SME

Dopravcovia sa hrozia mýtneho

MNÍCHOV, BERLÍN - Na nemeckých cestách možno v prvých januárových dňoch zavládne chaos. Zavedenia systému mýtneho pre nákladné autá sa obávajú hlavne rakúski autodopravcovia. Čakajú, že na hraniciach s Nemeckom sa budú vytvárať dlhé rady kamiónov pochádz

Dlhé rady nákladných áut. Aj takto môže podľa dopravcov vyzerať situácia na nemeckých diaľniciach po zavedení mýtneho. FOTO - TASR/AFP

ajúcich z Talianska, Škandinávie a reformných krajín, ktoré ešte nie sú vybavené palubnými jednotkami potrebnými na satelitnú registráciu mýtneho.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nemecký systém mýtneho predpokladá, že nákladné autá budú vybavené špeciálnymi prístrojmi (on-board-units, OBU). Autá bude lokalizovať satelit, ktorý potom vyšle signál do dispečingu, kde sa údaje spracujú a následne vyfakturujú príslušným dopravným firmám. Šoféri sa môžu začas zahlásiť na používanie autostrád aj manuálne na termináloch, ktoré budú postavené na dôležitých diaľničných uzloch.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší problém predstavujú prístroje OBU. Nemeckí špeditéri si zatiaľ nechali vstavať približne 270-tisíc kusov. Oveľa menšiu pozornosť však prístrojom venujú zahraničné firmy. V nemeckých novinách sa spomínajú v prvom rade španielske a francúzske firmy. Webový denník Spiegel Online uvádza ohľadom nových členských štátov EÚ, že v Poľsku je už namontovaných 7600 prístrojov, zatiaľ čo v Maďarsku iba 760, na Slovensku 700 a v Rusku dokonca iba 250. Na hladký priebeh vyberania diaľničného mýta cez družicu je ich potrebných minimálne päťstotisíc.

Nemeckí dopravcovia zase predpokladajú, že zahraničné firmy vrátane rakúskych budú mať tendenciu zápchy riešiť tak, že ich budú obchádzať po vedľajších cestách a mýtnemu sa tak budú vyhýbať. "Kto to urobí, bude mať s nemeckým zväzom autodopravcov veľké problémy," vyhlásil šéf spolkového zväzu autodopravcov BGL Karlheinz Schmidt. Kritizoval i nemeckú stranu a poukázal na to, že na frekventovanom rakúsko-nemeckom diaľničnom prechode pri Kufsteine stojí len jediný automat pre mýtnu registráciu. "Na diaľničnom prechode pri Pasove sú len dva automaty, hoci tam denne prejde šesťtisíc kamiónov," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravné firmy odhadujú, že transportné náklady sa v Nemecku zvýšia v dôsledku diaľničného mýta o 3 - 15 percent. Konkrétna výška závisí od druhu prevážaného tovaru a diaľničného podielu na celkovej prepravnej trase. Dopravcovia sú pevne rozhodnutí premietnuť zvýšené náklady do spotrebiteľských cien. Denník Tagesspiegel napísal s odvolaním na maloobchodné zdroje, že by to mohlo znamenať zvýšenie cien príslušných výrobkov o jedno percento.

JÁN ŠALGOVIČ a čtk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 656
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 117
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 085
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 717
  5. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 332
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 797
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 679
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 226
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 618
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 604
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 713
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 9 415
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 357
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 257
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 870
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 364
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu