Vyplýva to z prieskumu Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia, ktorý sa uskutočnil na vzorke 10 vybraných dopravných firiem z celého územia SR. Oslovené spoločnosti spolu prevádzkujú 293 návesových súprav.
K nákupu pohonných látok v zahraničí vedú dopravcov vysoké ceny benzínu a nafty na Slovensku, uviedla generálna tajomníčka Česmad Slovakia Katarína Vinceová. Združenie preto vyjadrilo verejný protest proti cenovej politike spoločnosti Slovnaft. Ceny pohonných látok Slovnaftu podľa Vinceovej neodzrkadľujú len svetový rast ceny ropy, ale aj vysoké marže Slovnaftu. Podľa Česmadu si Slovnaft urobil z ropnej krízy vlastný dobrý biznis. Združenie preto iniciovalo stretnutie so zástupcami spoločnosti, na ktorom bude žiadať zreálnenie cenovej politiky Slovnaftu. Súčasná situácia ohrozuje podľa Česmadu existenciu niektorých dopravcov. Pohonné látky totiž tvoria až 30 % ich celkových nákladov.
Hovorkyňa Slovnaftu Kristína Félová uviedla, že vysoké ceny motorových palív nie sú slovenským unikátom a sú spôsobené vysokými cenami ropy a ropných produktov na svetových trhoch. Tvrdenia o vysokých maržiach Félová odmietla. Slovnaft si podľa nej stojí za tým, že ceny upravuje len v prípadoch a do takej miery, ako to odôvodňuje situácia na svetových trhoch.
Slovnaft podľa Česmadu zneužíva na slovenskom trhu pohonných látok dominantné postavenie. Časť svojej produkcie totiž vyváža aj do ČR, kde však z titulu väčšej konkurencie ponúka benzín a naftu za výrazne nižšie ceny. Združenie preto požiadalo o preskúmanie cenovej politiky Slovnaftu Protimonopolný úrad (PMÚ) SR. Podľa Félovej je český trh menej konsolidovaný ako slovenský, aj on však musí nasledovať vývoj na svetových trhoch. Z dlhodobého hľadiska sa ceny nafty v SR a ČR približujú. Nižšia cena však súvisí aj s nižšími prepravnými nákladmi, ktoré Slovnaft v Čechách dosahuje.
Pod vyššie ceny nafty v porovnaní s okolitými štátmi sa podľa Vinceovej podpísalo aj jej zdanenie. Kým na Slovensku je spotrebná daň na naftu 362 EUR na 1 000 litrov, v susednej ČR je to len 320 EUR a v Rakúsku 282 EUR. Európska únia odporučila minimálnu mieru zdanenia na 302 EUR na 1 000 litrov. Niektoré štáty si pritom vyjednali prechodné obdobie na zavedenie minimálnej sadzby až do roku 2010 - 2012. Česmad žiada Ministerstvo financií (MF) SR, aby zvážilo zníženie sadzby. Hovorca rezortu Peter Papanek uviedol, že zníženie dane negarantuje zníženie cien pohonných látok pre spotrebiteľa, pretože konečnú cenu tovarov nakoniec určuje výrobca, a nie štát. "Naposledy sa to potvrdilo v Maďarsku, kde zníženie spotrebných daní neznížilo cenu pre spotrebiteľa, ale znamenalo len výpadok v príjmoch štátneho rozpočtu."
Podľa výsledkov rokovaní so zainteresovanými subjektmi Česmad Slovakia zváži ďalší postup. Združenie zastupuje záujmy takmer 4 500 dopravcov podnikajúcich v oblasti medzinárodnej aj vnútroštátnej cestnej dopravy.
sch gl
Upozornenie:
TASR vydá k uvedenej správe zvukový záznam.