SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Tower Bridge - kedysi hanobený, dnes milovaný symbol Londýna

"Monštruóznym architektonickým podvodom" nazývali Tower Bridge po jeho dokončení a Londýnčania si ho zhnusovali. Ale časy sa menia a známy londýnsky most s neogotickými vežami sa stal jedným z najmilších symbolov metropoly na Temži. A nikto už nepochybuj

e, že jeho stavba bola majstrovským dielom. Od jeho oficiálneho otvorenia uplynulo v stredu 110 rokov.

Najprv premosťoval Temžu len London Bridge. Na konci 19. storočia sa však Londýn rýchlo rozrastal a stavali sa ďalšie mosty, ale všetky západne od London Bridge, lebo v priestore na východ bol rušný prístav. Ľudí však bolo čoraz viac a čoskoro museli tisícky áut a chodcov putovať z mesta a doň cez London Bridge. Povozy sa oneskorovali o celé hodiny. Občania písali petície za stavbu nového mosta. Vybudovanie nového sa javilo ako nevyhnutnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Miestne úrady si však lámali hlavu, ako postaviť most po prúde rieky bez toho, aby sa narušil čulý dopravný ruch. Vo verejnej súťaži nakoniec zvíťazil projekt pohyblivého mosta, ktorého strednú časť tvorili dva zdvíhacie rámy, z dielne mestského architekta Horaca Jonesa a Johna Wolfa Barryho.

Stavba mosta začala v roku 1886, trvala osem rokov a drelo na nej 432 stavebných robotníkov. Nebolo to vôbec jednoduché. Na dne rieky museli vztýčiť dva masívne piliere, ktoré podopreli železnú a oceľovú konštrukciu. Tú potom obložili dartmoorskou žulou, aby ochránili oceľovú konštrukciu a stavba získala príjemnejší vzhľad. Preto most často mylne pokladajú za kamenný, hoci je oceľový.

Dve veže spojili v prostrednej časti mosta zastrešené výškové lávky, po ktorých sa dalo chodiť, aj keď boli rámy mosta zdvihnuté. Viedli k nim schody a hydraulické výťahy vo vežiach. V roku 1910 však lávky zatvorili, pretože ich málokto používal. Ľudia si totiž radšej počkali, aby mohli sledovať fascinujúce predstavenie zdvíhania mostných rámov. Trvalo to len päť minút, takže bolo jednoduchšie počkať, než sa lopotiť hore na lávky.

SkryťVypnúť reklamu

V čase dokončenia sa Tower Bridge stal najväčším a najdômyselnejším zdvíhacím mostom na svete. Hydraulické zariadenie používalo paru (až do roku 1976) na pohon obrovských motorov, ktoré zdvíhali rámy mosta hore a dolu. Napriek zložitosti systému trvalo rámom iba minútu zdvihnúť sa do maximálnej polohy 86 stupňov. Londýnčania boli nadšení.

Ale len chvíľu. Po slávnostnom otvorení mosta v roku 1894 jeho vzhľad verejnosť odpudzoval. Jonesov pôvodný model bol jednoduchý a pripomínal stredoveké stavby. Ale Jones zomrel v roku 1887 a jeho spolupracovník Barry dodal svoj vlastný umelecký rukopis. Keď most v roku 1894 otvorili pre dopravu, časopis Staviteľ ho preklial a nazval "najmonštruóznejším architektonickým podvodom, čo sme kedy videli".

SkryťVypnúť reklamu

Verejná mienka časom však názor výrazne zmenila a dnes je Tower Bridge už veľmi obľúbený. Prispelo k tomu aj veselé vymaľovanie železných častí modrou, bielou a červenou farbou. To spravili až v roku 1977 na oslavu strieborného jubilea kráľovnej Alžbety II. Predtým boli tieto časti čokoládovo hnedé.

Od roku 1994 sa priestory mosta dajú prenajímať na večierky a recepcie. Tower Bridge je 268 metrov dlhý a rozpätie medzi vežami je 60 metrov. Vnútri veží je pôvodný mechanizmus používaný na zdvíhanie mosta. Predtým sa zdvíhal viac ako tisíckrát do roka, dnes už menej než 100-krát ročne. Je to preto, že po Temži sa plaví len zlomok lodí, čo kedysi, a navyše väčšie z nich kotvia nižšie po prúde.

Cesta na moste je 11 metrov široká a po oboch stranách má chodníky. Celková výška veží od úrovne základov je 89 metrov. O masívnosti stavby svedčí aj 6650 kubických metrov kamenia, 53 500 kubických metrov betónu, 31 miliónov tehál a14-tisíc ton železa a ocele použitých pri stavbe. Náklady na stavbu v čase otvorenia mosta boli milión libier šterlingov, čo na takéto dielo nebolo veľa.

SkryťVypnúť reklamu

Tower Bridge zažil aj dramatické momenty. V roku 1912 musel letec Frank McClean núdzovo preletieť medzi zdvihnutými rámami a vysokými chodníkmi na svojom dvojplošníku. V roku 1952 zasa musel londýnsky autobus "preskočiť" z jedného rámu na druhý, keď sa začali zdvíhať vo chvíli, keď bol autobus ešte na nich.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 156
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 905
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 448
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 059
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 919
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 549
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 222
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Pri pobreží Indického oceánu, Keňa
  2. Ladislav Kucharik: India 3 dôležitý hrob a pevnosť
  3. Lubo Repka: Helikoptérou na El Mirador v Guatemale
  4. Lubo Repka: Tikal - najslávnejšie mesto Mayov v Guatemale
  5. Miroslav Galovič: Zimný Londýn. Part 02 - Uličné pojazdné veterány (s bonusom od Harryho Pottera) a dva moderné kúsky.
  6. Martin Majzlan: NP Serengeti – Nekonečné pláne, divoká zver a drkotajúce zuby
  7. Peter Chovanec: Hory a jurty Kirgizska
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 493
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 058
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 149
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 021
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 786
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 518
  8. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 386
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu