Chorvátsko musí zlepšiť kvalitu svojich turistických služieb, ak si na európskom trhu hodlá zachovať dostatočnú konkurencieschopnosť, oznámili dnes poprední predstavitelia turistického sektora. Minulý rok tvorili tržby Chorvátska v turistickom sektore zhruba 8 miliárd USD (258,5 miliardy Sk) alebo 20 % hrubého domáceho produktu (HDP). Akékoľvek zníženie týchto tržieb by mohlo ohroziť snahu vlády zredukovať fiškálny deficit, ktorý v roku 2003 tvoril 6,3 % HDP. Pri pobreží Jadranského mora počas týchto dní dovolenkuje zhruba 400 000 turistov, čo je o 5 % menej ako v rovnakom období vlani.
Chorvátsko zažilo veľký pokles záujmu turistov počas vojny v rokoch 1991 až 1995. V roku 2000 začal záujem o túto oblasť znovu postupne narastať pod vplyvom reklám "Stredomorie, aké tu bolo predtým". Vzostupný trend si Chorvátsko držalo aj počas tohto roka, ako slabé sa ukazujú zatiaľ len mesiace jún a júl. Problémom je aj to, že sa krajina snaží svoj turistický priemysel posunúť rázne vpred a opustiť takzvaný socialistický štýl, no nie všetky hotely sú schopné držať krok s nutnými investíciami. Chorvátsko pritom nemá na pobreží žiadnu veľkú medzinárodnú hotelovú sieť. Desiatky malých hotelíkov stále vlastní štát, vláda ich však do konca roka chce privatizovať. Ďalším problémom sú viacerí súkromní hotelieri, ktorí svojich hostí oficiálne nezaregistrovali, čím sa vyhli plateniu daní. Záhreb preto plánuje zaviesť v tomto smere prísnejšie kontroly.
Informovala o tom agentúra Reuters.
(1 USD = 32,313 SKK)