BRATISLAVA 8. decembra (SITA) - Vládny kabinet v stredu schválil návrh nariadenia, ktoré stanovuje výšku úhrady za užívanie vymedzených úsekov diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest 1. triedy. V porovnaní s týmto rokom by mali ceny nálepiek v budúcom roku vzrásť približne o 50 %, pričom väčšinou budú ceny nižšie ako v Českej republike, Maďarsku, Bulharsku či Rakúsku. Nariadením by sa zároveň mal v roku 2005 zrušiť predaj 15-dňových nálepiek.
Podľa vládou schváleného nariadenia by cena ročnej diaľničnej nálepky mala pre motorové vozidlá s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony predstavovať 1,1 tis. Sk, mesačnej nálepky 300 Sk a týždennej nálepky 150 Sk. V prípade motorových vozidiel od 3,5 tony do 12 ton má ročná nálepka stáť 7,5 tis. Sk, mesačná 2 tis. Sk a týždenná 800 Sk. Vozidlá s touto hmotnosťou však už budú môcť využívať aj jednodňovú nálepku v hodnote 200 Sk. Pre vozidlá nad 12 ton by mala cena ročnej nálepky dosiahnuť 15 tis. Sk, mesačnej 3 tis. Sk, týždennej 1,4 tis. Sk a jednodňovej 300 Sk.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii SR (MDPT) predpokladá v roku 2005 celkový predaj nálepiek v objeme približne 2,4 mil. kusov, z čoho by viac ako 52 % mali predstavovať týždňové nálepky. Denné nálepky by mali tvoriť takmer 25-percentný podiel na celkovom objeme, na ročné nálepky by malo pripadať vyše 20 %. Zvyšné takmer 3 % by mali predstavovať mesačné nálepky. V nadväznosti na to vyčíslilo MDPT zisk z predaja nálepiek vo výške približne 1,5 mld. Sk. Po odpočítaní nákladov na výrobu, predaj, distribúciu a provízie za predaj nálepiek odhaduje MDPT čistý príjem z predaja nálepiek na úrovni 1,35 mld. Sk. Tieto príjmy budú príjmom štátneho rozpočtu SR, v prípade vzniku tzv. diaľničnej spoločnosti sa príjmy z predaja diaľničných nálepiek použijú na zabezpečenie úverov spoločnosti.
Schválený návrh zákona má zosúladiť slovenskú legislatívu s legislatívou Európskej únie (EÚ) v oblasti spoplatnenia cestnej infraštruktúry. Smernica Európskeho parlamentu stanovuje členom EÚ zaviesť elektronické systémy cestného mýta pre motorové vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony najneskôr v roku 2008. Slovenská republika chce túto lehotu skrátiť o dva roky. Zapojenie osobných vozidiel do elektronického vyberania poplatkov sa predpokladá do roku 2012.
Agentúra SITA vydá k správe aj tabuľku