SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Autobusové spoločnosti vyhlásili protest

BRATISLAVA - V pondelok na cesty vyrazí len tretina z takmer piatich tisícok autobusov pravidelných prímestských a mestských liniek.

Prímestské a mestské autobusové linky využívajú minimálne tri štvrtiny Slovákov. Dopravcovia teda očakávajú, že na preplnených autobusových zastávkach v pondelok zavládne chaos. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR

Zväz autobusovej dopravy včera oznámil, že osemnásti lokálni dopravcovia budú jazdiť podľa podstatne redšieho, sobotného grafikonu. Chcú tak protestovať proti problémom, ktoré im údajne spôsobuje dlhodobé neuhrádzanie výkonov vo verejnom záujme.

Podľa splnomocneného zástupcu Zväzu autobusovej dopravy pre dopravnú reformu Georga Trabelssieho ide o ilustračnú akciu, ktorou chcú dopravcovia ukázať, ako môže skončiť verejná autobusová doprava, ak nedôjde k jej reforme. Trabelssie sa nazdáva, že v prvom rade treba oddeliť systém dopravnej obslužnosti od sociálneho systému, ktorý dnes financuje len kapitola štátneho rozpočtu.

Vyššie územné celky a miestne samosprávy by si mali podľa dopravcov jasne povedať, ktoré lokality chcú autobusmi obslúžiť a či na to majú peniaze. Po fiškálnej decentralizácii budú totiž od januára 2005 používať vlastné príjmy na dotovanie regionálnych priorít, teda aj dopravy. Doteraz dotoval prímestské linky štát, tento rok sumou 1,18 miliardy korún.

V pondelok sa teda cesta do školy či zamestnania prímestskou autobusovou dopravou značne skomplikuje. "Zmätky a konfliktné situácie, ktoré môžu nastať na autobusových zastávkach, si uvedomujeme," povedal prezident Zväzu autobusovej dopravy Ján Vrba. Prímestskými a mestskými linkami cestuje podľa hrubých odhadov 80 percent obyvateľov Slovenska.

Vrba avizuje, že v pondelok nastane na autobusových zastávkach pravdepodobne chaos a ľuďom odporúča, aby si hľadali iný spôsob prepravy. Nie každý sa podľa neho do autobusu dostane. "Zmluvy dopravcov s vyššími územnými celkami a mestami hovoria, že v prípade nedostatočnej úhrady výkonov vo verejnom záujme môžeme od nej odstúpiť," obhajuje protest autodopravcov Vrba.

Desaťisíce firiem a podnikateľov môžu v pondelok zistiť, že do práce nenastúpili všetci ich zamestnanci. O proteste žiadna z oslovených firiem včera ešte nevedela. "Nikto nám nič neoznámil," reagoval Pavel Hraška, hovorca farmaceutického závodu v Hlohovci Zentiva. "Z okolia Hlohovca do podniku dochádza zhruba pätina zamestnancov, ale neviem, koľkí z nich prímestskou dopravou," dodal.

Na správy o pripravovanom proteste nič nevedeli ani v pivovare Šariš vo Veľkom Šariši pri Prešove. "Ak sa stane, že niektorý zamestnanec pre protest autobusových podnikov zmešká do práce a donesie o tom potvrdenie od dopravcu, žiadnu absenciu mu nezapočítame," povedala Drahomíra Jančovičová, hovorkyňa pivovaru Šariš.

Autodopravcovia si uvedomujú, že ich protest môže niektorých podnikateľov poškodiť. Vrba pripúšťa, že situácia, ktorá nastane v pondelok, nie je zmluvne upravená a je možné, že prinesie aj právne spory. Protest dopravcov nemusí byť posledný. Označujú ho za výstrahu, ktorá má prinútiť župy vyriešiť budúcoročné financovanie prímestských liniek.

Dopravcovia chcú reformu dotácií

Prímestské a mestské linky podnikov SAD sú stratové. Zväz autobusovej dopravy prerába najmä na poskytovaní zliav. Do konca októbra vykázal stratu 323 miliónov korún.

Maximálne ceny cestovného určuje cenový výmer ministerstva financií (od januára príslušnej župy). Ten je taký, že tržby nestačia aj na pokrytie nákladov na jazdu do riedko zaľudnených oblastí. Dopravcovia sú teda v snahe dodržať cenový výmer odkázaní na dotácie na zabezpečenie verejného záujmu.

Podobné problémy majú lokálni dopravcovia aj v zahraničí. V niektorých švajčiarskych kantónoch sa s nimi vyrovnali tak, že spojili stratové autobusové lokálne linky s málo vyťaženými poštovými nákladiakmi švajčiarskej pošty. Výsledkom je kombinovaná doprava pošty a cestujúcich do málo zaľudnených oblastí, ktorá potrebuje od kantónu menšie dotácie. Splnomocnený zástupca Zväzu autobusovej dopravy pre dopravnú reformu George Trabelssie vidí riešenie v reforme hromadnej dopravy. "Riešenie je v rozdelení výkonov vo verejnom záujme do dvoch častí," hovorí Trabelssie.

Prvú skupinu by mali tvoriť výkony vo verejnom záujme, ktoré sú nerentabilné, ako napríklad skoré ranné či neskoré večerné spoje. Tieto by sa mali hradiť z verejných financií.

Druhá skupina výkonov by mala vychádzať z princípov sociálneho systému. "Štát by mal garantovať jednotnú minimálnu výšku zliav pre vybrané skupiny, ako sú dôchodcovia alebo študenti," skonštatoval Trabelssie. Tento systém by mal smerovať adresne samosprávnym krajom podľa počtu osôb poberajúcich tieto zľavy. (tv, dc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 177
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 781
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 386
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 368
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 174
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 803
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 287
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 3 230
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  3. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  5. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  6. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  7. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  8. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 15 041
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 077
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 835
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 398
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 854
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 400
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 240
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 845
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu