SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Cez Suezský prieplav po takmer 30 rokoch neplávajú lode

Káhira 9. novembra (TASR) - Tanker Tropic Brillance, registrovaný v Libérii, naložený 149 000 tonami ropy, po zlyhaní riadiaceho systému zablokoval premávku ...

Káhira 9. novembra (TASR) - Tanker Tropic Brillance, registrovaný v Libérii, naložený 149 000 tonami ropy, po zlyhaní riadiaceho systému zablokoval premávku cez Suezský prieplav. Plavba lodí po najkratšej vodnej ceste medzi Európou a Ďalekým východom je zastavená od nedele a nebude uvoľnená skôr ako počas nasledujúceho víkendu. Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.

Ropa z tankera musí byť prečerpaná do iných plavidiel a potom bude odtiahnutý z tejto morskej cesty. Egypt každý deň, čo je prieplav vyradený z prevádzky, stráca 7 miliónov USD, v prepočte vyše 215 miliónov SKK.

Skryť Vypnúť reklamu

Suezský prieplav bol po šesťdňovej vojne v roku 1967 medzi Arabmi a Izraelom zablokovaný osem rokov. V tomto čase bol vybudovaný 163 kilometrov dlhý ropovod Sumed, ktorý je dnes pre prepravu ropy ešte dôležitejší ako samotná vodná cesta. Vlani prešlo prieplavom 2 799 tankerov, ale z nich bolo len 216 veľkokapacitných. Väčšina z nich smeruje do Európy po starej morskej ceste okolo mysu Dobrej nádeje. Malé tankery, ktoré preplavili na západ okolo 10 miliónov ton suroviny, dopravujú surovinu do rafinérií na pobreží Stredozemného mora. Veľkými tankermi sa vlani preplavilo okolo dvoch miliárd ton ropy.

Vďaka kanálu medzi Stredozemným a Červeným morom trvá napríklad plavba kontajnerových lodí 16 dní. Ak však musia plávať okolo Južnej Afriky, ich cesta je podľa veľkosti plavidiel a tonáže nákladu dlhšia až o 16 dní.

Skryť Vypnúť reklamu

Suezský prieplav bol otvorený v roku 1869 po 10 rokoch výstavby. Projektantom tohto unikátneho diela bol Alois Negrelli, pôvodom z Rakúska.

(1 USD = 30,750 SKK)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 898
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 045
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 788
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 821
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 673
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 624
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 049
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 488
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 353
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 185
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu