SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Kde je výpadovka a kde stopka? Vodič často nevie

BRATISLAVA - Vodiči v centrách slovenských miest majú niekedy problém sa zorientovať, lebo im chýbajú dopravné značky ukazujúce na výpadovku. Samospráva sa zasa trápi so značkami slabej kvality a so zlodejmi, ktorí ich kradnú.

Centrum Bratislavy - križovatka Špitálskej a Cintorínskej ulice. Stopku nevidieť - je zakrytá konármi stromov. FOTO SME - RICHARD FILIPKO

Z rohom stoja policajti, kto nezastaví, lebo kižovatku nepozná, a nevie, že je tam stopka, dostane pokutu. Ak zastaví, nájde sa iný dôvod.

Vladimír Gemela z Prezídia Policajného zboru hovorí, že stav značenia je nevyhovujúci, ale tí, ktorí zaň zodpovedajú, zasa hovoria, že nemajú dosť peňazí.

Juraj Fürst zo Slovenskej správy ciest, ktorá má na starosti diaľnice a cesty prvej triedy, vraví, že značky zabezpečujú "v rámci finančných možností".

O ostatné cesty sa stará samospráva a dopravné značky osadzuje na pokyn dopravných inžinierov a ministerstva.

Peter Zahatňanský zo žilinského Výskumného ústavu dopravy hovorí, že pre nedostatok peňazí si mestá kupujú od výrobcov lacnejšie a nekvalitné značky, ktoré nemajú predpísané farby a často ani veľkosť. Výrobca značiek by mal mať od ústavu certifikát, ale podľa Zahatňanského sa stále objavujú firmy bez neho, "značky predávajú, no nik s tým nevie pohnúť". Samospráva od nich nakupuje, lebo sú lacné.

Zahatňanský tvrdí, že aspoň hlavné cesty a diaľnice sú značené dobre.

Veľké starosti sú s bielymi pásmi na cestách, ktoré bývajú zodraté a vôbec ich nevidno. Firmy, ktoré biele pásy robia, šetria na farbe a technológii. "Aj na úplne nových cestách bežne vidieť, že po roku sa značenie stráca," hovorí Zahatňanský.

Biele pásy oddeľujúce jazdné pruhy či priechody pre chodcov často nemajú potrebnú svietivosť a sú šmykľavé. Pásy musia mať cez deň potrebnú belosť a pri ich "vyrábaní" by mali do farby pridávať špeciálne sklenené guličky, aby bolo pásy dobre vidieť v noci aj za dažďa. Bývajú cesty, kde takto pruhy nerobia.

RICHARD FILIPKO

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 835
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 830
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 860
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 188
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 154
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 578
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 913
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 633
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 588
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu