BRATISLAVA 26. augusta (SITA) - Na piatom bratislavskom moste cez Dunaj v týchto dňoch montujú chodníkové dielce a jeho oceľovú konštrukciu natierajú protikoróznym náterom. Závesy medzi oblúkom a mostovkou sú zmontované a napnuté do definitívnej polohy, väčšina prác sa sústreďuje na otočenie mosta cez rieku. Na dnešnej tlačovej besede v Bratislave o tom informoval Ladislav Csáder, generálny riaditeľ spoločnosti Metro, a. s., ktorá je hlavným investorom stavby. Na súlodie štyroch lodí, pomocou ktorých sa bude most otáčať, montujú oceľovú konštrukciu. Tá poslúži pri presúvaní mosta z ľavého brehu na súlodie a po jeho otočení pri presune zo súlodia na pilier. Práce sa začali aj na kotviacom mechanizme na ľavom brehu, ktorým budú otáčanie mosta regulovať.
Konštrukciu bude cez rieku premiestňovať spoločnosť Hutné montáže Ostrava v priebehu troch dní medzi 9. a 14. septembrom. Lodná doprava bude počas týchto dní v bratislavskom úseku Dunaja vylúčená, most otočia pri vhodnej hladine rieky a optimálnom počasí. Prietok vody by nemal presiahnuť 2 500 kubických metrov za sekundu a sila vetra nemôže byť vyššia ako 10 metrov za sekundu.
V prvý deň sa konštrukcia presunie pomocou otočného ložiska v pilieri na ľavom brehu Dunaja po teflónových klzných dráhach na klznice umiestnené na súlodí. Štyri lode, každá s výtlakom tisíc ton, prevezmú polovicu z päťtisíctonovej váhy konštrukcie, ostatná váha bude na otočnom ložisku. "Lode najprv načerpajú vodu a počas presunu ju budú postupne odčerpávať podľa zaťaženia, aby klzné dráhy na brehu i na lodiach boli stále v tej istej výške," uviedol Csáder. V druhý deň súlodie pritiahnu do prúdu rieky z petržalského brehu, regulovať rýchlosť otáčania budú pomocou lán z druhého brehu. Samotné otáčanie by malo trvať niekoľko hodín, súlodie s konštrukciou sa napokon oprie o jedenásty pilier v koryte rieky vzdialený od petržalského brehu približne 40 metrov. V posledný deň premiestnia konštrukciu zo súlodia na pilier, na ktorom sú tiež teflónové klzné dráhy. "Napokon sa zabetónuje otočné ložisko na brehu a konštrukcia ostane vo svojej definitívnej polohe," dodal.