SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Dopravcovia sa hrozia mýtneho

MNÍCHOV, BERLÍN - Na nemeckých cestách možno v prvých januárových dňoch zavládne chaos. Zavedenia systému mýtneho pre nákladné autá sa obávajú hlavne rakúski autodopravcovia. Čakajú, že na hraniciach s Nemeckom sa budú vytvárať dlhé rady kamiónov pochádz

Dlhé rady nákladných áut. Aj takto môže podľa dopravcov vyzerať situácia na nemeckých diaľniciach po zavedení mýtneho. FOTO - TASR/AFP

ajúcich z Talianska, Škandinávie a reformných krajín, ktoré ešte nie sú vybavené palubnými jednotkami potrebnými na satelitnú registráciu mýtneho.

Nemecký systém mýtneho predpokladá, že nákladné autá budú vybavené špeciálnymi prístrojmi (on-board-units, OBU). Autá bude lokalizovať satelit, ktorý potom vyšle signál do dispečingu, kde sa údaje spracujú a následne vyfakturujú príslušným dopravným firmám. Šoféri sa môžu začas zahlásiť na používanie autostrád aj manuálne na termináloch, ktoré budú postavené na dôležitých diaľničných uzloch.

Najväčší problém predstavujú prístroje OBU. Nemeckí špeditéri si zatiaľ nechali vstavať približne 270-tisíc kusov. Oveľa menšiu pozornosť však prístrojom venujú zahraničné firmy. V nemeckých novinách sa spomínajú v prvom rade španielske a francúzske firmy. Webový denník Spiegel Online uvádza ohľadom nových členských štátov EÚ, že v Poľsku je už namontovaných 7600 prístrojov, zatiaľ čo v Maďarsku iba 760, na Slovensku 700 a v Rusku dokonca iba 250. Na hladký priebeh vyberania diaľničného mýta cez družicu je ich potrebných minimálne päťstotisíc.

Nemeckí dopravcovia zase predpokladajú, že zahraničné firmy vrátane rakúskych budú mať tendenciu zápchy riešiť tak, že ich budú obchádzať po vedľajších cestách a mýtnemu sa tak budú vyhýbať. "Kto to urobí, bude mať s nemeckým zväzom autodopravcov veľké problémy," vyhlásil šéf spolkového zväzu autodopravcov BGL Karlheinz Schmidt. Kritizoval i nemeckú stranu a poukázal na to, že na frekventovanom rakúsko-nemeckom diaľničnom prechode pri Kufsteine stojí len jediný automat pre mýtnu registráciu. "Na diaľničnom prechode pri Pasove sú len dva automaty, hoci tam denne prejde šesťtisíc kamiónov," dodal.

Dopravné firmy odhadujú, že transportné náklady sa v Nemecku zvýšia v dôsledku diaľničného mýta o 3 - 15 percent. Konkrétna výška závisí od druhu prevážaného tovaru a diaľničného podielu na celkovej prepravnej trase. Dopravcovia sú pevne rozhodnutí premietnuť zvýšené náklady do spotrebiteľských cien. Denník Tagesspiegel napísal s odvolaním na maloobchodné zdroje, že by to mohlo znamenať zvýšenie cien príslušných výrobkov o jedno percento.

JÁN ŠALGOVIČ a čtk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 20 868
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 388
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 179
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 3 952
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 927
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 480
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 025
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 295
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  4. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  7. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  8. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 332
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 369
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 869
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 537
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 739
  6. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 153
  7. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 078
  8. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 033
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu