SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Tunel Branisko stále len skúšajú

BRATISLAVA - Prvý veľký slovenský cestný tunel Branisko je rok po otvorení stále v skúšobnej prevádzke, lebo nie sú odskúšané všetky prevádzkové stavy. V riadnej prevádzke mal byť už na konci júna, no ministerstvo dopravy muselo skúšobný čas predĺžiť.

Tunel Branisko (na fotografii maketa prierezu tunelu) je na severnej projektovanej diaľnici medzi obcami Behárovce a Fričovce (medzi Levočou a Prešovom) a meria 4 895 metrov. Na údržbu je naplánovaných 120 miliónov korún ročne. Tunel riadia 24 hodín denne z riadiaceho centra v Behárovciach, v ktorom môžu sledovať prostredníctvom kamier všetky úseky. Na Slovensku je to druhý cestný tunel. Prvý bol tunel Stratená, ktorý má len 320 metrov. Tento rok pribudne nový 605-metrový tunel Horelica, ktorý je súčasťou obchvatu Čadce. Do užívania by ho mali odovzdať okolo októbra. Rozostavaný je ešte jeden a polkilometrový bratislavský tunel Sitina, ktorý dokončia v roku 2006. FOTO - ARCHÍV TASR

"Skúšobnou" rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu sa bude jazdiť v Branisku najmenej do začiatku novembra.

Meškanie termínov nie je v Branisku novinkou. Tunel odovzdali do užívania vlani v lete - viac ako o tri roky neskôr, ako bolo naplánované.

Slovenská správa ciest počíta s tým, že do septembra budú všetky systémy odskúšané a spojazdnené. V septembri plánujú úplnú uzávierku tunela a za asistencie policajtov systém spustia a preveria.

"V riadiacom systéme sa stále ešte dopĺňajú prevádzkové stavy. Aby tunel mohol fungovať v riadnej prevádzke, centrálny systém musí mať osemnásť normálnych prevádzkových stavov a štyri doplňujúce," hovorí Juraj Fürst zo správy ciest.

Prevádzkovými stavmi sa myslia situácie, ktoré môžu v tuneli nastať - nehody, poruchy a podobne. Premávku sledujú kamery a operátor môže na zmenu situácie v tuneli hneď reagovať. Systém však ešte nepozná všetky situácie a nie je vyskúšané, ako na problémy zareaguje.

Centrálny systém podľa Fürsta napríklad podľa potreby mení svetelné značky, otvára automatické únikové dvere, smeruje kamery.

V systéme musia ešte napríklad nasimulovať autonehodu a nastaviť jeho "prevádzkový stav" na najideálnejšie parametre. "Technológia je zložitá a priebežne sa dopĺňa a kontroluje," hovorí Fürst, podľa ktorého môžu nastať aj dva "prevádzkové stavy" naraz a systém musí byť schopný reagovať.

Vedúci projektu tunela Miloslav Frankovský nie je sklamaný, že riadna prevádzka v tuneli stále nie je. "Je to veľmi komplikovaná stavba a komplikovaný systém. Keďže ide o prvý taký tunel u nás, trvá všetko dlhšie. Pražský Strahov, ktorý otvárali v deväťdesiatych rokoch, mal tiež veľmi dlhú skúšobnú prevádzku, kým sa doladili všetky systémy."

Frankovský si myslí, že nejde o vážne, alebo neprekonateľné problémy. "Jednoducho, žiada si to o niečo viac času." Na rozdiel od rozostavaných tunelov Horelica či bratislavského tunela Sitiny je Branisko podstatne komplikovanejší tunel - dlhý, s vetracou šachtou, navyše, má iba jednu rúru pre oba smery.

(rf)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 103
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 285
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 187
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 200
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 568
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 538
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 528
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 726
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 421
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 846
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu