Parížska železná dáma do nového šatu

Maliarsky výtvor


FOTO – ARCHÍV



Každých sedem rokov sa Eiffelovka očistí od usadenín, špiny a vyhľadajú sa extrémne skorodované miesta. Potom sa nanáša nový hnedý náter. Bude to slabý odtieň spomedzi troch druhov hnedej (od tmavej pri základoch veže po svetlohnedú na vrchole), ktorú pre vežu vybrali v roku 1968. Pôvodne, v roku 1889, bola veža červeno-hnedá. Neskôr sa na nej vystriedali farby s odtieňmi od sivo-béžovej až po žlto-oranžovú.

Úlohy natrieť 20 000 m2 sa zhostí 25 profesionálnych natieračov – alpinistov. Náter sa bude skladať z troch vrstiev: dve vrstvy roztoku na odstránenie hrdze, na ktoré sa nanesie jedna vrstva bezolovnatej farby. Bude to spolu 50 ton povrchovej vrstvy, ktorá sa pridá k už existujúcim sedemnástim vrstvám. V dôsledku korózie stráca veža počas siedmich rokov 10 až 15 ton farby.

Zažiari opäť v roku 2003

Od prvých sekúnd 1. januára 2003 a na ďalších 10 rokov sa na Eiffelovke rozsvieti opäť 1000 blikajúcich svetielok, presne, ako keď sa veža prvýkrát rozsvietila hneď po ohňostroji 1. januára 2000. Každých prvých desať minút hodiny až do neskorej noci, sa bude rozsvecovať 20 000 žiaroviek. Osvetlenie z miléniových osláv museli vymeniť za pôvodné zlatisté a oslava Nového roka sa predĺžila až do 15. júla 2001. Na vysvietenie veže bolo treba osem ton žiaroviek, 18 kilometrov káblov a 230 elektrických skriniek.

Podzemia veže budú onedlho modernejšie ako v Louvri

Nové pokladnice, konferenčná a kongresová sála, miestnosť pre divákov, reštaurácie pre turistov a obchodníkov. To je len časť z toho, čo by sa malo vybudovať v podzemných priestoroch Eiffelovky. Všetko bude chránené rozsiahlymi a hrubými zasklenými plochami s panorámou na vežu. V komplexe bude aj trojdimenzionálne kino s históriou veže a Paríža a eventuálne niekoľko miest na parkovanie.

Bertrand Delanoe, primátor Paríža, tento projekt v októbri odsúhlasil. Ak aj nebude možné vyhĺbiť jamy priamo pri pilieroch veže, ostane k dispozícii 10 000 m2 plochy v srdci veže a v blízkom okolí. Po predbežných štúdiách a vyhlásení medzinárodného konkurzu na dodávateľa stavby sa spustenie prác predpokladá v roku 2003 a ich ukončenie o tri roky neskôr.

Večná, ak sa o ňu postarajú

Celé leto prúdili chýry o prácach na Eiffelovej veži. Projekty sa už v tomto čase skonkretizovali. Počas nedávneho zasadnutia primátorov parížskych obvodov predstavili aj geologickú štúdiu, podľa ktorej neexistujú prekážky pri vyhĺbení viacerých úrovní pod vežou a v jej okolí. Všetci skonštatovali, že je najvyšší čas spraviť niečo pre turistov, ktorí sem prichádzajú z celého sveta.

Celý projekt by mal stáť 400 až 500 miliónov frankov (teda 60 až 70 mil. eúr). To, že prispieť na stavbu budú musieť aj obyvatelia Paríža, predpovedá Georges Sarre, starosta 11. časti Paríža. Akcionári Eiffelovky už teraz počítajú s nárastom ziskov a cien akcií, ktoré nastanú ako dôsledok moderného zariadenia novovytvorených priestorov a zvýšeného komfortu a počtu návštevníkov. Prevádzka celého centra by sa mala začať v januári 2006.

JURAJ CHEBEŇ

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 782
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 116
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 837
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 690
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 455
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471