Viedeň 16. júla (TASR) - Internetoví zákazníci minú na rezerváciu svojich leteniek viac peňazí, ako za akýkoľvek iný tovar alebo službu. Čoraz viac ľudí si už nerezervuje letenku u samotnej leteckej spoločnosti, ale u online cestovnej agentúry, vyplýva z aktuálnej štúdie poradenskej firmy Forrester Research. Aby sa tento vývoj zastavil, museli by aerolínie ponúknuť otvorenejší cenový systém, prístupný a prospešný pre zákazníka, ako aj pre obchodných partnerov a zamestnancov.
Podiel dovoleniek rezervovaných cez internet by mal z aktuálnych 5 % vzrásť na 16 % v roku 2009, očakávajú autori štúdie. Vo Veľkej Británii, ktorá je v tomto aspekte najviac rozvinutou krajinou Európy, by mala táto hodnota vzrásť v rovnakom období z terajších 10 % na 30 %.
Či budú z tohto vývoja najviac profitovať online cestovní agenti, cestovné kancelárie alebo aerolínie, bude závisieť od ceny a transparentnosti ponuky, tvrdí analytik firmy Forrester Jaap Favier.
Ľudia, ktorí si rezervujú letenky online, intenzívne porovnávajú ceny a ponuku. Popri web stránkach aerolínií prehľadávajú internetové stránky online agentúr a last minute ponuky. V tretine skúmaných prípadov ponúkajú agentúry ten istý let výhodnejšie ako skúmané aerolínie - Air France, British Airways, British Midland, KLM a Lufthansa - na svojich internetových stránkach. "Preto letecké spoločnosti prichádzajú o čoraz viac obchodov v prospech online cestovných agentúr. A to aj napriek tomu, že do svojich web stránok a elektronického predaja lístkov investovali niekoľko desiatok miliónov," tvrdí Favier.
Ďalšou nevýhodou aerolínií oproti online agentúram je, že väčšinou ponúkajú len svoje vlastné letecké spojenia. Ponúkaním celého cestovného balíka sa online agentúry ako Expedia stávajú pre zákazníka atraktívnejšími. Len v Nemecku tak Expedia generuje takmer 50 % svojich príjmov. Ak sa situácia na trhu nezmení, potom ponúkajúci last minute zájazdov čoskoro získajú 10 % obratu z lístkov, aké má napríklad spoločnosť British Midland, tvrdí Forrester. Informovala o tom rakúska agentúra APA.