SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Piaty most pripravujú na otočenie

BRATISLAVA 26. augusta (SITA) - Na piatom bratislavskom moste cez Dunaj v týchto dňoch montujú chodníkové dielce a jeho oceľovú konštrukciu natierajú protikoróznym náterom. Závesy medzi oblúkom a mostovkou ...

BRATISLAVA 26. augusta (SITA) - Na piatom bratislavskom moste cez Dunaj v týchto dňoch montujú chodníkové dielce a jeho oceľovú konštrukciu natierajú protikoróznym náterom. Závesy medzi oblúkom a mostovkou sú zmontované a napnuté do definitívnej polohy, väčšina prác sa sústreďuje na otočenie mosta cez rieku. Na dnešnej tlačovej besede v Bratislave o tom informoval Ladislav Csáder, generálny riaditeľ spoločnosti Metro, a. s., ktorá je hlavným investorom stavby. Na súlodie štyroch lodí, pomocou ktorých sa bude most otáčať, montujú oceľovú konštrukciu. Tá poslúži pri presúvaní mosta z ľavého brehu na súlodie a po jeho otočení pri presune zo súlodia na pilier. Práce sa začali aj na kotviacom mechanizme na ľavom brehu, ktorým budú otáčanie mosta regulovať.

SkryťVypnúť reklamu

Konštrukciu bude cez rieku premiestňovať spoločnosť Hutné montáže Ostrava v priebehu troch dní medzi 9. a 14. septembrom. Lodná doprava bude počas týchto dní v bratislavskom úseku Dunaja vylúčená, most otočia pri vhodnej hladine rieky a optimálnom počasí. Prietok vody by nemal presiahnuť 2 500 kubických metrov za sekundu a sila vetra nemôže byť vyššia ako 10 metrov za sekundu.

V prvý deň sa konštrukcia presunie pomocou otočného ložiska v pilieri na ľavom brehu Dunaja po teflónových klzných dráhach na klznice umiestnené na súlodí. Štyri lode, každá s výtlakom tisíc ton, prevezmú polovicu z päťtisíctonovej váhy konštrukcie, ostatná váha bude na otočnom ložisku. "Lode najprv načerpajú vodu a počas presunu ju budú postupne odčerpávať podľa zaťaženia, aby klzné dráhy na brehu i na lodiach boli stále v tej istej výške," uviedol Csáder. V druhý deň súlodie pritiahnu do prúdu rieky z petržalského brehu, regulovať rýchlosť otáčania budú pomocou lán z druhého brehu. Samotné otáčanie by malo trvať niekoľko hodín, súlodie s konštrukciou sa napokon oprie o jedenásty pilier v koryte rieky vzdialený od petržalského brehu približne 40 metrov. V posledný deň premiestnia konštrukciu zo súlodia na pilier, na ktorom sú tiež teflónové klzné dráhy. "Napokon sa zabetónuje otočné ložisko na brehu a konštrukcia ostane vo svojej definitívnej polohe," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 313
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 103
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 860
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 581
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 708
  6. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 583
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 557
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 323
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 446
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 885
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 155
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 518
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 520
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 420
  7. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 2 815
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 784
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu