BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy chce už od začiatku budúceho roka vyberať poplatky za používanie diaľnic elektronicky. Elektronické mýto budú podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča platiť všetci vodiči s autami ťažšími ako 3,5 tony. Systém ministerst
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Onedlho budú vodiči nákladných áut aj na Slovensku platiť za cesty elektronickou formou. Na výber je viac možností a dopravcovia tvrdia, že každá z nich prinesie zdraženie prepravy. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK
BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy chce už od začiatku budúceho roka vyberať poplatky za používanie diaľnic elektronicky. Elektronické mýto budú podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča platiť všetci vodiči s autami ťažšími ako 3,5 tony. Systém ministerstvo vyberie v polovici tohto roka a bude vyberať z troch možností.
Ministerstvo zadalo analýzu systémov mýtneho v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku francúzskej firme Isis. "Očakávam, že záverečnú správu dostaneme v priebehu prvého polroka," povedal Prokopovič.
Podľa štátneho tajomníka ministerstva Jána Kotuľu môže voľbu ministerstva ovplyvniť Európska únia, ktorá sa rozhoduje, akou technológiou sa bude mýto na starom kontinente vyberať. Slovensko síce má možnosť vybrať si vlastný systém, no podľa ministerstva zohľadní i stanovisko únie.
Po voľbe systému nastúpi výber jeho dodávateľa. "Dodávatelia navrhovaných systémov potvrdili, že im šesť mesiacov na inštaláciu bude stačiť," informoval minister. Zatiaľ rokoval s tromi firmami, medzi nimi je talianska Autostrade a nemecký Siemens.
Elektronické vyberanie diaľničných poplatkov bude upravovať samostatný zákon, ktorý sa pôvodne mal do parlamentu dostať až na jeseň. Šéf rezortu dopravy zvolil ambicióznejší termín: "Chcel by som, aby bol zákon na rokovanie vlády pripravený už začiatkom marca," povedal.
Dopravné firmy zvýšia ceny
Konateľ špedičnej firmy ASR International Robert Wolf predpokladá, že zavedenie elektronického mýta zdvihne ceny špedičných služieb. "O koľko konkrétne to bude, závisí od výkonnosti firmy," povedal. Čím viac dopravca bude jazdiť, tým viac bude podľa neho za používanie ciest odvádzať.
Pre malé špedičné firmy to podľa Wolfa môže znamenať určitý problém, keďže zákazníci nemusia akceptovať následné zvýšenie cien za nákladnú dopravu. Tak sa podľa neho vytvorí priestor pre veľké spoločnosti, ktoré sú schopné ceny služieb na čas dotovať.
Riaditeľ dopravy firmy Slovak Parcel Services Ľudovít Štiglic si myslí, že s dotovaním cien to nebudú mať ľahké ani veľké firmy. Potvrdil síce, že veľkí dopravcovia majú lepší základ na udržanie nastavenej úrovne cien, no ako dlho vydržia, bude podľa neho závisieť od konkrétnych cien. Ako príklad spomenul Rakúsko, kde po zavedení elektronického mýtneho diaľničné poplatky prudko stúpli. "Pred zavedením elektronického mýta stála ročná diaľničná známka približne 27-tisíc korún. Dnes nás používanie rakúskych diaľnic mesačne vyjde zhruba na 15-tisíc korún," povedal. Za takýchto okolností podľa neho nebude ani spoločnosť Slovak Parcel Services, ktorá na Slovensku zastupuje globálneho amerického dopravcu UPS, ani ostatné veľké firmy schopné udržať dnešnú úroveň cien. (dc)
Mýtne vyberá tak, že na hraniciach dostane vodič lístok, kde vypíše stav tachometra, teda počet kilometrov na vstupe. Pri výstupe mu zase zrátajú, koľko v krajine najazdil a číslo vynásobia istým koeficientom, podľa počtu náprav a emisnej triedy. Tak sa dopracujú ku konečnej sume mýtneho, ktorú potom vodič musí zaplatiť.
Rakúsko
V Rakúsku úspešne funguje elektronický systém spoplatňovania diaľnic postavený na rádiovej komunikácii DSRC (Dedicated Short Range Communication).
Na diaľnici sú rozmiestnené zariadenia, elektronické mýtnice, ktoré si na krátku vzdialenosť, teda pri prejazde auta, vymenia údaje s jednotkou umiestnenou vo voze. Vzájomná komunikácia, počas ktorej sa odčíta zakúpený kredit, prebieha v mikrovlnnom alebo infračervenom pásme.
V Nemecku sa na určenie polohy a prejdenej vzdialenosti kamiónu používa satelitná technológia GPS (Global Positioning System). Zachytené údaje sa do centra prenášajú prostredníctvom mobilnej siete GSM. Na rozdiel od rakúskeho pracuje nemecký model s virtuálnymi mýtnicami, ktoré sa vytvoria v palubnej jednotke. (dc)