SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Elektronické mýtne predraží dopravu

BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy chce už od začiatku budúceho roka vyberať poplatky za používanie diaľnic elektronicky. Elektronické mýto budú podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča platiť všetci vodiči s autami ťažšími ako 3,5 tony. Systém ministerst

Onedlho budú vodiči nákladných áut aj na Slovensku platiť za cesty elektronickou formou. Na výber je viac možností a dopravcovia tvrdia, že každá z nich prinesie zdraženie prepravy. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK

BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy chce už od začiatku budúceho roka vyberať poplatky za používanie diaľnic elektronicky. Elektronické mýto budú podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča platiť všetci vodiči s autami ťažšími ako 3,5 tony. Systém ministerstvo vyberie v polovici tohto roka a bude vyberať z troch možností.

Voľbu ovplyvní únia a Isis

Ministerstvo zadalo analýzu systémov mýtneho v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku francúzskej firme Isis. "Očakávam, že záverečnú správu dostaneme v priebehu prvého polroka," povedal Prokopovič.

Podľa štátneho tajomníka ministerstva Jána Kotuľu môže voľbu ministerstva ovplyvniť Európska únia, ktorá sa rozhoduje, akou technológiou sa bude mýto na starom kontinente vyberať. Slovensko síce má možnosť vybrať si vlastný systém, no podľa ministerstva zohľadní i stanovisko únie.

Po voľbe systému nastúpi výber jeho dodávateľa. "Dodávatelia navrhovaných systémov potvrdili, že im šesť mesiacov na inštaláciu bude stačiť," informoval minister. Zatiaľ rokoval s tromi firmami, medzi nimi je talianska Autostrade a nemecký Siemens.

Elektronické vyberanie diaľničných poplatkov bude upravovať samostatný zákon, ktorý sa pôvodne mal do parlamentu dostať až na jeseň. Šéf rezortu dopravy zvolil ambicióznejší termín: "Chcel by som, aby bol zákon na rokovanie vlády pripravený už začiatkom marca," povedal.

Dopravné firmy zvýšia ceny

Konateľ špedičnej firmy ASR International Robert Wolf predpokladá, že zavedenie elektronického mýta zdvihne ceny špedičných služieb. "O koľko konkrétne to bude, závisí od výkonnosti firmy," povedal. Čím viac dopravca bude jazdiť, tým viac bude podľa neho za používanie ciest odvádzať.

Pre malé špedičné firmy to podľa Wolfa môže znamenať určitý problém, keďže zákazníci nemusia akceptovať následné zvýšenie cien za nákladnú dopravu. Tak sa podľa neho vytvorí priestor pre veľké spoločnosti, ktoré sú schopné ceny služieb na čas dotovať.

Riaditeľ dopravy firmy Slovak Parcel Services Ľudovít Štiglic si myslí, že s dotovaním cien to nebudú mať ľahké ani veľké firmy. Potvrdil síce, že veľkí dopravcovia majú lepší základ na udržanie nastavenej úrovne cien, no ako dlho vydržia, bude podľa neho závisieť od konkrétnych cien. Ako príklad spomenul Rakúsko, kde po zavedení elektronického mýtneho diaľničné poplatky prudko stúpli. "Pred zavedením elektronického mýta stála ročná diaľničná známka približne 27-tisíc korún. Dnes nás používanie rakúskych diaľnic mesačne vyjde zhruba na 15-tisíc korún," povedal. Za takýchto okolností podľa neho nebude ani spoločnosť Slovak Parcel Services, ktorá na Slovensku zastupuje globálneho amerického dopravcu UPS, ani ostatné veľké firmy schopné udržať dnešnú úroveň cien. (dc)

Mýtne systémy

Švajčiarsko

Mýtne vyberá tak, že na hraniciach dostane vodič lístok, kde vypíše stav tachometra, teda počet kilometrov na vstupe. Pri výstupe mu zase zrátajú, koľko v krajine najazdil a číslo vynásobia istým koeficientom, podľa počtu náprav a emisnej triedy. Tak sa dopracujú ku konečnej sume mýtneho, ktorú potom vodič musí zaplatiť.

Rakúsko

V Rakúsku úspešne funguje elektronický systém spoplatňovania diaľnic postavený na rádiovej komunikácii DSRC (Dedicated Short Range Communication).

Na diaľnici sú rozmiestnené zariadenia, elektronické mýtnice, ktoré si na krátku vzdialenosť, teda pri prejazde auta, vymenia údaje s jednotkou umiestnenou vo voze. Vzájomná komunikácia, počas ktorej sa odčíta zakúpený kredit, prebieha v mikrovlnnom alebo infračervenom pásme.

Nemecko

V Nemecku sa na určenie polohy a prejdenej vzdialenosti kamiónu používa satelitná technológia GPS (Global Positioning System). Zachytené údaje sa do centra prenášajú prostredníctvom mobilnej siete GSM. Na rozdiel od rakúskeho pracuje nemecký model s virtuálnymi mýtnicami, ktoré sa vytvoria v palubnej jednotke. (dc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 36 580
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 960
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 770
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 526
  5. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 168
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 163
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 981
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 162
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 789
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 698
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 307
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 109
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 919
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 895
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 829
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 642
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu