SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Vlek, ktorý nepremáva, treba reklamovať

BRATISLAVA - Podmienky na lyžovanie sú vo väčšine stredísk na Slovensku veľmi dobré, mnohí lyžiari však nie sú spokojní so službami. V niektorých strediskách sa platí za parkovanie, hoci bez auta by sa tam lyžiari nedostali, inde si účtujú plné sumy ...

Lyžiarské stredisko Veľká Rača otvorilo túto sezónu novú šesťsedačkovú lanovku. Informuje o tom na bilbordoch po celom Slovensku. Vďaka novej lanovke lyžiari nemusia čakať v radoch. FOTO SME - ROMAN KRPELAN

BRATISLAVA - Podmienky na lyžovanie sú vo väčšine stredísk na Slovensku veľmi dobré, mnohí lyžiari však nie sú spokojní so službami. V niektorých strediskách sa platí za parkovanie, hoci bez auta by sa tam lyžiari nedostali, inde si účtujú plné sumy za vleky aj vtedy, keď všetky nepremávajú.

Robert Kohlmann, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií, napriek tomu hovorí: "Za posledné roky sa služby v lyžiarskych strediskách výrazne zlepšili, viac ako 80 z nich má technický sneh, mnohé modernizovali vleky a lanovky, vďaka čomu v drvivej väčšine viac nie sú rady na vleky. Prestalo platiť, že lyžovačka na Slovensku znamená čakanie."

Na novú šesťsedačkovú lanovku upozorňuje na bilbordoch po celom Slovensku stredisko Veľká Rača. Lyžiar, ktorý vo Veľkej Rači strávil Silvester, hovorí, že na tejto sedačke sa skutočne nečaká, zjazdovka pri nej je však najťažšia v stredisku. Kto chce jazdiť na ľahších tratiach, musí už čakať asi v 15-minútových radoch na inej lanovke.

Najdrahšie sa tento rok lyžuje na Martinských Holiach. Prevádzkovateľ sedačkovej lanovky, ktorá vozí lyžiarov do strediska, a prevádzkovateľ vlekov sa totiž nedokázali dohodnúť na spoločných lístkoch. Kto chce lyžovať, musí sa do strediska vyviezť sedačkou, kde jedna jazda stojí 110 korún, v stredisku potom zaplatí za vleky celodenný lístok 600 korún. "Rokovania pokračujú," hovorí Jana Slotová zo spoločnosti.

"Ľudia sa, samozrejme, sťažujú. Niektorí sa aj otočia, niektorí idú hore autom," hovorí Richard Šesták, náčelník sedačkovej lanovky. Cesta je pritom podľa značky pre autá uzavretá. Na porovnanie, kto sa rozhodne lyžovať na najvyššie položenej slovenskej zjazdovke v Lomnickom sedle zaplatí za celodenný lístok 550 korún a v cene má už aj lanovku na Skalnaté pleso z Lomnice.

Neschopnosť majiteľov a prevádzkovateľov dohodnúť sa je pre Slovensko typická. Príkladom sú platené parkoviská. Kohlmann hovorí, že problémom sú neexistujúce štruktúry cestovného ruchu. "Parkoviská majú iného majiteľa ako zjazdovky." Taká je situácia aj v stredisku Portáš na hrebeni Javorníkov, parkovné je 80 korún na deň bez ohľadu na to, ako dlho chce záujemca v stredisku lyžovať.

Mnohé strediská však už ponúkajú parkovanie zadarmo. Vo Veľkej Rači, kde je parkovisko ďalej od vleku, premávajú bezplatne každých 15 minút skibusy. Kohlmann hovorí, že našim strediskám chýba v porovnaní so zahraničím prepojenie svahov. Vonku nemusí lyžiar lyžovať celý deň na rovnakom svahu, pretože sa dokáže presúvať. U nás by to bolo v niektorých oblastiach možné, ale znamenalo by to predĺženie zjazdoviek, na čo treba aj dohodu s ochranármi. Podľa Kohlmana pokrivkávame aj vo večernom programe. Oceňuje akvaparky, no upozorňuje, že napríklad Tatrám chýba viacúčelová hala na koncerty či diskotéky.

Kedy žiadať o vrátenie cestovného

"Cestovné sa nevracia pri zlom počasí, strate, poškodení, nemoci, výpadku elektrickej energie a odstavení zariadenia," informuje lyžiarov Ski park Ružomberok. Rovnaké informácie majú na lístkoch aj Šachtičky, Jasná a ďalšie strediská.

"Nie je to správne," hovorí Miroslav Tulák zo Združenia slovenských spotrebiteľov. Spotrebitelia by podľa neho napriek upozorneniam s reklamáciou uspeli, ak prevádzkovateľ vypne vlek len preto, že má v stredisku málo lyžiarov, pre poruchu, či pri výpadku elektriny. Odporúča lyžiarom dožadovať sa v takýchto prípadoch svojho práva. Tulák hovorí, že ak si niekto predplatil permanentkou službu a nedostal ju, náklady musí znášať prevádzkovateľ aj vtedy, ak za odstavenie nemôže. "Nemal by lacno prenášať náklady na spotrebiteľov, ale si kompenzácie nárokovať napríklad od dodávateľa elektriny."

Takto postupovalo minulý týždeň stredisko Skalka pri Kremnici, kde od utorka do trojkráľového štvrtka mali problémy s výpadkami elektriny. "Lyžiarom sme vrátili adekvátnu časť cestovného a s elektrárňami budeme rokovať o kompenzácii," povedala riaditeľka strediska Veronika Plačková. Nie všetci lyžiari však boli s týmto riešením spokojní. "Mnohí reagovali agresívne, nadávali pokladníčke." (haj)


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 37 279
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 134
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 417
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 630
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 314
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 177
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 788
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 331
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  2. Erika Kladna: Australský outback
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  6. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 161
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 635
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 493
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 134
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 931
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 930
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 847
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 609
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu