SME
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav

Autobusové spoločnosti vyhlásili protest

BRATISLAVA - V pondelok na cesty vyrazí len tretina z takmer piatich tisícok autobusov pravidelných prímestských a mestských liniek.

Prímestské a mestské autobusové linky využívajú minimálne tri štvrtiny Slovákov. Dopravcovia teda očakávajú, že na preplnených autobusových zastávkach v pondelok zavládne chaos. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR

Zväz autobusovej dopravy včera oznámil, že osemnásti lokálni dopravcovia budú jazdiť podľa podstatne redšieho, sobotného grafikonu. Chcú tak protestovať proti problémom, ktoré im údajne spôsobuje dlhodobé neuhrádzanie výkonov vo verejnom záujme.

Podľa splnomocneného zástupcu Zväzu autobusovej dopravy pre dopravnú reformu Georga Trabelssieho ide o ilustračnú akciu, ktorou chcú dopravcovia ukázať, ako môže skončiť verejná autobusová doprava, ak nedôjde k jej reforme. Trabelssie sa nazdáva, že v prvom rade treba oddeliť systém dopravnej obslužnosti od sociálneho systému, ktorý dnes financuje len kapitola štátneho rozpočtu.

Vyššie územné celky a miestne samosprávy by si mali podľa dopravcov jasne povedať, ktoré lokality chcú autobusmi obslúžiť a či na to majú peniaze. Po fiškálnej decentralizácii budú totiž od januára 2005 používať vlastné príjmy na dotovanie regionálnych priorít, teda aj dopravy. Doteraz dotoval prímestské linky štát, tento rok sumou 1,18 miliardy korún.

V pondelok sa teda cesta do školy či zamestnania prímestskou autobusovou dopravou značne skomplikuje. "Zmätky a konfliktné situácie, ktoré môžu nastať na autobusových zastávkach, si uvedomujeme," povedal prezident Zväzu autobusovej dopravy Ján Vrba. Prímestskými a mestskými linkami cestuje podľa hrubých odhadov 80 percent obyvateľov Slovenska.

Vrba avizuje, že v pondelok nastane na autobusových zastávkach pravdepodobne chaos a ľuďom odporúča, aby si hľadali iný spôsob prepravy. Nie každý sa podľa neho do autobusu dostane. "Zmluvy dopravcov s vyššími územnými celkami a mestami hovoria, že v prípade nedostatočnej úhrady výkonov vo verejnom záujme môžeme od nej odstúpiť," obhajuje protest autodopravcov Vrba.

Desaťisíce firiem a podnikateľov môžu v pondelok zistiť, že do práce nenastúpili všetci ich zamestnanci. O proteste žiadna z oslovených firiem včera ešte nevedela. "Nikto nám nič neoznámil," reagoval Pavel Hraška, hovorca farmaceutického závodu v Hlohovci Zentiva. "Z okolia Hlohovca do podniku dochádza zhruba pätina zamestnancov, ale neviem, koľkí z nich prímestskou dopravou," dodal.

Na správy o pripravovanom proteste nič nevedeli ani v pivovare Šariš vo Veľkom Šariši pri Prešove. "Ak sa stane, že niektorý zamestnanec pre protest autobusových podnikov zmešká do práce a donesie o tom potvrdenie od dopravcu, žiadnu absenciu mu nezapočítame," povedala Drahomíra Jančovičová, hovorkyňa pivovaru Šariš.

Autodopravcovia si uvedomujú, že ich protest môže niektorých podnikateľov poškodiť. Vrba pripúšťa, že situácia, ktorá nastane v pondelok, nie je zmluvne upravená a je možné, že prinesie aj právne spory. Protest dopravcov nemusí byť posledný. Označujú ho za výstrahu, ktorá má prinútiť župy vyriešiť budúcoročné financovanie prímestských liniek.

Dopravcovia chcú reformu dotácií

Prímestské a mestské linky podnikov SAD sú stratové. Zväz autobusovej dopravy prerába najmä na poskytovaní zliav. Do konca októbra vykázal stratu 323 miliónov korún.

Maximálne ceny cestovného určuje cenový výmer ministerstva financií (od januára príslušnej župy). Ten je taký, že tržby nestačia aj na pokrytie nákladov na jazdu do riedko zaľudnených oblastí. Dopravcovia sú teda v snahe dodržať cenový výmer odkázaní na dotácie na zabezpečenie verejného záujmu.

Podobné problémy majú lokálni dopravcovia aj v zahraničí. V niektorých švajčiarskych kantónoch sa s nimi vyrovnali tak, že spojili stratové autobusové lokálne linky s málo vyťaženými poštovými nákladiakmi švajčiarskej pošty. Výsledkom je kombinovaná doprava pošty a cestujúcich do málo zaľudnených oblastí, ktorá potrebuje od kantónu menšie dotácie. Splnomocnený zástupca Zväzu autobusovej dopravy pre dopravnú reformu George Trabelssie vidí riešenie v reforme hromadnej dopravy. "Riešenie je v rozdelení výkonov vo verejnom záujme do dvoch častí," hovorí Trabelssie.

Prvú skupinu by mali tvoriť výkony vo verejnom záujme, ktoré sú nerentabilné, ako napríklad skoré ranné či neskoré večerné spoje. Tieto by sa mali hradiť z verejných financií.

Druhá skupina výkonov by mala vychádzať z princípov sociálneho systému. "Štát by mal garantovať jednotnú minimálnu výšku zliav pre vybrané skupiny, ako sú dôchodcovia alebo študenti," skonštatoval Trabelssie. Tento systém by mal smerovať adresne samosprávnym krajom podľa počtu osôb poberajúcich tieto zľavy. (tv, dc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  3. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  5. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  6. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  1. OMV Slovensko rozvíja svoju stratégiu pre elektromobilitu
  2. Helping business on a global scale
  3. The visionary origins and global ambitions of the FMCU
  4. Samostatná volebná miestnosť pre jeden byt v Rači
  5. Skupina BizPartner Group presúva svoje služby pod jednu strechu
  6. 9. stredoeurópsky popáleninový kongres združil špecialistov
  7. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  8. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 698
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 249
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 837
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 091
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 658
  6. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 192
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 172
  8. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 2 166
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: V Madride, tri minúty od Guerniky
  2. Matej Peluha: Podporuje svoje dieťa aby bol samovražedný atentátnik. Ako sme si sadli s Talibanom na čaj.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Klin (III)
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Malé Zlievce
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Čakanovce - Galamba
  6. Andrej Šverha: Rakúske Alpy, láska na prvý pohľad
  7. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  8. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 437
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 36 984
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 36 432
  4. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 642
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 193
  6. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 14 504
  7. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 13 807
  8. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 13 296
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu