Vlčí brloh, kde spáchali pred 60 rokmi atentát na Hitlera, sa stal atrakciou

Hamburg 20. júla (TASR) - Vlčí brloh, kde došlo 20. júla 1944 k neúspešnému atentátu na Adolfa Hitlera, bol jeho hlavným veliteľským stanom a symbolom ...

Hamburg 20. júla (TASR) - Vlčí brloh, kde došlo 20. júla 1944 k neúspešnému atentátu na Adolfa Hitlera, bol jeho hlavným veliteľským stanom a symbolom vojenskej moci v bývalom Východnom Prusku.

Z väčšej časti v rokoch 1941 až 1944 riadil odtiaľ Hitler svoje vojenské operácie a plány. Postavené bolo zariadenie pozostávajúce z viacerých bunkrov, veliteľskej centrály a ďalších budov v husto lesnatej oblasti bývalého nemeckého Rastenburgu a súčasného severovýchodného poľského Ketrzyna. Po napadnutí Sovietskeho zväzu koncom júna 1941 sa tam z Berlína presťahoval Hitler so svojím štábom - najbližšími spolupracovníkmi, pobočníkmi, ale aj a vysokými predstaviteľmi armády, vojsk SS a bezpečnostného aparátu SD.

Vlčí brloh bol hermeticky uzavretý od okolitého sveta, obklopený hustými lesmi a močiarmi a strážený elitnými príslušníkmi vojsk SS - Leibstandarte SS a práporu Wehrmachtu GrossDeutschland. Rozprestieral sa na území viac ako 2,5 štvorcového kilometra. Širšie okolie bolo obklopené hustými mínovými poľami a celý systém mal dômyselné maskovanie. Práve maskovanie bolo príčinou, že sa veliteľská centrála a systém bunkrov nikdy počas druhej svetovej vojny nestali terčom náletu ruských alebo iných spojeneckých lietadiel. Na stropoch niektorých bunkrov boli dokonca vysadené veľké stromy. Vlčí brloh sa nenachádzal ani na vojenských mapách. Vlk inak bolo údajne krycie meno Hitlera.

Systém mal vlastné železničné spojenie, mal vlastnú nemocnicu a generátory. V jeho blízkosti sa nachádzalo aj malé rovnako výborne maskované letisko. Pred postupujúcou sovietskou armádou opustil Hitler svoj "brloh" v novembri 1944 a zariadenie bolo potom vyhodené sovietskymi vojakmi do vzduchu. V súčasnosti sú ruiny turistickou atrakciou, keď ju ročne navštívi približne 230.000 ľudí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 201
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 25 048
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 135
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 092
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 275
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 655
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 961
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 313
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 057
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 911