SME

Ľudia sa na štrajk autobusov väčšinou pripravili

BRATISLAVA - Osemnásť spoločností Slovenskej autobusovej dopravy včera od piatej ráno obmedzilo počet spojov. Autobusy jazdili podľa sobotňajšieho cestovného poriadku. Z päťtisíc autobusov vyšla do ulíc zhruba tretina. Dopravné spoločnosti chceli štrajko

Ranné čakanie na košickej autobusovej stanici. FOTO TASR - SVÄTOPLUK PÍSECKÝ

BRATISLAVA - Osemnásť spoločností Slovenskej autobusovej dopravy včera od piatej ráno obmedzilo počet spojov. Autobusy jazdili podľa sobotňajšieho cestovného poriadku. Z päťtisíc autobusov vyšla do ulíc zhruba tretina. Dopravné spoločnosti chceli štrajkom poukázať na zlú situáciu v doprave.

Niektorí šéfovia samosprávy autobusárov chápali, iní sa hnevali. Banskobystrický župan Milan Marčok tvrdí, že včerajšie obmedzenie počtu autobusových liniek je stav, ktorý sa môže stať vo veľmi krátkom čase každodennou realitou. Župa vyzvala vládu, aby začala pripravovať adresný systém poskytovania jednotlivých druhov sociálnych zliav. Marčok tiež žiada zvýšenie rozpočtu ministerstva dopravy. "Na základe vývoja v oblasti poskytnutých zliav, nákladov a tržieb v priebehu tohto roku predpokladáme nedoplatok voči dopravcom viac ako 70 miliónov korún, z čoho nevyrovnané záväzky za preukázateľne poskytnuté zľavy - za január až september sú takmer 16,5 milióna korún," hovorí.

Vedenie Žilinského samosprávneho kraja s akciou autobusárov nesúhlasí. Vedúci odboru dopravy a komunikácií Daniel Škerda nevylučuje, že župa vyvodí voči autobusárom sankcie. "Po vyhodnotení budeme postupovať v zmysle zákona, ak bol zákon porušený, sankcie budú," povedal. Na príklade zmlúv so SAD Žilina a Liptovský Mikuláš ukázal, že im pravidelne poskytujú preddavky, preto nevidí dôvod, prečo štrajkovali. Autobusári by mali podľa neho upozorniť poslancov Národnej rady, ktorí schvaľujú rozpočet. "My môžeme prideliť len toľko prostriedkov, koľko dostaneme," hovorí Škerda. (wm, rf, sita)

Ako vyzeralo Slovensko so štrajkujúcimi autobusmi

Do Bratislavy cestovali vlakmi a autami

Ľudia využili na dopravu do Bratislavy autá a vlaky, autobusy preto neboli preplnené. Zo Záhorskej Vsi mal ísť prvý autobus pred pol piatou, ale podľa sobotného harmonogramu išiel o ôsmej. "Išla som vlakom. Bol plnší, ale dostali sa všetci, čo stáli na stanici," hovorila cestujúca zo Záhorskej Vsi.

Podobné to bolo z juhu, z Dobrohošťa. "Išiel jeden o pol piatej ráno, ale potom dlho nič. Vôbec si neviem predstaviť, ako to riešili rodičia s deťmi. My sme išli autom," povedala pani z Dobrohošťa. Od Trnavy išli ľudia vlakmi alebo autami.

V Žiline bolo plno

Autobusy do Žiliny boli preplnené. "Do práce som nešiel, pretože autobus na zastávke ani nezastavil," hovoril 43-ročný Juraj. "Aby som sa dostala do práce v Žiline, musela som zohnať auto, pretože mama sa ráno o piatej do autobusu nezmestila," povedala 23-ročná predavačka.

Problém dostať sa do krajského mesta mali najmä mimožilinskí študenti škôl. Podľa riaditeľky Stredného odborného učilišťa stavebného v Žiline Márie Wienerovej sa protest SAD výrazne prejavil na počte študentov z okolitých obcí. Na Obchodnej akadémii študenti už v piatok avizovali, že sa nebudú mať ako dostať do školy. Ráno ich prišlo do školy asi o 20 až 30 percent menej.

Prázdna stanica

Hlavná autobusová stanica v Banskej Bystrici bola ráno takmer prázdna. Väčšina ľudí asi využila na presun do práce vlak alebo autá. Niektorí čakajúci demonštráciu autobusárov prijali vyslovene pozitívne.

Zaplatili viac

Zamestnancom z Nováckych chemických závodov a Elektrárne Nováky prekážalo, že zaplatia za cestu viac ako v týždni. "Nedeľné spoje chodia inou trasou, zachádzajú do dedín. Okrem meškania a tlačenice ešte aj viac zaplatíme," povedal Ludvík Kiss, ktorý dochádza do Novák za prácou z Prievidze.

Popoludňajší chaos

V Nitre sa protest prejavil najmä popoludní. Kým ráno autobusová stanica zívala prázdnotou, v poobedňajších hodinách sa začala napĺňať predovšetkým žiakmi a študentmi dochádzajúcimi do krajského mesta. Po tretej hodine sa začal dopravný chaos v centre mesta, kde mestskú hromadnú dopravu zabezpečuje nitriansky podnik SAD. Na najfrekventovanejších križovatkách na Mostnej ulici a pri obchodnom dome Tesco sa tvorili kolóny áut, prejazd centrom trval podstatne dlhšie ako zvyčajne. Zamestnávatelia nezaznamenali zvýšenú absenciu pracovníkov.

Natlačení ako sardinky

Na autobusovej stanici v Kremnici vládla ráno nervozita. Väčšina spojov do Žiaru nad Hronom nechodila. "V piatok sme dohodli, že sa poskladáme a pôjdeme viacerí autom," povedal zamestnanec Závodu SNP v Žiari nad Hronom. Podľa hovorkyne Marty Žabkovej zamestnanci nastúpili načas. "Išli autami, o čom svedčí preplnené parkovisko."

Študentom a žiakom z menších obcí deň voľna navyše vyhovoval. Viacerým z nich rodičia dovolili zostať doma. Z niektorých dedín sa ráno na vyučovanie ani nedalo dostať. Učitelia v školách absencie tolerovali. Ľudia si prekladali aj termíny vyšetrení v žiarskej nemocnici.

Spoje, ktoré išli ako v nedeľu, boli preplnené, na niektorých zastávkach ľudí nemohli brať. "Sme tu natlačení ako sardinky, mohli to riešiť inak," sťažovali sa cestujúci.

Kto mohol, išiel autom

"Po prvej hodine nám chýbalo viac ako 50 percent žiakov," povedal riaditeľ Stredného odborného učilišťa poľnohospodárskeho v Kežmarku Stanislav Marhefka. Napriek tomu sa vyučovalo. Problémy mali aj v Hotelovej akadémii v Kežmarku, kde sa niektorí žiaci dostali do školy až po druhej hodine. "Niektorí čakali na autobus aj viac ako dve hodiny," povedala riaditeľka akadémie Silvia Holopová. Viacerí žiaci museli ukončiť vyučovanie skôr, pretože do koncových obcí chodí málo spojov.

Výrobných podnikov pod Tatrami sa protest takmer nedotkol. Podľa hovorcu Tatravagónky Poprad Viliama Štrelingera sa vyskytli ojedinelé prípady, že zamestnanci nedošli načas do práce. Podobná situácia bola aj v Tatramate. Na parkoviskách v okolí fabriky však bolo oveľa viac áut ako zvyčajne.

Učili sa kratšie

Do SOU lesníckeho, ktoré sídli v rekreačnej oblasti Sigord pri Prešove, prišli žiaci do školy s polhodinovým meškaním. Ranný spoj z Prešova išiel o piatej a ôsmej, čo prinútilo personál vstávať oveľa skôr ako obvykle. Vyučovanie bolo kratšie, lebo posledný spoj do Prešova išiel o jednej popoludní. SAD Prešov obmedzila dopravu na 30 percent, z 350 šoférov vyšlo na cesty 130. Časť z nich čerpala dovolenky, ostatní pripravovali autobusy na zimu.

Žiaci mali predĺžený víkend

Žiakov niektorých vidieckych základných škôl v okolí Košíc protest pracovníkov SAD potešil. Vďaka nim mali predĺžený víkend. Z 395 žiakov Základnej školy v Budimíre až 300 dochádza z okolitých obcí a riaditeľka školy Marcela Bavoľárová v piatok rozhodla, že v pondelok sa učiť nebude. "Informovala som sa v SAD, ako to bude s dopravou. Povedali, mi, že žiacke spoje nepôjdu. Po konzultácii na obecnom úrade som sa rozhodla, že využijem svoju právomoc a udelím riaditeľské voľno. Vyučovanie by nemalo význam, keby chýbali dve tretiny žiakov," povedala riaditeľka. Učitelia dostali náhradnú prácu.

Na protestnú akciu SAD podobne reagovali vo Valalíkoch, Čani i Bohdanovciach.

Ľudia z okolia odkázaní na dopravu sa väčšinou dopredu zariadili. Pred U. S. Steel bolo viac osobných áut ako zvyčajne. "O pripravovanom proteste naši zamestnanci vedeli. Pracovníci z nedeľnej zmeny boli upozornení, že kolegovia môžu prísť neskôr. Možno, že niektorí meškali, ale protest produkciu určite neovplyvní," povedal hovorca Ján Bača.

(rf, wm, eta, sita, tasr, sen)


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 561
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 918
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 288
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 143
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 858
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 735
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 114
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 774
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu