SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Aprílový žart spôsobil po polroku dezinformácie

BRATISLAVA - Prvoaprílový žart z internetového vydania denníka SME o privatizácii bratislavského letiska americko-kanadskou spoločnosťou ViaPort včera nečakane ožil, tentoraz ako seriózna informácia. Zverejnil ju rakúsky denník Der Standard, s odvolaním

Letisko sa spôsobom, o ktorom informoval rakúsky denník Der Standard, rozširovať nebude. FOTO - ARCHÍV SME

BRATISLAVA - Prvoaprílový žart z internetového vydania denníka SME o privatizácii bratislavského letiska americko-kanadskou spoločnosťou ViaPort včera nečakane ožil, tentoraz ako seriózna informácia. Zverejnil ju rakúsky denník Der Standard, s odvolaním sa na tento denník potom správu prebrala Tlačová agentúra Slovenskej republiky, rakúske Hospodárske listy, rakúska tlačová agentúra APA, ale aj slovenská televízia TA 3 a slovenské rádiá.

Redaktor internetového vydania SME a projektový manažér Marián Pavel napísal 1. apríla článok, podľa ktorého má o bratislavské letisko záujem firma ViaPort a tá ak letisko získa, investuje miliardy korún do presťahovania dediny Ivanka pri Dunaji o 21 kilometrov ďalej, aby dedina nebránila rozširovaniu letiska. Dátum 1. apríla dal Pavel aj za hlavičku správy, aby bolo každému jasné, že je to vtip a podpísal ju menom Aprília Žartová.

Denník Der Standard sa včera v ekonomickej časti venoval téme privatizácie bratislavského letiska a záujemcom oň. Medzi nich zaradila aj neexistujúcu firmu ViaPort, ktorú prebrala z prvoaprílového vydania SME na internete. Po upozornení, že išlo o žart, Der Standard uznal chybu a plánuje o nej napísať. Redakcia SME oznámila, že išlo o omyl rakúskeho denníka aj redakcii TASR.

Autor vymyslenej správy Marián Pavel povedal, že na 1. apríla býva zvykom na internetovú stránku SME zamiešať medzi seriózne informácie aj novinárske kačice, ktoré sú vždy riadne označené. "Keď som vymýšľal správu, ako fiktívne presťahovať nejakú dedinu, napadlo mi, že akurát sa hovorí o privatizácii letiska. Tak som to spojil a vymyslel som názov firmy ViaPort. Ešte som si na internete preveril, či taká americko-kanadská spoločnosť náhodou neexistuje," povedal.

Čitatelia internetového vydania v apríli správne pochopili článok ako žart a bolo to zrejmé z ich diskusie na webovej stránke. (rf)

Správa zverejnená iba na internetovej stránke SME, ktorá spustila vlnu nedorozumení

1. apríl

Pri rozširovaní letiska presťahujú Ivanku pri Dunaji

BRATISLAVA (1. APRÍL) - Rokovania o predaji bratislavského letiska prechádzajú do poslednej fázy. Oznámil to Leopold Polák, riaditeľ štátnej agentúry Slovak Invest Agency. Najperspektívnejším záujemcom o privatizáciu je vo finálnych rokovaniach americko-kanadská spoločnosť ViaPort.

Podľa CEO spoločnosti Howarda Sheena má bratislavské letisko obrovský potenciál stať sa najväčším dopravným uzlom v Európe s ročnou prepravnou kapacitou 800 miliónov ton. Predurčuje ho k tomu výhodná geografická poloha i možnosti vybudovania piatich dlhších pristávacích dráh určených pre obrie nákladné lietadlá.

Rozširovaniu letiska však bráni neďaleká dedina Ivanka pri Dunaji, ktorú ViaPort vo svojej štúdii navrhuje posunúť o 21 kilometrov ďalej, na voľnú plochu neďaleko Senca. Spoločnosť pritom mieni použiť najmodernejšie technológie, ktoré umožňujú doslova preniesť domy a vybudovať identickú dedinu kdekoľvek inde v pomerne krátkom čase.

Podobný unikátny projekt realizovala pred dvomi rokmi v kanadskom Toronte, keď rozširovala miestne letisko. Vtedy za štyri mesiace presunula o 16 kilometrov celú obytnú štvrť so 459 domami.

Spoločnosť tvrdí, že je schopná vybudovať absolútne identickú dedinu na novom mieste, so zhodnou infraštruktúrou. Náklady na presun Ivanky pri Dunaji odhaduje na 15 miliárd korún, ďalších 5 miliárd plánuje použiť na kompenzácie pre obyvateľov. Po spustení prevádzky letiska odhaduje, že sa jej vynaložené investície vrátia do šiestich rokov.

Podľa informácií, ktoré získalo SME z bratislavského magistrátu, by sa mal podobným spôsobom presúvať aj pamätník M. R. Štefánika, ktorý bude prekážať rozšíreniu dráhy. Svoje nové miesto by mal nájsť na Jakubovom námestí v Bratislave.

APRÍLIA ŽARTOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 328
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 096
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 862
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 574
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 727
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 555
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 546
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 322
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 444
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 882
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 137
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 518
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 455
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 419
  7. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 2 863
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 784
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu