BRATISLAVA - Do Bratislavy sa zajtra chystá množstvo ľudí zo Slovenska aj zahraničia, policajti posilnia dopravné hliadky. Stavbári chcú po Dunaji otočiť 5700-tonovú konštrukciu mosta Košická z brehu na druhú stranu rieky, čo v Európe zatiaľ nikto neskúšal. Nedávno na Deň otvorených dverí prišlo na stavbu mosta niekoľko tisíc ľudí, stáli aj v štvorstupoch. Zajtra prídu okrem bežných záujemcov aj zahraniční odborníci.
Alena Toševová v z bratislavského policajného riaditeľstva hovorí, že policajti musia dávať pozor, aby nezastavovali autá na ostatných mostoch, hliadky budú aj na ďalších miestach, kde by sa mohli tvoriť zápchy. Niekoľko ich bude sledovať aj situáciu na Novom moste, kde očakávajú najväčší nával peších.
"Podobne otáčali most aj v Rakúsku, ale ten mal osemdesiat metrov. Náš most má 231 metrov, bude to skutočne raritná práca, akú doteraz nik nerobil," hovoril včera v areáli staveniska jeden z vedúcich staviteľov. Stavbári povolali aj armádnych ženistov, ak by sa pri otáčaní niečo stalo. Podľa Ladislava Csádera, šéfa firmy Metro, ktorá je investorom stavby, je stavba mosta poistená pre prípad nehody.
Doprava na Dunaji je odvčera rána zastavená. Ministerstvo dopravy vybavovalo päťdňové zastavenie plavby už od mája do júla tohto roka. Firmy podnikajúce na celom toku Dunaja dostávali upozornenia, že slovenská časť Dunaja bude na kilometri 1867,300 zastavená od 16. do 21. septembra. Pôvodne to malo byť od 9. do 14. septembra, ale termín otáčania mosta stavbári o týždeň posunuli.
Investor aj zhotoviteľ mosta pozvali na zajtra politikov, odborníkov, primátora Bratislavy a ďalších hostí, aby sa na otáčanie prišli pozrieť. Bratislavský magistrát nepripravuje žiadny program. Hovorca primátora Milan Vajda povedal, že ide o "čisto technickú operáciu, mesto bude mať dôvod na radosť v máji, keď most sprejazdníme".
Ako budú most otáčať
Podľa Ladislava Csádera, šéfa firmy Metro, ktorá je investorom stavby, sú pripravené štyri nákladné člny, aby previezli časť mosta na druhú stranu rieky. Druhá časť mosta je uložená na brehu v obrovskom ložisku, ktoré sa podobá na kĺb ľudského ramena.
Na člnoch je konštrukcia, na ktorú dnes presunú jednu stranu mosta. Člny zapnú na dva veľké navijaky pripevnené na brehu Dunaja. Dnes je celý most na bratislavskej strane Dunaja. V sobotu ráno začnú navijaky veľmi pomaličky laná odvíjať a prúd rieky jednu časť mosta posúvať na druhú stranu, kým druhá sa bude na mieste otáčať v ložisku.
Most budú otáčať tak pomaly, že kým sa predok mosta dostane na pilier postavený na druhej strane rieky (v Petržalke), uplynie trinásť až šestnásť hodín. Keď bude pri pilieri, v nedeľu ho pripevnia. Ložisko na druhej strane mosta zabetónujú.
Zaujímavosti o moste
Ako betónovali pilier v rieke
Jeden z pilierov mosta je postavený v rieke štyridsať metrov od brehu. Pri výstavbe piliera v rieke položili stavbári do rieky vodotesnú ohradu, okolo nej ďalšiu, väčšiu ohradu a medzi ne nasypali tesniaci íl. Z ohrady potom vyčerpali vodu. Špeciálnymi tryskami urobili tzv. tryskovú injektáž, čiže na dno Dunaja naliali zmes cementu, vody, štrku, ktorú stavbári volajú cementovo-mliekové podložie. Naň postavili pilier. Materiál vozili po pontónovom moste.
Prečo stavali most na brehu
Keďže popri brehu bola voľná plocha, stavbári zložili 5700 ton ťažkú železnú konštrukciu tam a cez rieku ju budú otáčať. Podľa stavbárov je stavba "letmo", teda ponad vodu, drahšia.
Čo potrebujú na otočenie mosta
Dobré počasie a slabý vietor. Podľa predpovede Slovenského hydrometeorologického ústavu by sa toto prianie malo stavbárom splniť. Ak by bol vietor silnejší ako desať metrov za sekundu, most by otáčať nemohli. Budú ho otáčať na štyroch spojených člnoch, ktoré sú konštruované na náklad s nízkym ťažiskom. Most je však vysoký a ťažisko nákladu bude veľmi vysoko. Má obrovskú plochu a vietor by mohol konštrukciu rozkolísať. Prietok vody v Dunaji by problémom nemal byť, dá sa regulovať pomocou priehrady v Gabčíkove. (rf)
Čo píše investor
"Most Košická sa stane príťažlivým objektom v panoráme mesta svojím tvarovým riešením, farebnosťou použitých materiálov. Jeho celková dĺžka spolu s estakádami bude 854 metrov a šírka 32 metrov. Koryto Dunaja, ktoré je široké 300 metrov, bude preklenovať oceľová konštrukcia dĺžky 231 metrov v tvare oblúka, ktorého výška bude 36 metrov. Hlavný mostný objekt bude uložený na dvoch podperách, z ktorých jedna bude osadená v koryte rieky."
o člnov, ktoré budú prevážať most po rieke, budú podľa potreby napúšťať alebo odčerpávať vodu, aby bol most stále v rovine. Otáčanie pripravovali niekoľko mesiacov, posudzovali ho aj odborné tímy v zahraničí. Sledovať to budú ďalšie pripravené lode aj vojsko. FOTO - TASR
Autor: rf