SME

Autobusové spoločnosti vyhlásili protest

BRATISLAVA - V pondelok na cesty vyrazí len tretina z takmer piatich tisícok autobusov pravidelných prímestských a mestských liniek.

Prímestské a mestské autobusové linky využívajú minimálne tri štvrtiny Slovákov. Dopravcovia teda očakávajú, že na preplnených autobusových zastávkach v pondelok zavládne chaos. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zväz autobusovej dopravy včera oznámil, že osemnásti lokálni dopravcovia budú jazdiť podľa podstatne redšieho, sobotného grafikonu. Chcú tak protestovať proti problémom, ktoré im údajne spôsobuje dlhodobé neuhrádzanie výkonov vo verejnom záujme.

Podľa splnomocneného zástupcu Zväzu autobusovej dopravy pre dopravnú reformu Georga Trabelssieho ide o ilustračnú akciu, ktorou chcú dopravcovia ukázať, ako môže skončiť verejná autobusová doprava, ak nedôjde k jej reforme. Trabelssie sa nazdáva, že v prvom rade treba oddeliť systém dopravnej obslužnosti od sociálneho systému, ktorý dnes financuje len kapitola štátneho rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Vyššie územné celky a miestne samosprávy by si mali podľa dopravcov jasne povedať, ktoré lokality chcú autobusmi obslúžiť a či na to majú peniaze. Po fiškálnej decentralizácii budú totiž od januára 2005 používať vlastné príjmy na dotovanie regionálnych priorít, teda aj dopravy. Doteraz dotoval prímestské linky štát, tento rok sumou 1,18 miliardy korún.

V pondelok sa teda cesta do školy či zamestnania prímestskou autobusovou dopravou značne skomplikuje. "Zmätky a konfliktné situácie, ktoré môžu nastať na autobusových zastávkach, si uvedomujeme," povedal prezident Zväzu autobusovej dopravy Ján Vrba. Prímestskými a mestskými linkami cestuje podľa hrubých odhadov 80 percent obyvateľov Slovenska.

Vrba avizuje, že v pondelok nastane na autobusových zastávkach pravdepodobne chaos a ľuďom odporúča, aby si hľadali iný spôsob prepravy. Nie každý sa podľa neho do autobusu dostane. "Zmluvy dopravcov s vyššími územnými celkami a mestami hovoria, že v prípade nedostatočnej úhrady výkonov vo verejnom záujme môžeme od nej odstúpiť," obhajuje protest autodopravcov Vrba.

SkryťVypnúť reklamu

Desaťisíce firiem a podnikateľov môžu v pondelok zistiť, že do práce nenastúpili všetci ich zamestnanci. O proteste žiadna z oslovených firiem včera ešte nevedela. "Nikto nám nič neoznámil," reagoval Pavel Hraška, hovorca farmaceutického závodu v Hlohovci Zentiva. "Z okolia Hlohovca do podniku dochádza zhruba pätina zamestnancov, ale neviem, koľkí z nich prímestskou dopravou," dodal.

Na správy o pripravovanom proteste nič nevedeli ani v pivovare Šariš vo Veľkom Šariši pri Prešove. "Ak sa stane, že niektorý zamestnanec pre protest autobusových podnikov zmešká do práce a donesie o tom potvrdenie od dopravcu, žiadnu absenciu mu nezapočítame," povedala Drahomíra Jančovičová, hovorkyňa pivovaru Šariš.

Autodopravcovia si uvedomujú, že ich protest môže niektorých podnikateľov poškodiť. Vrba pripúšťa, že situácia, ktorá nastane v pondelok, nie je zmluvne upravená a je možné, že prinesie aj právne spory. Protest dopravcov nemusí byť posledný. Označujú ho za výstrahu, ktorá má prinútiť župy vyriešiť budúcoročné financovanie prímestských liniek.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravcovia chcú reformu dotácií

Prímestské a mestské linky podnikov SAD sú stratové. Zväz autobusovej dopravy prerába najmä na poskytovaní zliav. Do konca októbra vykázal stratu 323 miliónov korún.

Maximálne ceny cestovného určuje cenový výmer ministerstva financií (od januára príslušnej župy). Ten je taký, že tržby nestačia aj na pokrytie nákladov na jazdu do riedko zaľudnených oblastí. Dopravcovia sú teda v snahe dodržať cenový výmer odkázaní na dotácie na zabezpečenie verejného záujmu.

Podobné problémy majú lokálni dopravcovia aj v zahraničí. V niektorých švajčiarskych kantónoch sa s nimi vyrovnali tak, že spojili stratové autobusové lokálne linky s málo vyťaženými poštovými nákladiakmi švajčiarskej pošty. Výsledkom je kombinovaná doprava pošty a cestujúcich do málo zaľudnených oblastí, ktorá potrebuje od kantónu menšie dotácie. Splnomocnený zástupca Zväzu autobusovej dopravy pre dopravnú reformu George Trabelssie vidí riešenie v reforme hromadnej dopravy. "Riešenie je v rozdelení výkonov vo verejnom záujme do dvoch častí," hovorí Trabelssie.

SkryťVypnúť reklamu

Prvú skupinu by mali tvoriť výkony vo verejnom záujme, ktoré sú nerentabilné, ako napríklad skoré ranné či neskoré večerné spoje. Tieto by sa mali hradiť z verejných financií.

Druhá skupina výkonov by mala vychádzať z princípov sociálneho systému. "Štát by mal garantovať jednotnú minimálnu výšku zliav pre vybrané skupiny, ako sú dôchodcovia alebo študenti," skonštatoval Trabelssie. Tento systém by mal smerovať adresne samosprávnym krajom podľa počtu osôb poberajúcich tieto zľavy. (tv, dc)

Autor: DANIEL CVEČEKTOMÁŠ VELECKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 407
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 790
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 711
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 337
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 811
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 738
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 129
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 936
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 027
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 22 650
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 890
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 941
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 790
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 765
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 856
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 114
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťZatvoriť reklamu