Tunel Branisko stále len skúšajú

BRATISLAVA - Prvý veľký slovenský cestný tunel Branisko je rok po otvorení stále v skúšobnej prevádzke, lebo nie sú odskúšané všetky prevádzkové stavy. V riadnej prevádzke mal byť už na konci júna, no ministerstvo dopravy muselo skúšobný čas predĺžiť.

Tunel Branisko (na fotografii maketa prierezu tunelu) je na severnej projektovanej diaľnici medzi obcami Behárovce a Fričovce (medzi Levočou a Prešovom) a meria 4 895 metrov. Na údržbu je naplánovaných 120 miliónov korún ročne. Tunel riadia 24 hodín denne z riadiaceho centra v Behárovciach, v ktorom môžu sledovať prostredníctvom kamier všetky úseky. Na Slovensku je to druhý cestný tunel. Prvý bol tunel Stratená, ktorý má len 320 metrov. Tento rok pribudne nový 605-metrový tunel Horelica, ktorý je súčasťou obchvatu Čadce. Do užívania by ho mali odovzdať okolo októbra. Rozostavaný je ešte jeden a polkilometrový bratislavský tunel Sitina, ktorý dokončia v roku 2006. FOTO - ARCHÍV TASR

"Skúšobnou" rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu sa bude jazdiť v Branisku najmenej do začiatku novembra.

Meškanie termínov nie je v Branisku novinkou. Tunel odovzdali do užívania vlani v lete - viac ako o tri roky neskôr, ako bolo naplánované.

Slovenská správa ciest počíta s tým, že do septembra budú všetky systémy odskúšané a spojazdnené. V septembri plánujú úplnú uzávierku tunela a za asistencie policajtov systém spustia a preveria.

"V riadiacom systéme sa stále ešte dopĺňajú prevádzkové stavy. Aby tunel mohol fungovať v riadnej prevádzke, centrálny systém musí mať osemnásť normálnych prevádzkových stavov a štyri doplňujúce," hovorí Juraj Fürst zo správy ciest.

Prevádzkovými stavmi sa myslia situácie, ktoré môžu v tuneli nastať - nehody, poruchy a podobne. Premávku sledujú kamery a operátor môže na zmenu situácie v tuneli hneď reagovať. Systém však ešte nepozná všetky situácie a nie je vyskúšané, ako na problémy zareaguje.

Centrálny systém podľa Fürsta napríklad podľa potreby mení svetelné značky, otvára automatické únikové dvere, smeruje kamery.

V systéme musia ešte napríklad nasimulovať autonehodu a nastaviť jeho "prevádzkový stav" na najideálnejšie parametre. "Technológia je zložitá a priebežne sa dopĺňa a kontroluje," hovorí Fürst, podľa ktorého môžu nastať aj dva "prevádzkové stavy" naraz a systém musí byť schopný reagovať.

Vedúci projektu tunela Miloslav Frankovský nie je sklamaný, že riadna prevádzka v tuneli stále nie je. "Je to veľmi komplikovaná stavba a komplikovaný systém. Keďže ide o prvý taký tunel u nás, trvá všetko dlhšie. Pražský Strahov, ktorý otvárali v deväťdesiatych rokoch, mal tiež veľmi dlhú skúšobnú prevádzku, kým sa doladili všetky systémy."

Frankovský si myslí, že nejde o vážne, alebo neprekonateľné problémy. "Jednoducho, žiada si to o niečo viac času." Na rozdiel od rozostavaných tunelov Horelica či bratislavského tunela Sitiny je Branisko podstatne komplikovanejší tunel - dlhý, s vetracou šachtou, navyše, má iba jednu rúru pre oba smery.

(rf)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 802
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 791
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 033
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 697
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 148
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 006
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 645
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 584
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 345
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 760