SME
Piatok, 23. júl, 2021 | Meniny má OľgaKrížovkyKrížovky

Elektronické mýtne predraží dopravu

BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy chce už od začiatku budúceho roka vyberať poplatky za používanie diaľnic elektronicky. Elektronické mýto budú podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča platiť všetci vodiči s autami ťažšími ako 3,5 tony. Systém ministerst

Onedlho budú vodiči nákladných áut aj na Slovensku platiť za cesty elektronickou formou. Na výber je viac možností a dopravcovia tvrdia, že každá z nich prinesie zdraženie prepravy. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK

BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy chce už od začiatku budúceho roka vyberať poplatky za používanie diaľnic elektronicky. Elektronické mýto budú podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča platiť všetci vodiči s autami ťažšími ako 3,5 tony. Systém ministerstvo vyberie v polovici tohto roka a bude vyberať z troch možností.

Voľbu ovplyvní únia a Isis

Ministerstvo zadalo analýzu systémov mýtneho v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku francúzskej firme Isis. "Očakávam, že záverečnú správu dostaneme v priebehu prvého polroka," povedal Prokopovič.

Podľa štátneho tajomníka ministerstva Jána Kotuľu môže voľbu ministerstva ovplyvniť Európska únia, ktorá sa rozhoduje, akou technológiou sa bude mýto na starom kontinente vyberať. Slovensko síce má možnosť vybrať si vlastný systém, no podľa ministerstva zohľadní i stanovisko únie.

Po voľbe systému nastúpi výber jeho dodávateľa. "Dodávatelia navrhovaných systémov potvrdili, že im šesť mesiacov na inštaláciu bude stačiť," informoval minister. Zatiaľ rokoval s tromi firmami, medzi nimi je talianska Autostrade a nemecký Siemens.

Elektronické vyberanie diaľničných poplatkov bude upravovať samostatný zákon, ktorý sa pôvodne mal do parlamentu dostať až na jeseň. Šéf rezortu dopravy zvolil ambicióznejší termín: "Chcel by som, aby bol zákon na rokovanie vlády pripravený už začiatkom marca," povedal.

Dopravné firmy zvýšia ceny

Konateľ špedičnej firmy ASR International Robert Wolf predpokladá, že zavedenie elektronického mýta zdvihne ceny špedičných služieb. "O koľko konkrétne to bude, závisí od výkonnosti firmy," povedal. Čím viac dopravca bude jazdiť, tým viac bude podľa neho za používanie ciest odvádzať.

Pre malé špedičné firmy to podľa Wolfa môže znamenať určitý problém, keďže zákazníci nemusia akceptovať následné zvýšenie cien za nákladnú dopravu. Tak sa podľa neho vytvorí priestor pre veľké spoločnosti, ktoré sú schopné ceny služieb na čas dotovať.

Riaditeľ dopravy firmy Slovak Parcel Services Ľudovít Štiglic si myslí, že s dotovaním cien to nebudú mať ľahké ani veľké firmy. Potvrdil síce, že veľkí dopravcovia majú lepší základ na udržanie nastavenej úrovne cien, no ako dlho vydržia, bude podľa neho závisieť od konkrétnych cien. Ako príklad spomenul Rakúsko, kde po zavedení elektronického mýtneho diaľničné poplatky prudko stúpli. "Pred zavedením elektronického mýta stála ročná diaľničná známka približne 27-tisíc korún. Dnes nás používanie rakúskych diaľnic mesačne vyjde zhruba na 15-tisíc korún," povedal. Za takýchto okolností podľa neho nebude ani spoločnosť Slovak Parcel Services, ktorá na Slovensku zastupuje globálneho amerického dopravcu UPS, ani ostatné veľké firmy schopné udržať dnešnú úroveň cien. (dc)

Mýtne systémy

Švajčiarsko

Mýtne vyberá tak, že na hraniciach dostane vodič lístok, kde vypíše stav tachometra, teda počet kilometrov na vstupe. Pri výstupe mu zase zrátajú, koľko v krajine najazdil a číslo vynásobia istým koeficientom, podľa počtu náprav a emisnej triedy. Tak sa dopracujú ku konečnej sume mýtneho, ktorú potom vodič musí zaplatiť.

Rakúsko

V Rakúsku úspešne funguje elektronický systém spoplatňovania diaľnic postavený na rádiovej komunikácii DSRC (Dedicated Short Range Communication).

Na diaľnici sú rozmiestnené zariadenia, elektronické mýtnice, ktoré si na krátku vzdialenosť, teda pri prejazde auta, vymenia údaje s jednotkou umiestnenou vo voze. Vzájomná komunikácia, počas ktorej sa odčíta zakúpený kredit, prebieha v mikrovlnnom alebo infračervenom pásme.

Nemecko

V Nemecku sa na určenie polohy a prejdenej vzdialenosti kamiónu používa satelitná technológia GPS (Global Positioning System). Zachytené údaje sa do centra prenášajú prostredníctvom mobilnej siete GSM. Na rozdiel od rakúskeho pracuje nemecký model s virtuálnymi mýtnicami, ktoré sa vytvoria v palubnej jednotke. (dc)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Z čoho sa vyrábajú balené bagety? Kedy sa ich treba báť?
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  6. Od Česka až po Jadran
  7. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  10. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 13 640
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 7 460
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 217
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 6 042
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 769
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 715
  7. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 3 188
  8. Od Česka až po Jadran 3 017
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 909
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 178
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu