BRATISLAVA - Vodiči, ktorí si nestihli do konca roka vymeniť staré ŠPZ za nové značky, na nich buď nebudú môcť jazdiť, alebo ich to bude stáť veľa peňazí. Prihlásenie auta do evidencie ich vyjde najmenej na 50-tisíc korún, ak budú jazdiť so starou značkou, dostanú od policajtov pokutu 10-tisíc a môžu prísť na rok o vodičský preukaz, ak auto nechajú na parkovisku, bude ich naháňať mestská polícia spolu s mestským, alebo obecným úradom, ktoré budú od februára auto so starou značkou považovať za vrak.
Staré značky nevymenilo 320-tisíc majiteľov áut. Policajti predpokladajú, že časť áut už ani neexistuje, lebo ich rozobrali, alebo predali na súčiastky. Tí, čo staré autá stále majú, sa však s peniazmi za prípadný predaj na súčiastky môžu rozlúčiť. Staré autá ani na autovrakoviskách neocenia na viac ako dvetisíc korún.
Ak má vodič napríklad 12-ročný Favorit, a chcel by ho znovu prihlásiť do evidencie a získať novú značku, prvou podmienkou je schválenie technickej spôsobilosti. Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie to však urobí iba, ak má auto trojcestný katalyzátor a prejde kontrolou v STK.
V starých Favoritoch vyrábaných pre domáci trh katalyzátory neboli. Ak by chcel vodič dať katalyzátor namontovať, vyšlo by ho to najmenej na 50-tisíc, ďalších 50-tisíc by zaplatil za pečiatku o technickej spôsobilosti a ďalších pár tisíc za kolky pri prihlasovaní auta. Do áut ako Škoda 105, 120 či Lada sa katalyzátor namontovať väčšinou ani nedá.
"Slováci sú takí, že kým nedostanú kladivom po hlave, nezobudia sa. Toto isté bolo v roku 1998, keď sa vyradili motorky. Ľudia zalamovali rukami, napriek tomu sa mnohí nepoučili," hovorí zamestnanec Obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie.
Zastupiteľstvá niektorých miest už avizovali, že sa budú snažiť staré autá dostať z parkovísk preč, budú upozorňovať majiteľov áut, aby ich odstránili, keď neposlúchnu, možno začnú rozdávať pokuty. Staré autá môžu prijímať a recyklovať iba schválené autovrakoviská a tých je na Slovensku málo. Možnosť je aj odovzdať auto do zberu, kde však nemajú certifikát na likvidáciu áut a riskujú pokutu.
Pôvodné ŠPZ vymieňali policajti päť rokov, do konca roka 2002. Keďže si veľa motoristov nestihlo značky vymeniť, poslanci zmenili zákon a predĺžili dobu výmeny na koniec roka 2004, čiže spolu sa vymieňali sedem rokov.