Vlaky do stanice Nostalgia

Viac ako storočie trvalo v Európe obdobie ekologického, no predovšetkým spoľahlivého fungovania lesných železníc. Slovensko bolo charakteristické nielen ich vysokou hustotou a dĺžkou koľajníc (v polovici 20. storočia dosahovala až 1200 kilometrov), ale ..

Lesné železničky boli v polovici minulého storočia jediným dopravným prostriedkom, ktorým sa z hôr zvážalo drevo. A zároveň aj ekologickým. Z pôvodných 1200 kilometrov sa zachovalo asi 20. Toto je historický záber z Považskej lesnej železnice.

FOTO - AUTOR, ARCHÍV

Viac ako storočie trvalo v Európe obdobie ekologického, no predovšetkým spoľahlivého fungovania lesných železníc. Slovensko bolo charakteristické nielen ich vysokou hustotou a dĺžkou koľajníc (v polovici 20. storočia dosahovala až 1200 kilometrov), ale predovšetkým technickou náročnosťou a vynaliezavosťou staviteľov úzkokoľajok.

V súčasnosti nostalgia už len nepatrného zvyšku železničiek priťahuje tisíce turistov zo Slovenska, Čiech, Maďarska či Rakúska.

Vôňu dymu a hrkot koľajníc začala v 60-tych rokoch z lesov vytláčať rozmáhajúca sa autodoprava. Reakcia socialistického hospodárstva bola jednoznačná: pri korunovej cene nafty sa železnice udržiavať neoplatí.

Následná nepochopiteľne rýchla likvidácia romantických železničiek, z ktorých mnohé dnes mohli byť turistickými atrakciami (ako to je napríklad v susednom Maďarsku), zapríčinila, že dnes po nich takmer niet ani stopy.

Len zopár kilometrov

Na Slovensku premávalo v čase konjuktúry ťažby dreva viac ako 50 lesných železníc. Dĺžka jednotlivých tratí sa pohybovala v rozmedzí od troch po viac ako 100-kilometrové trate. Klasické lesné železnice boli postavené na zvoz dreva k píle alebo k najbližšej prekládke na "veľkú" železnicu. Predtým sa drevo z bohatých a hustých lesov dopravovalo k pílam pomocou riek alebo konskej sily. Väčšina dráh patrila pod správu Štátnych lesov, ktoré ich oficiálnu premávku ukončili posledným vypraveným vlakom 31. decembra 1982 v Čiernom Balogu.

Neopakovateľný zážitok z pomalej jazdy, škrípanie kolies, hrmot podvalov a voňavý dym lesných železníc možno dnes skúsiť iba na niekoľkých kilometroch muzeálnej prevádzky v Čiernom Balogu na Čiernohronskej železnici (z pôvodných 133 prevádzkových kilometrov je dnes k dispozícii 14 km) a Kysucko-Oravskej lesnej železnici vo Vychylovke (110 km / 3,2 km).

Okrem týchto dvoch tratí sa cestujúci môžu pravidelne previezť vlakom s parnou mašinkou ešte na Detskej železnici v košickom Čermeli a Nitrianskej poľnej železnici, ktorá z času na čas premáva v areáli Agrokomplexu.

K týmto tratiam by však už čoskoro mala pribudnúť ďalšia. Vďaka skupinke zanietených fanatikov z Liptova v posledných rokoch svitla nádej aj pre niekdajšiu Považskú lesnú železnicu, ktorá síce "vymenila" svoj pôvodný násyp za pokojnú atmosféru Múzea liptovskej dediny v Pribyline, ale aj tam by po dobudovaní a zavŕšení projektu mala prevážať rozradostené deti a nostalgiou poznačených dospelých.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 487
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 818
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 059
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 634
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 119
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 003
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 556
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 341
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 767