ou a Tanečníkom.
Technicky unikátny dlhý úvraťový úsek lesnej železnice je prvou národnou kultúrnou pamiatkou na Slovensku v oblasti dopravy. Pôvodná 110-kilometrová trať mala byt' celá zrušená, no priaznivci lesných železníc z Česko-Slovenska začali v čase likvidácie trate organizovať rozličné akcie na zachovanie aspoň jedinečného úvraťového úseku. Počas rušenia to bol už jediný existujúci úvraťový systém na našom území a v Európe vôbec. Medzi kysuckým skanzenom vo Vychylovke a osadou Tanečník v katastri obce Oravská Lesná sa na kopci Chmúra zachovalo päť úvratí, ktoré sú v súčasnosti v rekonštrukcii.
Podľa správcu železničky Václava Horáčka je táto železnička v súčasnosti z najhoršieho von.
"Po prírodných kalamitách, požiaroch, snehových závaloch a veľkých zosuvoch pôdy sa dá očakávať, že aj vďaka naštartovaniu renovácie trate z oravskej strany by bolo možné do dvoch rokov spojazdniť celý úsek aj cez unikátny úvraťový systém."
Historický vláčik v súčasnosti premáva na trojkilometrovom úseku v areáli kysuckého skanzenu každý deň, parný rušeň U 34 je zavedený iba cez víkendy. Skanzen vo Vychylovke je ideálnym miestom na letnú turistiku, ale aj nenáročný poznávací rodinný výlet s deťmi. Nepríjemne prekvapí fakt, že ak sa chcete po jazde vláčikom dostať aj do skanzenu, musíte priplatiť ešte 40 a deti 20 korún.
Rovnako zaskočia aj pozostatky socialistického myslenia, keď tu aj cez letné prázdniny naďalej platia tzv. voľné pondelky. Čo môže znamenať, že ste desiatky kilometrov merali naprázdno. Dobrou správou však je, že ak sa zíde aspoň desať turistov, nový vedúci historickej železnice ich bez pôžitku previezť sa vláčikom do doliny Chmúra domov nepustí ani v tento deň.
Cenník
trasa vlakov: skanzen - 1. úvrať - Kubátkovia - skanzen
prepravné: dospelí 60 a deti 30 korún. Vlaky premávajú len v sezóne od mája do októbra, denne okrem pondelka
časy: utorok - piatok : 9.15, 10.30, 11.30, 13.00, 14.00, 15.30 h,
v sobotu a nedeľu aj o 15.00, 16.00 a 17.00 h.