Vlaky do stanice Nostalgia

Viac ako storočie trvalo v Európe obdobie ekologického, no predovšetkým spoľahlivého fungovania lesných železníc. Slovensko bolo charakteristické nielen ich vysokou hustotou a dĺžkou koľajníc (v polovici 20. storočia dosahovala až 1200 kilometrov), ale ..

Lesné železničky boli v polovici minulého storočia jediným dopravným prostriedkom, ktorým sa z hôr zvážalo drevo. A zároveň aj ekologickým. Z pôvodných 1200 kilometrov sa zachovalo asi 20. Toto je historický záber z Považskej lesnej železnice.

FOTO - AUTOR, ARCHÍV

Viac ako storočie trvalo v Európe obdobie ekologického, no predovšetkým spoľahlivého fungovania lesných železníc. Slovensko bolo charakteristické nielen ich vysokou hustotou a dĺžkou koľajníc (v polovici 20. storočia dosahovala až 1200 kilometrov), ale predovšetkým technickou náročnosťou a vynaliezavosťou staviteľov úzkokoľajok.

V súčasnosti nostalgia už len nepatrného zvyšku železničiek priťahuje tisíce turistov zo Slovenska, Čiech, Maďarska či Rakúska.

Vôňu dymu a hrkot koľajníc začala v 60-tych rokoch z lesov vytláčať rozmáhajúca sa autodoprava. Reakcia socialistického hospodárstva bola jednoznačná: pri korunovej cene nafty sa železnice udržiavať neoplatí.

Následná nepochopiteľne rýchla likvidácia romantických železničiek, z ktorých mnohé dnes mohli byť turistickými atrakciami (ako to je napríklad v susednom Maďarsku), zapríčinila, že dnes po nich takmer niet ani stopy.

Len zopár kilometrov

Na Slovensku premávalo v čase konjuktúry ťažby dreva viac ako 50 lesných železníc. Dĺžka jednotlivých tratí sa pohybovala v rozmedzí od troch po viac ako 100-kilometrové trate. Klasické lesné železnice boli postavené na zvoz dreva k píle alebo k najbližšej prekládke na "veľkú" železnicu. Predtým sa drevo z bohatých a hustých lesov dopravovalo k pílam pomocou riek alebo konskej sily. Väčšina dráh patrila pod správu Štátnych lesov, ktoré ich oficiálnu premávku ukončili posledným vypraveným vlakom 31. decembra 1982 v Čiernom Balogu.

Neopakovateľný zážitok z pomalej jazdy, škrípanie kolies, hrmot podvalov a voňavý dym lesných železníc možno dnes skúsiť iba na niekoľkých kilometroch muzeálnej prevádzky v Čiernom Balogu na Čiernohronskej železnici (z pôvodných 133 prevádzkových kilometrov je dnes k dispozícii 14 km) a Kysucko-Oravskej lesnej železnici vo Vychylovke (110 km / 3,2 km).

Okrem týchto dvoch tratí sa cestujúci môžu pravidelne previezť vlakom s parnou mašinkou ešte na Detskej železnici v košickom Čermeli a Nitrianskej poľnej železnici, ktorá z času na čas premáva v areáli Agrokomplexu.

K týmto tratiam by však už čoskoro mala pribudnúť ďalšia. Vďaka skupinke zanietených fanatikov z Liptova v posledných rokoch svitla nádej aj pre niekdajšiu Považskú lesnú železnicu, ktorá síce "vymenila" svoj pôvodný násyp za pokojnú atmosféru Múzea liptovskej dediny v Pribyline, ale aj tam by po dobudovaní a zavŕšení projektu mala prevážať rozradostené deti a nostalgiou poznačených dospelých.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 392
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 184
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 525
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 706
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 283
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 090
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 962
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 620
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 484
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 418