Oblúk sa tam pomocou otočného kĺbu upevní na pilieri a druhý koniec sa sústavou spriahnutých člnov po vode 9. septembra pootočí na druhý breh. Mostovka s oblúkom bude síce stáť, ale sprevádzkovanie komunikácie sa očakáva až v máji 2005.
"K otáčaniu konštrukcie ako technicky vysokonáročnej operácie bude do 15. augusta zamerané a pripravené aj dno koryta," povedal dnes TASR riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku, odštepný závod Bratislava, závod Dunaj - Vlčie hrdlo, Dušan Krajči. V súčasnosti podľa jeho informácií pracovníci závodu Dunaj vykonávajú opevňovanie celého pravého brehu a tiež piliera pri pravom brehu. Pravidelne zameriavajú dno úseku stavby špeciálnym ultrazvukovým prístrojom. V prípade potreby prebagrujú dno na požadovanú kótu, aby boli dostatočné plavebné hĺbky pre súlodie, na ktorom sa bude hlavný mostný objekt s hmotnosťou 5 200 ton otáčať.
Súbežne s týmito prácami v koryte Dunaja sa budú na jeho ľavom brehu, neďaleko Presscentra, postupne pripravovať a montovať ďalšie závesné časti napojené na mostovku a na hlavný mostný oblúk. Podľa slov autora projektu mosta, Miroslava Maťašíka z bratislavského Dopravoprojektu, závesy k oblúku začína montovať pražská firma SM-7. Paralelne Hutní montáže demontujú pomocné veže, na ktorých bol podopretý oblúk. Ten sa následne uvoľní a budú sa môcť namontovať závesy. Aj na pravom brehu rieky v Petržalke sa montuje časť nosnej konštrukcie a pripravuje sa pilier ako podpera k otáčaniu konštrukcie oblúka.
"Originálny projekt montáže hlavného mostného poľa Mosta Košická bol minulý týždeň ukončený a je v štádiu pripomienkovania," oznámil Maťašík. Podľa tohto návodu sa uskutoční otáčanie hlavnej stredovej časti mosta s oblúkom, čo vykonajú špecialisti z Hutních montáží. Použijú unikátnu technológiu, pri ktorej most na svoje miesto "pripláva" po Dunaji. Predtým, ako sa oba konce mosta pevne primontujú k pilierom na oboch brehoch Dunaja, jeden koniec konštrukcie sa pri Presscentre prichytí na otočný kĺb a druhý jej koniec zavesený na sústavu člnov pomocou sily prúdu celý most pootočia o 90 stupňov až k druhému brehu. Hmotnosť pomocných konštrukcií na člnoch bude ďalších 800 ton. Otáčanie konštrukcie mosta potrvá asi deň.
Investorom mosta je a.s. Metro a dodávateľom združenie Doprastav a oceliareň MCE Voest Linz. Prestížnu zákazku na montáž mosta v hodnote 118 miliónov Kč realizujú Hutní montáže Ostrava. Hlavné nosníky vyrába závod MCE v Slanom pri Prahe. Investičný náklad na výstavbu piateho mosta cez Dunaj predstavuje 3,6 miliardy Sk.