SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Na Kysuciach cez víkendy ťahá parný rušeň

Historická úvraťová lesná železnica Vychylovka. Naozajstná rarita spomedzi lesných železníc sveta sa ukrýva na kysucko-oravskom pomedzí, kde sa z rozhodnutia pamiatkarov zachoval desaťkilometrový úsek Historickej úvraťovej lesnej železnice medzi Vychylovk

ou a Tanečníkom.

Technicky unikátny dlhý úvraťový úsek lesnej železnice je prvou národnou kultúrnou pamiatkou na Slovensku v oblasti dopravy. Pôvodná 110-kilometrová trať mala byt' celá zrušená, no priaznivci lesných železníc z Česko-Slovenska začali v čase likvidácie trate organizovať rozličné akcie na zachovanie aspoň jedinečného úvraťového úseku. Počas rušenia to bol už jediný existujúci úvraťový systém na našom území a v Európe vôbec. Medzi kysuckým skanzenom vo Vychylovke a osadou Tanečník v katastri obce Oravská Lesná sa na kopci Chmúra zachovalo päť úvratí, ktoré sú v súčasnosti v rekonštrukcii.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa správcu železničky Václava Horáčka je táto železnička v súčasnosti z najhoršieho von.

"Po prírodných kalamitách, požiaroch, snehových závaloch a veľkých zosuvoch pôdy sa dá očakávať, že aj vďaka naštartovaniu renovácie trate z oravskej strany by bolo možné do dvoch rokov spojazdniť celý úsek aj cez unikátny úvraťový systém."

Historický vláčik v súčasnosti premáva na trojkilometrovom úseku v areáli kysuckého skanzenu každý deň, parný rušeň U 34 je zavedený iba cez víkendy. Skanzen vo Vychylovke je ideálnym miestom na letnú turistiku, ale aj nenáročný poznávací rodinný výlet s deťmi. Nepríjemne prekvapí fakt, že ak sa chcete po jazde vláčikom dostať aj do skanzenu, musíte priplatiť ešte 40 a deti 20 korún.

Rovnako zaskočia aj pozostatky socialistického myslenia, keď tu aj cez letné prázdniny naďalej platia tzv. voľné pondelky. Čo môže znamenať, že ste desiatky kilometrov merali naprázdno. Dobrou správou však je, že ak sa zíde aspoň desať turistov, nový vedúci historickej železnice ich bez pôžitku previezť sa vláčikom do doliny Chmúra domov nepustí ani v tento deň.

SkryťVypnúť reklamu

Cenník

trasa vlakov: skanzen - 1. úvrať - Kubátkovia - skanzen

prepravné: dospelí 60 a deti 30 korún. Vlaky premávajú len v sezóne od mája do októbra, denne okrem pondelka

časy: utorok - piatok : 9.15, 10.30, 11.30, 13.00, 14.00, 15.30 h,

v sobotu a nedeľu aj o 15.00, 16.00 a 17.00 h.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  5. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  6. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  7. Realitný maklér v Poprade
  8. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  3. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  4. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  8. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 071
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 958
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 724
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 371
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 872
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 765
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 136
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 765
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  2. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 505
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 11 698
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 211
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 056
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 147
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 469
  7. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 251
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 215
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu