Otáčanie mosta a rozpočtu

Tisíce divákov na oboch brehoch Dunaja v nedeľu sledovali zaujímavú show. Otáčanie mosta o pravý uhol. Po tejto technickej paráde má nasledovať aj paráda finančná. Otáčanie rozpočtu o 20 percent.

Vláda totiž dostala spoločnú žiadosť magistrátu hlavného mesta a ministra dopravy, aby v súvislosti s projektom premostenia Dunaja "rozhodla o zvýšení štátnej dotácie na toto dielo v r. 2005 o sumu 679,56 mil. Sk". Predkladacia správa to zdôvodňuje tak, že stavba mala prebiehať od júna 2002 do júna 2004 a investičné náklady boli vyčíslené na toto obdobie. Keďže sa začatie stavby posunulo, "medzitým sa ceny stavebných prác významne zvýšili a spôsobili podstatný nárast nákladov diela". Otázka znie, či časový posun stavby mohol zvýšiť jej náklady o trištvrte miliardy.

Faktom je, že rozpočet z roku 2001 nemohol predpokladať, že sa sadzba DPH zvýši najskôr na 14 a potom na 19 percent. Zvýšenie nákladov o 277,62 milióna je preto akceptovateľné. Menej akceptovateľná je druhá položka, ktorú magistrát a minister Prokopovič uvádzajú pod označením "cenové zmeny v dôsledku časového posunu stavby". Ide o sumu 401,93 milióna Sk, čo je príliš veľa. Keď prvá Dzurindova vláda rozhodovala o projekte piateho mosta, pamätala aj na infláciu. Vo vládnom materiáli z 15. marca 2001 je veta: "Premietnutie cenovej inflácie do ceny projektu znamená rast ceny realizácie z 2,906 mld Sk v cenách z r. 1999 na 3,60 mld Sk v cenách r. 2000 - 2003." Za tým nasleduje poznámka, že táto prognóza "neobsahuje možné cenové skoky vyvolané mimoriadnymi udalosťami hospodárskej alebo politickej povahy". Napriek tomu, že od roku 2001 sa na Slovensku nič mimoriadne nestalo, cena projektu vzrástla mimoriadne. V žiadosti magistrátu a ministra o zvýšenie štátnej dotácie sa totiž uvádza: "Za celé obdobie realizácie diela sa cena projektu takto zvýši, oproti obdobiu jeho začatia, o 20,8 percenta." Ak sa po spustení projektu cena zvýši o pätinu, sú len dve možnosti: buď ho vláda silno podhodnotila, alebo investor veľmi nadhodnotil. Otáčanie mosta bola pekná show, ale 402 miliónov ako vstupné je príliš vysoké.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 003
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 242
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 995
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 509
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 499
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 383
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 382
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 155
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 950
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 899