SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Vlaky do stanice Nostalgia

Viac ako storočie trvalo v Európe obdobie ekologického, no predovšetkým spoľahlivého fungovania lesných železníc. Slovensko bolo charakteristické nielen ich vysokou hustotou a dĺžkou koľajníc (v polovici 20. storočia dosahovala až 1200 kilometrov), ale ..

Lesné železničky boli v polovici minulého storočia jediným dopravným prostriedkom, ktorým sa z hôr zvážalo drevo. A zároveň aj ekologickým. Z pôvodných 1200 kilometrov sa zachovalo asi 20. Toto je historický záber z Považskej lesnej železnice.

FOTO - AUTOR, ARCHÍV

Viac ako storočie trvalo v Európe obdobie ekologického, no predovšetkým spoľahlivého fungovania lesných železníc. Slovensko bolo charakteristické nielen ich vysokou hustotou a dĺžkou koľajníc (v polovici 20. storočia dosahovala až 1200 kilometrov), ale predovšetkým technickou náročnosťou a vynaliezavosťou staviteľov úzkokoľajok.

V súčasnosti nostalgia už len nepatrného zvyšku železničiek priťahuje tisíce turistov zo Slovenska, Čiech, Maďarska či Rakúska.

Vôňu dymu a hrkot koľajníc začala v 60-tych rokoch z lesov vytláčať rozmáhajúca sa autodoprava. Reakcia socialistického hospodárstva bola jednoznačná: pri korunovej cene nafty sa železnice udržiavať neoplatí.

Následná nepochopiteľne rýchla likvidácia romantických železničiek, z ktorých mnohé dnes mohli byť turistickými atrakciami (ako to je napríklad v susednom Maďarsku), zapríčinila, že dnes po nich takmer niet ani stopy.

Len zopár kilometrov

Na Slovensku premávalo v čase konjuktúry ťažby dreva viac ako 50 lesných železníc. Dĺžka jednotlivých tratí sa pohybovala v rozmedzí od troch po viac ako 100-kilometrové trate. Klasické lesné železnice boli postavené na zvoz dreva k píle alebo k najbližšej prekládke na "veľkú" železnicu. Predtým sa drevo z bohatých a hustých lesov dopravovalo k pílam pomocou riek alebo konskej sily. Väčšina dráh patrila pod správu Štátnych lesov, ktoré ich oficiálnu premávku ukončili posledným vypraveným vlakom 31. decembra 1982 v Čiernom Balogu.

Neopakovateľný zážitok z pomalej jazdy, škrípanie kolies, hrmot podvalov a voňavý dym lesných železníc možno dnes skúsiť iba na niekoľkých kilometroch muzeálnej prevádzky v Čiernom Balogu na Čiernohronskej železnici (z pôvodných 133 prevádzkových kilometrov je dnes k dispozícii 14 km) a Kysucko-Oravskej lesnej železnici vo Vychylovke (110 km / 3,2 km).

Okrem týchto dvoch tratí sa cestujúci môžu pravidelne previezť vlakom s parnou mašinkou ešte na Detskej železnici v košickom Čermeli a Nitrianskej poľnej železnici, ktorá z času na čas premáva v areáli Agrokomplexu.

K týmto tratiam by však už čoskoro mala pribudnúť ďalšia. Vďaka skupinke zanietených fanatikov z Liptova v posledných rokoch svitla nádej aj pre niekdajšiu Považskú lesnú železnicu, ktorá síce "vymenila" svoj pôvodný násyp za pokojnú atmosféru Múzea liptovskej dediny v Pribyline, ale aj tam by po dobudovaní a zavŕšení projektu mala prevážať rozradostené deti a nostalgiou poznačených dospelých.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 226
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 184
  3. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 6 621
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 793
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 663
  6. Nechcete prísť o vozidlo do pár sekúnd? Vyhnite sa tejto chybe. 4 542
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 3 861
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 707
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  4. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  7. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  8. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 8 389
  2. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 7 246
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 093
  4. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 727
  5. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 6 458
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 848
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 804
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 735
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  5. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu