BRATISLAVA - Krachy českých cestovných kancelárií budú pravdepodobne pokračovať. Podľa českého denníka Hospodářske noviny čaká podobný osud, ako postihol naposledy cestovnú kanceláriu Globtour, ešte v tomto roku desiatku ďalších touroperátorov. Niekoľko ďalších cestoviek už má krach za sebou.
Situácia na Slovenskom trhu bola tento rok pokojnejšia. Po krachu CK Travel L+B na začiatku sezóny nenasledoval žiadny ďalší bankrot. Príčiny rozdielov medzi osudom českých a slovenských touroperátorov sú v odlišnom trhu. Podľa šéfa slovenskej asociácie cestovných kancelárií Róberta Kohlmanna je český trh väčší a vládne na ňom silnejšia konkurencia. "Vyplýva to z toho, že Česi minú v priemere na cestovanie viac ako Slováci. Zrejme to majú v náture, ale hlavne majú viac peňazí. A to utvára aj väčší záujem touroperátorov," vysvetlil Kohlmann.
Rozdiel je zreteľný v počte cestovných kancelárií. Kým v Česku ich je zhruba 800, na Slovensku menej ako 300. České kancelárie podľa Hospodářských novín doplácajú na nedostatok voľných peňazí. Ten sa prejavuje najväčšmi na konci sezóny, keď firmy platia svojim dodávateľom - hotelierom a prepravcom.
"Napríklad, stane sa, že cestovná kancelária si nakontrahuje priveľa kapacít, ktoré potom nedokáže predať. Vzniknú jej finančné problémy a už nie je schopná dokončiť sezónu, pretože dodávatelia nie sú ochotní dodávať služby," vysvetľuje jeden z dôvodov krachu Kohlmanm.
V takýchto prípadoch nastupuje poistná ochrana cestovných kancelárií, ktorá je veľmi podobná v Česku i na Slovensku. Každá cestovná kancelária má povinnosť poistiť 30 percent z celkovej sumy zájazdov. Takýto podiel by mal podľa Kohlmanna stačiť na to, aby každý klient mohol dostať svoje peniaze späť. "Iný prípad je, ak cestovka chce urobiť podvod a zámerne nahlási poisťovni nízky objem zájazdov. Ak potom rozbehne veľkú kampaň a vyzbiera od klientov veľa peňazí, tak tých 30 percent nemusí stačiť," dodal Kohlmanna.
Bankrotov motivovaných podvodmi podľa neho ubudlo, no i tak by mal klient cestovky urobiť minimum pre to, aby mohol spokojne cestovať. "Minimálne by sa mal ubezpečiť, že cestovná kancelária má uzatvorenú poistku," upozornil.
Podľa Márie Gálovej z marketingu cestovnej kancelárie Satur je už veľa klientov, ktorí sa na poistenie pýtajú. "Naša poisťovňa utvorila formulár, ktorý obsahuje všetky zákonom požadované informácie. Ten automaticky prikladáme k potvrdeniu o zájazde," povedala.
Služby českých cestoviek často využívajú aj obyvatelia Slovenska. Robia to hlavne preto, že ponuka na českom trhu je bohatšia. V prípade krachu českej cestovnej kancelárie sa jej zahraničných klientov týka rovnaká poistná ochrana ako domácich , takže pravidlo o overení poistenia cestovky platí aj v takýchto prípadoch. (jj)
Počet cestovných kancelárií v SR
(podľa výpisu poisťovní, v ktorých sa poisťujú)
poisťovňa | počet kancelárií | posledná aktualizácia |
Union | 162 | august 2004 |
Allianz-Slovenská poisťovňa | 90 | júl 2004 |
Kooperatíva | 17 | júl 2004 |
Uniqua | 5 | február 2004 |
Zdroj: SOI (www.soi.sk)