SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Európa sa nevie dohodnúť o cestnom mýte

LUXEMBURG - Členské štáty Európskej únie sa v piatok opäť nedohodli na novom systéme spoplatnení ciest a diaľnic pre kamiónovú dopravu. Informovala o tom holandská ministerka dopravy Karla Peijsová.

ILUSTRACNÉ FOTO ARCHÍV SME

Holandská šéfka rezortu dopravy sa musela vzdať po niekoľkých hodinách bilaterálnych rokovaní vedených s cieľom nájsť kompromisné riešenie. "Boli sme veľmi pružní, ako aj celý rad ďalších krajín, dohoda sa však dosiahnuť nedala. Som presvedčená, že o tomto návrhu sa dohodnúť nedá," povedala Peijsová.

Pre Česko to znamená, že maximálna cena jednodenných známok pre tranzit kamiónov zostane na úrovni ôsmich eur, teda asi 240 českých korún, čo je podľa vlády neprijateľné. Holandsko navrhovalo 11 eur, Praha presadzovala 15 eur. Malo by to posilniť hlasy požadujúce zrušenie jednodňových známok.

Český minister dopravy Milan Šimonovský netajil sklamanie. "Súboj medzi štátmi nemá nič spoločné so stratégiou harmonizácie podmienok v doprave, na ktorej sa Európska únia dohodla," povedal.

Na cenách diaľničných známok pre nákladné autá sa podľa Šimonovského na budúci rok zatiaľ nič nemení. Podľa neho je poučením z piatkových rokovaní, že treba ešte urýchliť prípravu elektronického výkonového mýtneho, ktoré sa podobne ako v Rakúsku bude vzťahovať na celé české územie.

Rovnako slovenský minister dopravy Pavol Prokopovič povedal, že aj Slovensko chce na takýto systém prejsť do roku 2006. Rakúsky príklad podľa neho ukazuje, že sa na celoplošnom elektronickom mýtnom pri nezmenených cenách dá zarobiť o tretinu viac. Od januára chce slovenský rezort dopravy zvýšiť cenu diaľničných známok pre kamióny o polovicu.

Návrh smernice sa v súčasnosti vráti Európskej komisii. Tá buď pripraví nový projekt, alebo sa pokúsi poslať členským štátom na stôl ten súčasný, prípadne s novými prvkami. Peijsovej sa však nechce od ďalšieho neúspechu. "Kým nebudem mať rozumnú mieru nádeje, nebudem sa k tomu vracať," odpovedala na otázku, či má smernica šancu na prijatie do konca roka.

Rovnaké pravidlá spoplatnenia dopravnej infraštruktúry pre kamióny v celej únii sú neriešiteľným rébusom. Tranzitné krajiny vnútri kontinentu chcú vyberať čo najviac, kým štáty na okrajoch si prajú čo najnižšie sadzby. Hornaté krajiny požadujú príplatky, ktoré im nížinné štáty závidia.

(čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 36 624
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 973
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 738
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 535
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 175
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 169
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 959
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 175
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  3. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 812
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 732
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 323
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 115
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 919
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 901
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 832
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 643
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu