Praha 26. augusta (TASR) Šesť rokov trvala výstavba dvoch asi kilometer dlhých trojpruhových tubusov nového pražského tunelu Mrázovka, ktorý dnes začal slúžiť motoristickej verejnosti. V poradí už štvrtý pražský tunel (po Strahovskom, Těšnovskom a Letenskom tuneli), ktorý patrí podľa českých expertov medzi najmodernejšie v Európe, stál 7,15 miliardy českých korún (asi 8,6 miliardy Sk).
Tunel v oblasti Smíchov skráti cestu medzi Barrandovským mostom a Strahovským tunelom na asi jednu minútu. Jeho kapacita je 60-80 tisíc áut denne, ale kritici projektu tvrdia, že pražskej doprave príliš nepomôže, pretože autá po rýchlom prejazde dvojicou tunelov zhoršia dopravnú situáciu v šiestom pražskom obvode. Práve protesty ekológov spôsobili, že stavba trvala o tri roky dlhšie.
Kritiku okamžitého prínosu stavby pripúšťa aj pražský magistrát s tým, že tunel bude skutočne plne využitý až po dokončení celého 33-kilometrového vnútorného Pražského okruhu v roku 2008. Dnes existuje iba asi polovica mestského okruhu.
Dopravu v tuneli dnes symbolicky odštartoval pražský primátor Pavel Bém. Prezident Václav Klaus na poslednú chvíľu účasť zrušil. Po mávnutí štartovacou vlajočkou prešlo tunelom 15 veteránov z 30. rokov. Na motoristov čaká v tuneli najmodernejšia signalizačná, riadiaca, svetelná a vetracia technika. Napríklad intenzita osvetlenia pri vjazde do tunela bude regulovaná podľa intenzity denného svetla, aby sa oči vodiča ľahšie prispôsobili na umelé osvetlenie.
Tunel Mrázovka má bezobslužný velín napojený na centrálu, ktorá riadi všetky pražské tunely. Dva trojpruhové tubusy sú na dvoch miestach prepojené spojovacími chodbami, ktorými v prípade núdze prejde aj hasičské vozidlo. V podzemí budú fungovať siete všetkých troch mobilných operátorov aj signál Českého rozhlasu.
Pre mnohých vodičov nepríjemnou môže byť technická novinka, ktorá pomocou špeciálnych kamier, nainštalovaných na začiatku a konci 500-metrového úseku, vyhodnotí rýchlosť vozidla a zaznamená aj značku auta. Prekročenie povolenej 70-kilometrovej rýchlosti sa tak vodičovi nemusí vyplatiť. V susednom Strahovskom tuneli dlhom viac ako dva kilometre, kde systém na meranie rýchlosti chýba, sa autá bežne rútia aj viac ako stokilometrovou rýchlosťou.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) juh