahol rekord 237 km/h.
Čo je pre pilota vlaku, ktorý stál miliardy korún, najdôležitejšie? Hlavne, strojvodca musí dať vlaku pokyn, aby sa rozbehol. A to najdôležitejšie, aby sa zastavil na mieste, kde rušňovodič chce a dopravná situácia vyžaduje. To sú dve hlavné veci, ktoré musí strojvodca urobiť. Naučiť sa riadiť lokomotívu (Pendolina) nie je pre skúseného strojvodcu žiaden problém, vysvetľuje Měšťan.
Kokpit rušňovodiča v najrýchlejšom a najmodernejšom českom vlaku lietadlo nepripomína, ale ďaleko má aj k bežnému vlaku. Klasických budíkov a kontroliek príliš veľa nie je. Pozornosť upútajú tri ploché obrazovky.
Tento displej - to je diagnostika celého vozidla. Strojvodca si môže v prípade poruchy a podobne zistiť, na ktorom vagóne sa objavila, ako ju odstrániť. Sú tu aj také odkazy, na čo by sme sa mali pozrieť, aby sme tú poruchu odstránili. Potom je tu tento displej to je zabezpečovacie zariadenie ETCS, na ktorom teraz vidíme v činnosti rýchlomer a rýchlosť, akou sa tá jednotka pohybuje. A potom toto to je komunikačné zariadenie, ktorým sa dorozumievame s dispečerom, výpravcom a podobne, ukončuje Jaroslav Měšťan svoj výklad.
Český supervlak mal byť pôvodne pýchou konca 20. storočia. Konzorcium firiem vedené českou ČKD dostalo objednávku aj zálohu už v roku 1995. ČKD však skrachovala a nový impulz prišiel až v roku 2000, keď sa projektu ujali talianske spoločnosti Fiat a Alstom. Poslednou prekážkou sa pre české Pendolino stali prísne normy v oblasti elektromagnetickej kompatibility. Problém sa už údajne podarilo vyriešiť a čaká sa iba na montáž novej súčiastky a dokončenie homologačných testov.