SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Karl Baedeker vymyslel bedeker a poslal ľudí na cesty do sveta

Odyseus objavil cestu domov, Krištof Kolumbus cestu do Ameriky a Karl Baedeker cestovateľský biznis. Pred poldruha storočím preň existovali všetky podmienky - dostatočne široká zámožná vrstva Európanov a dopravné prostriedky. Medzi kontinentmi ...

FOTO - ARCHÍV

Ľudia a udalosti Odyseus objavil cestu domov, Krištof Kolumbus cestu do Ameriky a Karl Baedeker cestovateľský biznis. Pred poldruha storočím preň existovali všetky podmienky - dostatočne široká zámožná vrstva Európanov a dopravné prostriedky. Medzi kontinentmi premávali lode podľa cestovného poriadku a všetky dôležité mestá na kontinente spájala železnica. Po objaviteľských, diplomatických a obchodných cestách sa mohlo začať cestovanie, pri ktorom cieľom bola cesta sama. Baedeker na tieto účely vymyslel bedeker. Pred 145 rokmi Karl Baedeker zomrel.

Karl Baedeker bol synom kníhtlačiara a miloval cestovanie. Narodil sa v Essene a svoje prvé cesty podnikal v údolí Rýna. Riadil sa tým, že skutočný pôžitok z cesty môže mať len peší turista.

Nie je príliš známe, kedy a ako Karlovi Baedekerovi prišlo na um spojiť dve osudové okolnosti svojho života - tlačenie kníh a cestovateľskú vášeň. Známa je však história prvého bedekra.

V roku 1827 Baedeker založil vydavateľstvo a tlačil v ňom učebnice a vojenské a historické publikácie. Oveľa dôležitejšie bolo, keď kúpil konkurenčné vydavateľstvo a s ním aj práva na knihu profesora J. A. Kleina Cesta po Rýne - príručka pre cestovateľov, ktorí majú naponáhlo. Táto kniha vytvorila základy pre prvý bedeker, ale sama ním ešte nebola.

Kleinovu knihu vydal s mapou a podrobnou vkladačkou o miestnych obchodoch, hostincoch a pamätihodnostiach, no odkázal autorovi, že na skutočnú príručku je to ešte málo.

Keď profesor Klein zomrel, vydal Baedeker jeho knihu znovu, o polovicu ju však rozšíril. Prvý bedeker bol na svete. A napokon prvý bedeker s dodnes typickými vlastnosťami - červeným obalom, systematickým triedením, prehľadnou štruktúrou a presnými informáciami - vyšiel v roku 1939, v treťom vydaní pôvodnej Kleinovej Cesty po Rýne.

Baedeker sa sám vydával na cesty a písal o všetkom, čo sa mohlo cestovateľovi hodiť. Vedľa opisu historických budov, umeleckých pozoruhodností prinášal praktické informácie o cenách, ubytovaní, doprave či formalitách. "Králi a vlády sa môžu mýliť, ale nie Baedeker," bol jeho slogan.

Netrvalo dlho a Baedeker vymyslel systém hodnotenia miest, ktoré sa oplatí vidieť. V Príručke pre cestovateľa naprieč Nemeckom a Rakúskom z roku 1846 prvýkrát použil "bedekrove hviezdičky". Ich maximálny počet bol tri, no Baedeker neudeľoval viac ako dve. Mimochodom, o 96 rokov neskôr sa vo fašistickom Nemecku rozhodlo, že "trojhviezdičkové" miesta v Británii budú cieľom nemeckých bombardérov. V tom čase v Anglicku vzniklo spojenie "bedekrove nálety".

Po smrti Karla Baedekera si vydavateľstvo muselo počkať na ďalší impulz 13 rokov. Vtedy ho začal riadiť Karlov tretí syn Fritz. Firmu presťahoval do Lipska, podstatne rozšíril ponuku a do otcových farbistých a náladových opisov zaviedol profesionalitu a systém. Vytvoril "bedekrov štýl".

Do 1. svetovej vojny už v zozname vydaných bedekrov boli krajiny ako India, Severná Amerika či Palestína a vydavateľstvo si získalo celosvetové meno. Značka, na rozdiel od vydavateľstva, pretrvala dodnes.

Počas 2. svetovej vojny budovu vydavateľstva úplne zničili. Po vojne firma spravila niekoľko pokusov o oživenie, no sama to už nedokázala. Spojila sily s nemeckým vydavateľom Mairs Geographishen Verlag, ktoré stavilo na rýchlo rastúci automobilizmus. Vlastnilo cestné mapy a na získanie vodcovstva na trhu kartografie jej už chýbal len skúsený sprievodca ako bedeker.

Baedeker je súčasťou Mairsu dodnes. Medzičasom sa podstatne rozšírila jeho konkurencia. Na pultoch sú hneď vedľa "pravých" Baedekrov aj bedekre Marco Polo, Lonely Planet, Polyglot, Freytag&Berndt alebo Rough Guides.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 37 141
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 118
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 450
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 614
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 298
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 177
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 810
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 301
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 15 498
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 666
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 461
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 132
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 929
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 928
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 845
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 642
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu