SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Soví hrad nie je hrad, ale skalné bralo

V sopečnej Cerovej vrchovine sa nachádza viacero zaujímavých útvarov. Jednou z ozdôb nielen tohto územia je čadičový sopúch Soví hrad nad obcou Šurice neďaleko Hajnáčky.

Soví hrad. FOTO - ARCHÍV

Hoci pri potulkách krajom v okolí Fiľakova natrafí človek na množstvo rôznych tvarov, predsa ho len mohutnosť a majestátnosť Sovieho hradu zaskočí. Týči sa strmo priamo nad domami obce a zároveň ponúka nádherný výhľad na okolitú otvorenú krajinu. Domáci ho zvyknú nazývať aj Šurická skala.

Je zvyškom výplne krátera bývalej sopky, ktorá sa vyformovala v poslednej fáze vulkanizmu na našom území na rozmedzí treťohôr a štvrtohôr. Tvoria ho predovšetkým čadičové tufy. Vonkajšie vplyvy rozrušili obal sopečného krátera do tej miery, že zanikol a ostala len jeho výplň - dnešný Soví hrad.

Skalná stena sa týči v najvyššom bode až do výšky 85 metrov. Z opačnej strany vedie na vrchol skaly výrazný hrebienok, ktorý ponúka možnosť výstupu. Soví hrad je chráneným prírodným výtvorom, bol vyhlásený v roku 1964 na ploche takmer tri hektáre.

Hoci je Soví hrad pomerne nedostupný, je na ňom jasne viditeľný vplyv človeka. Predpokladá sa, že v stredoveku tu stála opevnená stavba, zrejme pevnosť alebo menší hrádok. Hovoria o tom do skaly vytesané schodíky, umelo vytvorená plošina pod vrcholovou časťou a napokon päť metrov hlboká, umelo vytesaná cisterna pod vrcholom, ktorá je ťažko prístupná.

(mab)

Prístup

Východiskom na Soví hrad je železničná stanica Hajnáčka. Odtiaľ sú to necelé dva kilometre po ceste cez Šurice, na ich konci sa vypína Soví hrad. Z cesty treba odbočiť doľava a pôjdete pomedzi domy až k úpätiu brala.

Na prvú plošinu je výstup pohodlný, ak však nemáte skúsenosti z pohybu v skale, je ďalší postup na vrchol riskantný a životu nebezpečný. Tí, ktorí majú potrebnú zručnosť a výstroj, môžu pokračovať prelezením asi 10 metrov vysokej stienky, ktorá ústi na vrcholovej plošine.

Tesne pod ňou je ďalšia plošina so spomínanou cisternou. Pri pohybe v tomto teréne sa vyžaduje maximálna opatrnosť, skala je pomerne lámavá.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 321
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 206
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 160
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 732
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 484
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 646
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 801
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 624
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 555
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 957
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 939
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 874
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 434
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu