SME

Považská lesná železnica ožije v pribylinskom skanzene

Pribylina 5. júla (TASR) - Prehliadka časti technického vybavenia bývalej historickej úzkorozchodnej Považskej lesnej železnice, ktorá sa ťahala údolím ...

Pribylina 5. júla (TASR) - Prehliadka časti technického vybavenia bývalej historickej úzkorozchodnej Považskej lesnej železnice, ktorá sa ťahala údolím Čierneho Váhu v regióne Liptova, je zaujímavým spestrením tohtoročnej návštevy v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline pri Liptovskom Hrádku. Turisti si môžu po prvýkrát prezrieť novobudované depo železničky. Nachádza sa na voľnom priestranstve a v priestoroch hál, kde v minulosti uskladňovali materiál na výstavbu skanzenu. Je tam okolo 60 rôznych koľajových vozidiel od začiatku do polovice 20. storočia, ako napríklad parný a motorový rušeň, nákladné a osobné vagóny, či dreziny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Považská lesná železnica začala písať svoju históriu v roku 1912 a stavali ju v troch etapách až do roku 1940. Zrušili ju 31. decembra 1971. Spolu aj so staničnými koľajami merala 107 kilometrov. Bola druhou najdlhšou na Slovensku po Čiernohronskej lesnej železnici, ktorá bola dlhá 130 km. Prepravovali ňou drevo a cestujúcich. Prevážali ňou aj zamestnancov, ktorí stavali hydroelektrárňu Čierny Váh. Až do roku 1965 bola železnička jediným spojivom medzi mestom Liptovský Hrádok a obcou Liptovská Teplička.

O záchranu Považskej lesnej železnice sa snaží rovnomenné občianske združenie v spolupráci s Liptovským múzeom v Ružomberku. Podľa jej riaditeľky Ivety Zuskinovej v pribylinskom skanzene spolu s dobrovoľníkmi renovujú vozne a rušne, ktoré zachránili z bývalej železničky. Tieto budú premávať po trati, ktorú plánujú postaviť v skanzene. Zatiaľ je len hotová malá časť koľajiska, na ktorom sú vystavené parný rušeň a vozne. Vybudovanie vyhliadkovej trate bude závisieť od financií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 948
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 919
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 460
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 718
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 384
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 259
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 687
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu