Tunel Branisko stále len skúšajú

BRATISLAVA - Prvý veľký slovenský cestný tunel Branisko je rok po otvorení stále v skúšobnej prevádzke, lebo nie sú odskúšané všetky prevádzkové stavy. V riadnej prevádzke mal byť už na konci júna, no ministerstvo dopravy muselo skúšobný čas predĺžiť.

Tunel Branisko (na fotografii maketa prierezu tunelu) je na severnej projektovanej diaľnici medzi obcami Behárovce a Fričovce (medzi Levočou a Prešovom) a meria 4 895 metrov. Na údržbu je naplánovaných 120 miliónov korún ročne. Tunel riadia 24 hodín denne z riadiaceho centra v Behárovciach, v ktorom môžu sledovať prostredníctvom kamier všetky úseky. Na Slovensku je to druhý cestný tunel. Prvý bol tunel Stratená, ktorý má len 320 metrov. Tento rok pribudne nový 605-metrový tunel Horelica, ktorý je súčasťou obchvatu Čadce. Do užívania by ho mali odovzdať okolo októbra. Rozostavaný je ešte jeden a polkilometrový bratislavský tunel Sitina, ktorý dokončia v roku 2006. FOTO - ARCHÍV TASR

"Skúšobnou" rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu sa bude jazdiť v Branisku najmenej do začiatku novembra.

Meškanie termínov nie je v Branisku novinkou. Tunel odovzdali do užívania vlani v lete - viac ako o tri roky neskôr, ako bolo naplánované.

Slovenská správa ciest počíta s tým, že do septembra budú všetky systémy odskúšané a spojazdnené. V septembri plánujú úplnú uzávierku tunela a za asistencie policajtov systém spustia a preveria.

"V riadiacom systéme sa stále ešte dopĺňajú prevádzkové stavy. Aby tunel mohol fungovať v riadnej prevádzke, centrálny systém musí mať osemnásť normálnych prevádzkových stavov a štyri doplňujúce," hovorí Juraj Fürst zo správy ciest.

Prevádzkovými stavmi sa myslia situácie, ktoré môžu v tuneli nastať - nehody, poruchy a podobne. Premávku sledujú kamery a operátor môže na zmenu situácie v tuneli hneď reagovať. Systém však ešte nepozná všetky situácie a nie je vyskúšané, ako na problémy zareaguje.

Centrálny systém podľa Fürsta napríklad podľa potreby mení svetelné značky, otvára automatické únikové dvere, smeruje kamery.

V systéme musia ešte napríklad nasimulovať autonehodu a nastaviť jeho "prevádzkový stav" na najideálnejšie parametre. "Technológia je zložitá a priebežne sa dopĺňa a kontroluje," hovorí Fürst, podľa ktorého môžu nastať aj dva "prevádzkové stavy" naraz a systém musí byť schopný reagovať.

Vedúci projektu tunela Miloslav Frankovský nie je sklamaný, že riadna prevádzka v tuneli stále nie je. "Je to veľmi komplikovaná stavba a komplikovaný systém. Keďže ide o prvý taký tunel u nás, trvá všetko dlhšie. Pražský Strahov, ktorý otvárali v deväťdesiatych rokoch, mal tiež veľmi dlhú skúšobnú prevádzku, kým sa doladili všetky systémy."

Frankovský si myslí, že nejde o vážne, alebo neprekonateľné problémy. "Jednoducho, žiada si to o niečo viac času." Na rozdiel od rozostavaných tunelov Horelica či bratislavského tunela Sitiny je Branisko podstatne komplikovanejší tunel - dlhý, s vetracou šachtou, navyše, má iba jednu rúru pre oba smery.

(rf)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 115
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 200
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 641
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 128
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 436
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 385
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 335
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 168
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 136
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120