Vlaky do stanice Nostalgia

Viac ako storočie trvalo v Európe obdobie ekologického, no predovšetkým spoľahlivého fungovania lesných železníc. Slovensko bolo charakteristické nielen ich vysokou hustotou a dĺžkou koľajníc (v polovici 20. storočia dosahovala až 1200 kilometrov), ale ..

Lesné železničky boli v polovici minulého storočia jediným dopravným prostriedkom, ktorým sa z hôr zvážalo drevo. A zároveň aj ekologickým. Z pôvodných 1200 kilometrov sa zachovalo asi 20. Toto je historický záber z Považskej lesnej železnice.

FOTO - AUTOR, ARCHÍV

Viac ako storočie trvalo v Európe obdobie ekologického, no predovšetkým spoľahlivého fungovania lesných železníc. Slovensko bolo charakteristické nielen ich vysokou hustotou a dĺžkou koľajníc (v polovici 20. storočia dosahovala až 1200 kilometrov), ale predovšetkým technickou náročnosťou a vynaliezavosťou staviteľov úzkokoľajok.

V súčasnosti nostalgia už len nepatrného zvyšku železničiek priťahuje tisíce turistov zo Slovenska, Čiech, Maďarska či Rakúska.

Vôňu dymu a hrkot koľajníc začala v 60-tych rokoch z lesov vytláčať rozmáhajúca sa autodoprava. Reakcia socialistického hospodárstva bola jednoznačná: pri korunovej cene nafty sa železnice udržiavať neoplatí.

Následná nepochopiteľne rýchla likvidácia romantických železničiek, z ktorých mnohé dnes mohli byť turistickými atrakciami (ako to je napríklad v susednom Maďarsku), zapríčinila, že dnes po nich takmer niet ani stopy.

Len zopár kilometrov

Na Slovensku premávalo v čase konjuktúry ťažby dreva viac ako 50 lesných železníc. Dĺžka jednotlivých tratí sa pohybovala v rozmedzí od troch po viac ako 100-kilometrové trate. Klasické lesné železnice boli postavené na zvoz dreva k píle alebo k najbližšej prekládke na "veľkú" železnicu. Predtým sa drevo z bohatých a hustých lesov dopravovalo k pílam pomocou riek alebo konskej sily. Väčšina dráh patrila pod správu Štátnych lesov, ktoré ich oficiálnu premávku ukončili posledným vypraveným vlakom 31. decembra 1982 v Čiernom Balogu.

Neopakovateľný zážitok z pomalej jazdy, škrípanie kolies, hrmot podvalov a voňavý dym lesných železníc možno dnes skúsiť iba na niekoľkých kilometroch muzeálnej prevádzky v Čiernom Balogu na Čiernohronskej železnici (z pôvodných 133 prevádzkových kilometrov je dnes k dispozícii 14 km) a Kysucko-Oravskej lesnej železnici vo Vychylovke (110 km / 3,2 km).

Okrem týchto dvoch tratí sa cestujúci môžu pravidelne previezť vlakom s parnou mašinkou ešte na Detskej železnici v košickom Čermeli a Nitrianskej poľnej železnici, ktorá z času na čas premáva v areáli Agrokomplexu.

K týmto tratiam by však už čoskoro mala pribudnúť ďalšia. Vďaka skupinke zanietených fanatikov z Liptova v posledných rokoch svitla nádej aj pre niekdajšiu Považskú lesnú železnicu, ktorá síce "vymenila" svoj pôvodný násyp za pokojnú atmosféru Múzea liptovskej dediny v Pribyline, ale aj tam by po dobudovaní a zavŕšení projektu mala prevážať rozradostené deti a nostalgiou poznačených dospelých.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 8 442
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 690
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 688
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 213
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 026
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 582
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 340
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 300
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 187
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 929