SME

Zajtra otočia most, Bratislava čaká nával divákov

BRATISLAVA - Do Bratislavy sa zajtra chystá množstvo ľudí zo Slovenska aj zahraničia, policajti posilnia dopravné hliadky. Stavbári chcú po Dunaji otočiť 5700-tonovú konštrukciu mosta Košická z brehu na druhú stranu rieky, čo v Európe zatiaľ nikto neskúš

BRATISLAVA - Do Bratislavy sa zajtra chystá množstvo ľudí zo Slovenska aj zahraničia, policajti posilnia dopravné hliadky. Stavbári chcú po Dunaji otočiť 5700-tonovú konštrukciu mosta Košická z brehu na druhú stranu rieky, čo v Európe zatiaľ nikto neskúšal. Nedávno na Deň otvorených dverí prišlo na stavbu mosta niekoľko tisíc ľudí, stáli aj v štvorstupoch. Zajtra prídu okrem bežných záujemcov aj zahraniční odborníci.

Alena Toševová v z bratislavského policajného riaditeľstva hovorí, že policajti musia dávať pozor, aby nezastavovali autá na ostatných mostoch, hliadky budú aj na ďalších miestach, kde by sa mohli tvoriť zápchy. Niekoľko ich bude sledovať aj situáciu na Novom moste, kde očakávajú najväčší nával peších.

"Podobne otáčali most aj v Rakúsku, ale ten mal osemdesiat metrov. Náš most má 231 metrov, bude to skutočne raritná práca, akú doteraz nik nerobil," hovoril včera v areáli staveniska jeden z vedúcich staviteľov. Stavbári povolali aj armádnych ženistov, ak by sa pri otáčaní niečo stalo. Podľa Ladislava Csádera, šéfa firmy Metro, ktorá je investorom stavby, je stavba mosta poistená pre prípad nehody.

Doprava na Dunaji je odvčera rána zastavená. Ministerstvo dopravy vybavovalo päťdňové zastavenie plavby už od mája do júla tohto roka. Firmy podnikajúce na celom toku Dunaja dostávali upozornenia, že slovenská časť Dunaja bude na kilometri 1867,300 zastavená od 16. do 21. septembra. Pôvodne to malo byť od 9. do 14. septembra, ale termín otáčania mosta stavbári o týždeň posunuli.

Investor aj zhotoviteľ mosta pozvali na zajtra politikov, odborníkov, primátora Bratislavy a ďalších hostí, aby sa na otáčanie prišli pozrieť. Bratislavský magistrát nepripravuje žiadny program. Hovorca primátora Milan Vajda povedal, že ide o "čisto technickú operáciu, mesto bude mať dôvod na radosť v máji, keď most sprejazdníme".

Ako budú most otáčať

Podľa Ladislava Csádera, šéfa firmy Metro, ktorá je investorom stavby, sú pripravené štyri nákladné člny, aby previezli časť mosta na druhú stranu rieky. Druhá časť mosta je uložená na brehu v obrovskom ložisku, ktoré sa podobá na kĺb ľudského ramena.

Na člnoch je konštrukcia, na ktorú dnes presunú jednu stranu mosta. Člny zapnú na dva veľké navijaky pripevnené na brehu Dunaja. Dnes je celý most na bratislavskej strane Dunaja. V sobotu ráno začnú navijaky veľmi pomaličky laná odvíjať a prúd rieky jednu časť mosta posúvať na druhú stranu, kým druhá sa bude na mieste otáčať v ložisku.

Most budú otáčať tak pomaly, že kým sa predok mosta dostane na pilier postavený na druhej strane rieky (v Petržalke), uplynie trinásť až šestnásť hodín. Keď bude pri pilieri, v nedeľu ho pripevnia. Ložisko na druhej strane mosta zabetónujú.

Zaujímavosti o moste

Ako betónovali pilier v rieke

Jeden z pilierov mosta je postavený v rieke štyridsať metrov od brehu. Pri výstavbe piliera v rieke položili stavbári do rieky vodotesnú ohradu, okolo nej ďalšiu, väčšiu ohradu a medzi ne nasypali tesniaci íl. Z ohrady potom vyčerpali vodu. Špeciálnymi tryskami urobili tzv. tryskovú injektáž, čiže na dno Dunaja naliali zmes cementu, vody, štrku, ktorú stavbári volajú cementovo-mliekové podložie. Naň postavili pilier. Materiál vozili po pontónovom moste.

Prečo stavali most na brehu

Keďže popri brehu bola voľná plocha, stavbári zložili 5700 ton ťažkú železnú konštrukciu tam a cez rieku ju budú otáčať. Podľa stavbárov je stavba "letmo", teda ponad vodu, drahšia.

Čo potrebujú na otočenie mosta

Dobré počasie a slabý vietor. Podľa predpovede Slovenského hydrometeorologického ústavu by sa toto prianie malo stavbárom splniť. Ak by bol vietor silnejší ako desať metrov za sekundu, most by otáčať nemohli. Budú ho otáčať na štyroch spojených člnoch, ktoré sú konštruované na náklad s nízkym ťažiskom. Most je však vysoký a ťažisko nákladu bude veľmi vysoko. Má obrovskú plochu a vietor by mohol konštrukciu rozkolísať. Prietok vody v Dunaji by problémom nemal byť, dá sa regulovať pomocou priehrady v Gabčíkove. (rf)

Čo píše investor

"Most Košická sa stane príťažlivým objektom v panoráme mesta svojím tvarovým riešením, farebnosťou použitých materiálov. Jeho celková dĺžka spolu s estakádami bude 854 metrov a šírka 32 metrov. Koryto Dunaja, ktoré je široké 300 metrov, bude preklenovať oceľová konštrukcia dĺžky 231 metrov v tvare oblúka, ktorého výška bude 36 metrov. Hlavný mostný objekt bude uložený na dvoch podperách, z ktorých jedna bude osadená v koryte rieky."


o člnov, ktoré budú prevážať most po rieke, budú podľa potreby napúšťať alebo odčerpávať vodu, aby bol most stále v rovine. Otáčanie pripravovali niekoľko mesiacov, posudzovali ho aj odborné tímy v zahraničí. Sledovať to budú ďalšie pripravené lode aj vojsko. FOTO - TASR

Autor: rf

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 703
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 946
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 741
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 003
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 808
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 101
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 532
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 528
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 483
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 362
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 807
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 352
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 952
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 418
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu