Európa sa nevie dohodnúť o cestnom mýte

LUXEMBURG - Členské štáty Európskej únie sa v piatok opäť nedohodli na novom systéme spoplatnení ciest a diaľnic pre kamiónovú dopravu. Informovala o tom holandská ministerka dopravy Karla Peijsová.

ILUSTRACNÉ FOTO ARCHÍV SME

Holandská šéfka rezortu dopravy sa musela vzdať po niekoľkých hodinách bilaterálnych rokovaní vedených s cieľom nájsť kompromisné riešenie. "Boli sme veľmi pružní, ako aj celý rad ďalších krajín, dohoda sa však dosiahnuť nedala. Som presvedčená, že o tomto návrhu sa dohodnúť nedá," povedala Peijsová.

Pre Česko to znamená, že maximálna cena jednodenných známok pre tranzit kamiónov zostane na úrovni ôsmich eur, teda asi 240 českých korún, čo je podľa vlády neprijateľné. Holandsko navrhovalo 11 eur, Praha presadzovala 15 eur. Malo by to posilniť hlasy požadujúce zrušenie jednodňových známok.

Český minister dopravy Milan Šimonovský netajil sklamanie. "Súboj medzi štátmi nemá nič spoločné so stratégiou harmonizácie podmienok v doprave, na ktorej sa Európska únia dohodla," povedal.

Na cenách diaľničných známok pre nákladné autá sa podľa Šimonovského na budúci rok zatiaľ nič nemení. Podľa neho je poučením z piatkových rokovaní, že treba ešte urýchliť prípravu elektronického výkonového mýtneho, ktoré sa podobne ako v Rakúsku bude vzťahovať na celé české územie.

Rovnako slovenský minister dopravy Pavol Prokopovič povedal, že aj Slovensko chce na takýto systém prejsť do roku 2006. Rakúsky príklad podľa neho ukazuje, že sa na celoplošnom elektronickom mýtnom pri nezmenených cenách dá zarobiť o tretinu viac. Od januára chce slovenský rezort dopravy zvýšiť cenu diaľničných známok pre kamióny o polovicu.

Návrh smernice sa v súčasnosti vráti Európskej komisii. Tá buď pripraví nový projekt, alebo sa pokúsi poslať členským štátom na stôl ten súčasný, prípadne s novými prvkami. Peijsovej sa však nechce od ďalšieho neúspechu. "Kým nebudem mať rozumnú mieru nádeje, nebudem sa k tomu vracať," odpovedala na otázku, či má smernica šancu na prijatie do konca roka.

Rovnaké pravidlá spoplatnenia dopravnej infraštruktúry pre kamióny v celej únii sú neriešiteľným rébusom. Tranzitné krajiny vnútri kontinentu chcú vyberať čo najviac, kým štáty na okrajoch si prajú čo najnižšie sadzby. Hornaté krajiny požadujú príplatky, ktoré im nížinné štáty závidia.

(čtk)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 14 090
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 772
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 473
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 921
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 335
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 006
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 934
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 571
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 556
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 514