SME
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Morskí piráti začali zabíjať námorníkov

Byť námorníkom je stále nebezpečnejšie. Organizácia monitorujúca pirátstvo na moriach zverejnila správu, podľa ktorej v prvej polovici tohto roka výrazne stúpol počet zavraždených námorníkov. V čase, keď sa sústreďuje pozornosť na boj proti terorizmu, ..

Malajzia, Indonézia a Singapur sa dohodli, že Malacký prieplav budú strážiť ich spoločné hliadky. FOTO - REUTERS

Byť námorníkom je stále nebezpečnejšie. Organizácia monitorujúca pirátstvo na moriach zverejnila správu, podľa ktorej v prvej polovici tohto roka výrazne stúpol počet zavraždených námorníkov. V čase, keď sa sústreďuje pozornosť na boj proti terorizmu, sa pirátom na moriach darí až prekvapivo dobre.

Počet útokov stúpol aj na najvyťaženejšej námornej ceste na svete, v Malackom prieplave. Spolu bolo prepadov menej ako v predchádzajúcom roku, piráti sú však agresívnejší, uvádza Medzinárodný úrad pre námornú dopravu (IMB). Tento rok zabili už 30 námorníkov, dvakrát viac ako za šesť mesiacov predchádzajúceho roku.

Ako taký priemerný pirát dnes vyzerá? Väčšinou sa na mori preháňa na rýchlom a výkonnom člne, s ktorým môže dobre manévrovať. Vylúčiť sa nedá ani útok z ošarpanej rybárskej lode, ako sa tento rok stalo v Malackom prieplave. Ozbrojený je pravdepodobne samopalom a ďalšou ručnou zbraňou. Koná rýchlo, lepšie je neodporovať mu.

Zázemie má v niektorých z menších pobrežných prístavov, kde musí mať priestory a kontakty, aby mohol ďalej obchodovať s ukradnutým tovarom. Berie všetko - osobné veci (šperky, hodinky, hotovosť) aj tovar, ktorý loď preváža. "Sú stále lepšie organizovaní," uvádza správa IMB. Motívy pirátstva však nemusia byť len ekonomické, niekedy zbíjaním na mori zarábajú na svoju činnosť protivládne a separatistické hnutia.

Piráti v Malackom prieplave napríklad v januári tohto roku zobrali ako rukojemníkov trinástich námorníkov ropného tankera. Útočníkmi boli dobre vyzbrojení povstalci z Acehu, bojujúci za nezávislosť tohto indonézskeho ostrova. Keď majiteľ lode ani po mesiaci nevyplatil požadované výkupné, piráti štyroch námorníkov zastrelili. Ostatným sa vraj podarilo utiecť, keď skočili cez palubu.

O tom, že je najnebezpečnejším miestom Malacký prieplav, sa hovorí už roky. Piráti ohrozujú aj bezpečnosť plavby, pretože je tam veľmi hustá premávka a lode sa niekedy na krátky čas ocitnú bez kormidelníka. Za posledný polrok tam bolo útokov o 33 percent viac ako v predchádzajúcom. Spojené štáty ponúkli svoju pomoc pri strážení vôd, ktorými prechádza asi tretina všetkých prepravovaných nákladov. Pobrežné krajiny - Malajzia, Indonézia a Singapur túto pomoc odmietli a práve od tohto týždňa budú dôležitú trasu kontrolovať spolu námorné lode týchto troch krajín.

Veľmi nebezpečné sú aj vody v Nigérii, kde sa stala polovica zo všetkých 445 napadnutí a vláda nie je proti pirátom schopná zakročiť.

MAREK CHORVATOVIČ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 15 760
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 944
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 075
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 675
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 347
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 4 159
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 046
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 480
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  2. Erika Kladna: Australský outback
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 130 000
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 685
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 151
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 836
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 8 309
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 711
  7. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 5 034
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 829
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu