Cestovný ruch podporujeme málo, cítiť to

BRATISLAVA - Slovensko podporuje cestovný ruch oveľa menej ako okolité krajiny. Ročne dáva na propagáciu asi 90 miliónov korún. Česká republika dala tento rok na podporu cestovného ruchu 260 miliónov, Maďarsko asi miliardu a Rakúsko vyše 5 miliárd korún.

BRATISLAVA - Slovensko podporuje cestovný ruch oveľa menej ako okolité krajiny. Ročne dáva na propagáciu asi 90 miliónov korún. Česká republika dala tento rok na podporu cestovného ruchu 260 miliónov, Maďarsko asi miliardu a Rakúsko vyše 5 miliárd korún.

Do Česka prišlo za minulý rok päťkrát viac zahraničných turistov ako na Slovensko. Utratili tam päťkrát viac peňazí ako turisti na Slovensku.

Aj na budúci rok dostane Slovenská agentúra na rozvoj cestovného ruchu približne 85 miliónov korún. Platí z nich nielen propagáciu na veľtrhoch, reklamu v zahraničných novinách či televíziách, ale aj vlastnú činnosť a činnosť svojich šiestich zahraničných zastúpení. Riaditeľ agentúry Roman Žatko nie je spokojný.

Agentúra zároveň spracúva projekty na získanie peňazí z Európskej únie. Na odbore implementácie pracuje 30 ľudí. Značná časť peňazí z rozpočtu teda neslúži priamo na propagáciu krajiny.

Nespokojné sú aj cestovné kancelárie, ktoré vozia na Slovensko zahraničných turistov. Podľa nich máme zbytočne krásne hory, kúpele, jazerá a akvaparky. Ak sa totiž zahraniční turisti o nich nedozvedia, nemôžu k nám ani prísť. Agentúra Czech Tour, ktorá láka turistov do Česka, investovala začiatkom roka 30 miliónov českých korún do reklamy na piatich celoeurópskych televíznych staniciach. Podľa prieskumov vďaka tejto reklame príde do Česka tento rok o dve až tri percentá viac turistov, ktorí tam utratia vyše dvoch miliárd českých korún.

Slovenská agentúra na rozvoj cestovného ruchu plánuje budúci rok reklamnú kampaň na satelitných televíziách. Vidieť by ju mohli diváci BBC, CNN, Eurosportu či Euronews.

Prezident Slovenskej agentúry cestovných kancelárií Robert Kohlmann si myslí, že by pomohla aj reklama v slovenských médiách. "V Rakúsku je to úplne bežné."

Cestovky kritizujú aj zrušenie tisíckorunovej podpory na domáci cestovný ruch. Ešte minulý rok mohol zamestnávateľ prispieť zamestnancovi tisíckou na domácu dovolenku. Tento príspevok si mohol odrátať z daní a nemusel z neho platiť dane ani odvody. Napríklad v Rakúsku takto pomohol štát vybudovať kvalitné ubytovacie zariadenia, ktoré slúžia aj zahraničným návštevníkom.

Kohlmann vraví, že ak štát podporí, aby Slováci dovolenkovali na Slovensku, ubytovacie zariadenia získajú viac peňazí a budú môcť zlepšovať svoje služby a kvalitu bez toho, aby zvyšovali cenu. To pomôže prilákať aj zahraničných návštevníkov.

 

Podpora cestovného ruchu
rok 2003

Slovensko Česko
Rozpočet agentúry na podporu cestovného ruchu 92 miliónov 260 miliónov
Počet veľtrhov, na ktorých sa zúčastnili 28 55
Prezentácie 34 39
Počet vydaných publikácií 12 30
Počet mediálnych výstupov iniciovaných agentúrou x 1200
Počet zamestnancov agentúry 29 60
Koľko zahraničných návštev novinárov 28 146
V koľkých jazykoch funguje internetová stránka agentúry 8 19
Počet zahraničných zastúpení 6 20
Počet turistov 1,4 milióna 6,7 milióna
Koľko peňazí utratili turisti 28 miliárd 127 miliárd

(Sumy sú v slovenských korunách)


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 015
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 558
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 447
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 305
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 248
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 957
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 799
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 535
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 369
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 724