Európa sa nevie dohodnúť o cestnom mýte

LUXEMBURG - Členské štáty Európskej únie sa v piatok opäť nedohodli na novom systéme spoplatnení ciest a diaľnic pre kamiónovú dopravu. Informovala o tom holandská ministerka dopravy Karla Peijsová.

ILUSTRACNÉ FOTO ARCHÍV SME

Holandská šéfka rezortu dopravy sa musela vzdať po niekoľkých hodinách bilaterálnych rokovaní vedených s cieľom nájsť kompromisné riešenie. "Boli sme veľmi pružní, ako aj celý rad ďalších krajín, dohoda sa však dosiahnuť nedala. Som presvedčená, že o tomto návrhu sa dohodnúť nedá," povedala Peijsová.

Pre Česko to znamená, že maximálna cena jednodenných známok pre tranzit kamiónov zostane na úrovni ôsmich eur, teda asi 240 českých korún, čo je podľa vlády neprijateľné. Holandsko navrhovalo 11 eur, Praha presadzovala 15 eur. Malo by to posilniť hlasy požadujúce zrušenie jednodňových známok.

Český minister dopravy Milan Šimonovský netajil sklamanie. "Súboj medzi štátmi nemá nič spoločné so stratégiou harmonizácie podmienok v doprave, na ktorej sa Európska únia dohodla," povedal.

Na cenách diaľničných známok pre nákladné autá sa podľa Šimonovského na budúci rok zatiaľ nič nemení. Podľa neho je poučením z piatkových rokovaní, že treba ešte urýchliť prípravu elektronického výkonového mýtneho, ktoré sa podobne ako v Rakúsku bude vzťahovať na celé české územie.

Rovnako slovenský minister dopravy Pavol Prokopovič povedal, že aj Slovensko chce na takýto systém prejsť do roku 2006. Rakúsky príklad podľa neho ukazuje, že sa na celoplošnom elektronickom mýtnom pri nezmenených cenách dá zarobiť o tretinu viac. Od januára chce slovenský rezort dopravy zvýšiť cenu diaľničných známok pre kamióny o polovicu.

Návrh smernice sa v súčasnosti vráti Európskej komisii. Tá buď pripraví nový projekt, alebo sa pokúsi poslať členským štátom na stôl ten súčasný, prípadne s novými prvkami. Peijsovej sa však nechce od ďalšieho neúspechu. "Kým nebudem mať rozumnú mieru nádeje, nebudem sa k tomu vracať," odpovedala na otázku, či má smernica šancu na prijatie do konca roka.

Rovnaké pravidlá spoplatnenia dopravnej infraštruktúry pre kamióny v celej únii sú neriešiteľným rébusom. Tranzitné krajiny vnútri kontinentu chcú vyberať čo najviac, kým štáty na okrajoch si prajú čo najnižšie sadzby. Hornaté krajiny požadujú príplatky, ktoré im nížinné štáty závidia.

(čtk)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 658
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 744
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 578
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 133
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 660
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 170
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 099
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 716
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 653