Európa sa nevie dohodnúť o cestnom mýte

LUXEMBURG - Členské štáty Európskej únie sa v piatok opäť nedohodli na novom systéme spoplatnení ciest a diaľnic pre kamiónovú dopravu. Informovala o tom holandská ministerka dopravy Karla Peijsová.

ILUSTRACNÉ FOTO ARCHÍV SME

Holandská šéfka rezortu dopravy sa musela vzdať po niekoľkých hodinách bilaterálnych rokovaní vedených s cieľom nájsť kompromisné riešenie. "Boli sme veľmi pružní, ako aj celý rad ďalších krajín, dohoda sa však dosiahnuť nedala. Som presvedčená, že o tomto návrhu sa dohodnúť nedá," povedala Peijsová.

Pre Česko to znamená, že maximálna cena jednodenných známok pre tranzit kamiónov zostane na úrovni ôsmich eur, teda asi 240 českých korún, čo je podľa vlády neprijateľné. Holandsko navrhovalo 11 eur, Praha presadzovala 15 eur. Malo by to posilniť hlasy požadujúce zrušenie jednodňových známok.

Český minister dopravy Milan Šimonovský netajil sklamanie. "Súboj medzi štátmi nemá nič spoločné so stratégiou harmonizácie podmienok v doprave, na ktorej sa Európska únia dohodla," povedal.

Na cenách diaľničných známok pre nákladné autá sa podľa Šimonovského na budúci rok zatiaľ nič nemení. Podľa neho je poučením z piatkových rokovaní, že treba ešte urýchliť prípravu elektronického výkonového mýtneho, ktoré sa podobne ako v Rakúsku bude vzťahovať na celé české územie.

Rovnako slovenský minister dopravy Pavol Prokopovič povedal, že aj Slovensko chce na takýto systém prejsť do roku 2006. Rakúsky príklad podľa neho ukazuje, že sa na celoplošnom elektronickom mýtnom pri nezmenených cenách dá zarobiť o tretinu viac. Od januára chce slovenský rezort dopravy zvýšiť cenu diaľničných známok pre kamióny o polovicu.

Návrh smernice sa v súčasnosti vráti Európskej komisii. Tá buď pripraví nový projekt, alebo sa pokúsi poslať členským štátom na stôl ten súčasný, prípadne s novými prvkami. Peijsovej sa však nechce od ďalšieho neúspechu. "Kým nebudem mať rozumnú mieru nádeje, nebudem sa k tomu vracať," odpovedala na otázku, či má smernica šancu na prijatie do konca roka.

Rovnaké pravidlá spoplatnenia dopravnej infraštruktúry pre kamióny v celej únii sú neriešiteľným rébusom. Tranzitné krajiny vnútri kontinentu chcú vyberať čo najviac, kým štáty na okrajoch si prajú čo najnižšie sadzby. Hornaté krajiny požadujú príplatky, ktoré im nížinné štáty závidia.

(čtk)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 783
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 658
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 628
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 434
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 619
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 338
  7. Kam do tepla v januári? 2 436
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 200
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 078
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 193