Pribylina 5. júla (TASR) - Prehliadka časti technického vybavenia bývalej historickej úzkorozchodnej Považskej lesnej železnice, ktorá sa ťahala údolím Čierneho Váhu v regióne Liptova, je zaujímavým spestrením tohtoročnej návštevy v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline pri Liptovskom Hrádku. Turisti si môžu po prvýkrát prezrieť novobudované depo železničky. Nachádza sa na voľnom priestranstve a v priestoroch hál, kde v minulosti uskladňovali materiál na výstavbu skanzenu. Je tam okolo 60 rôznych koľajových vozidiel od začiatku do polovice 20. storočia, ako napríklad parný a motorový rušeň, nákladné a osobné vagóny, či dreziny.
Považská lesná železnica začala písať svoju históriu v roku 1912 a stavali ju v troch etapách až do roku 1940. Zrušili ju 31. decembra 1971. Spolu aj so staničnými koľajami merala 107 kilometrov. Bola druhou najdlhšou na Slovensku po Čiernohronskej lesnej železnici, ktorá bola dlhá 130 km. Prepravovali ňou drevo a cestujúcich. Prevážali ňou aj zamestnancov, ktorí stavali hydroelektrárňu Čierny Váh. Až do roku 1965 bola železnička jediným spojivom medzi mestom Liptovský Hrádok a obcou Liptovská Teplička.
O záchranu Považskej lesnej železnice sa snaží rovnomenné občianske združenie v spolupráci s Liptovským múzeom v Ružomberku. Podľa jej riaditeľky Ivety Zuskinovej v pribylinskom skanzene spolu s dobrovoľníkmi renovujú vozne a rušne, ktoré zachránili z bývalej železničky. Tieto budú premávať po trati, ktorú plánujú postaviť v skanzene. Zatiaľ je len hotová malá časť koľajiska, na ktorom sú vystavené parný rušeň a vozne. Vybudovanie vyhliadkovej trate bude závisieť od financií.