SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Stavba košického letiska stála pol miliardy

KOŠICE - Prví pasažieri leteckých spoločností cestujúci do Košíc by mali prejsť novým terminálom v polovici júla tohto roku. Príletovú časť čiastočne dvojpodlažnej bezbariérovej budovy s klimatizáciou mali pôvodne odovzdať už 1. júna, stavbárov však ...


Košické letisko otvorí onedlho terminál za pol miliardy korún. FOTO PRE SME - VERONIKA JANUŠKOVÁ



KOŠICE - Prví pasažieri leteckých spoločností cestujúci do Košíc by mali prejsť novým terminálom v polovici júla tohto roku. Príletovú časť čiastočne dvojpodlažnej bezbariérovej budovy s klimatizáciou mali pôvodne odovzdať už 1. júna, stavbárov však pribrzdilo nepriaznivé počasie a meškanie dodávky batožinových pásov.

"Karusely vyexpedujú z Holandska začiatkom budúceho mesiaca. Keď sa nič nepredvídané nestane, príletovú časť terminálu otvoríme 16. júla. Dovtedy dodávateľ (stavby) odstráni všetky kolaudačné chyby, ktoré sme zistili v pondelok," hovorí riaditeľka Letiska Košice - Airport Marta Horváthová.

Novostavba mala pôvodne stáť 160 miliónov korún, v priebehu výstavby sa náklady vyšplhali až nad pol miliardy. Základný kameň položili 1. mája 2001, cestujúcim a personálu mala slúžiť už koncom roku 2002. Posúvanie termínov spôsobili zmeny v projekte, ktoré si vynútil teroristické útoky 11. septembra, a nedostatok peňazí.

Po ukončení celého terminálu v októbri tohto roku bude letisko schopné vybaviť 700-tisíc cestujúcich za rok a špičke až tisíc cestujúcich za hodinu. Spolu so zrekonštruovanou štvorkilometrovou vzletovou a pristávacou dráhou a moderným zabezpečovacím zariadením, ktoré umožňuje v Košiciach pristávať aj veľkokapacitným lietadlám, bude spĺňať štandardy moderného medzinárodného dopravného uzla. Po splnení ďalších podmienok sa stane jedným z troch slovenských letísk, ktoré budú mať štatút schengenského letiska.

Rozhodnutie vybudovať moderný terminál, v ktorom cestujúci nájdu na ploche 2250 štvorcových metrov priestory na vybavovanie zahraničných a vnútroštátnych letov, zastúpenie leteckých spoločností, cestovných kancelárií, obchody, stravovacie služby, požičovne áut i miestnosť pre matky s deťmi, si vyžiadal neustále rastúci trend pasažierov. Kým v roku 2000 prešlo košickým letiskom 125-tisíc cestujúcich, vlani prepravili 187-tisíc pasašierov a v tomto roku očakávajú v štatistikách prírastok o ďalších 50-tisíc ľudí.

Pôvodná stavba, ktorá slúži dodnes ako terminál, pochádza zo 60. rokov. V roku 1983 ju rozšírili a neskôr zrekonštruovali. Za posledných 20 rokov neprešla žiadnymi výraznejšími zmenami.

MIKULÁŠ JESENSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 334
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 113
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 150
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 734
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 491
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 640
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 488
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 744
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 624
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 542
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 146
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 958
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 939
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 874
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 434
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu