SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Lietajúce taxíky môžu premávať o päť rokov

Londýn 8. novembra (TASR) - Autami zapchaté ulice práve v rannej dopravnej špičke stoja drahocenný čas a denne sú veľkou skúškou pre obrovské množstvo ...

Londýn 8. novembra (TASR) - Autami zapchaté ulice práve v rannej dopravnej špičke stoja drahocenný čas a denne sú veľkou skúškou pre obrovské množstvo ľudí dochádzajúcich za prácou.

Britské vývojové štúdio Avcen chce tento každodenný stres odstrániť pomocou lietajúcich taxíkov. Malé, tiché a cenovo výhodné lietadlo Jetpod by mohlo už o päť rokov voziť pasažierov do a z veľkomiest.

Futuristickým spôsobom dopravy sa dá takmer 40-kilometrová vzdialenosť prekonať za asi štyri minúty a aerotaxík potrebuje na pristátie minimálnu dráhu.

SkryťVypnúť reklamu

Trasa z letiska Heathrow do centra Londýna, čo je 24 kilometrov, sa vzdušnou cestou prekoná za zlomok času prepravy po ceste, no cenovo bude porovnateľná s aktuálnou cenou v taxíkoch - od 55 do 70 eur (2200-2800 Sk).

Jetopod je navrhnutý na let v obmedzenej výške 150-230 metrov a vyvinie rýchlosť 560 kilometrov za hodinu, čo je pomalšie ako dopravné lietadlo, no rýchlejšie ako vrtuľník. Obstarávacia cena lietadielka bude 770.000 eur (30 miliónov Sk).

Na štart a pristátie potrebuje vzdušné taxi 120 metrov, čo je desatina doterajších pristávacích dráh.

"Vnímame to ako koncept zaparkuj a leť. Človek sa dovezie k niektorému stanovišťu Jetpod a zaletí si do centra alebo naopak," objasnil šéf Avcen Mike Dacre.

V kabíne lietadielka je miesto pre piatich pasažierov. Turbíny sú nad krídlami, čo má znižovať hlučnosť. Pohonné jednotky majú navyše produkovať o 20 decibelov menej hluku ako bežné turbíny. Vzlet a zosadnutie na krátkej trati je možné vďaka ťahu dýzového systému vedeného cez krídla.

SkryťVypnúť reklamu

"Vieme, že mestá ako Moskva, Tokio a New York čakali presne na takéto riešenie dopravy," dodal Dacre. Aerotaxíky pritom nebudú lietať len tak okolím, ale budú premávať po fixných letových trasách a podľa plánov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  7. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  8. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 469
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 352
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 313
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 833
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 204
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 819
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 406
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 669
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  3. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 352
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 9 970
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 108
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 071
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 891
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 798
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 162
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 751
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu