SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Štyri typy obytných automobilov

Odborník Ladislav Bartůněk hovorí, že obytné autá sa rozdeľujú na alkovne, integrály, polointegrály a zastavané dodávky.


Auto s obytným prívesom. FOTO SME - RICHARD FILIPKO



Alkovňa - je vhodná pre rodinu s deťmi, ktorá potrebuje dostatok priestoru. Nad kabínou vodiča je spacia kabína - alkovňa.

Polointegrál - auto na báze dodávky, ktoré nemá spací priestor nad kabínou. Polointegrál je vhodný pre menší počet ľudí, ktorí nepotrebujú horné lôžko, prípadne nechcú kupovať alebo nemajú na integrované auto.

Integrál - od alkovne a polointegrálu sa odlišuje tým, že výrobca upravuje celé vozidlo vrátane kabíny vodiča. Pri alkovni a polointegrále je ľahko poznať, na akom podvozku je obytné auto, pri integráli sa niekedy treba aj opýtať. Integrované obytné auto je najvyššia trieda medzi obytnými autami. Je to zladená obývačka s kabínou vodiča, kde je maximálne využitý priestor.

Zastavaná dodávka - normálna dodávka, ktorá je vnútri prerobená na obytné auto. Výhodou je možnosť zostavenia interiéru každým, kto vie robiť s hoblíkom a skrutkovačom. Stačí súhlas od výrobcu dodávky. Platí, že čím známejšia značka, tým väčšie problémy sa dajú očakávať pri povolení prestavby. Zástavbami sa zaoberá aj niekoľko firiem. So zastavanou dodávkou, ktorá je nenápadná, je prakticky neobmedzený prístup aj do miest, ktoré sú pre klasické karavany zakázané. S obytnou dodávkou sa dá parkovať na parkovacích miestach a to, že v aute cestujúci prespia, je ich vec. Na výlet do Grécka či Nórska je obytná dodávka na nezaplatenie. A pritom je cenovo dostupnejšia, ako obytné auto. Treba však počítať s veľmi obmedzeným priestorom.

Ako si vybrať

Obytný príves

Jeden z najstarších druhov motorizovaného kempovania, keď nepočítame stan. Dnes je tento druh pobytu mimo kamenného domova najrozšírenejší, azda aj z finančných dôvodov, pretože aj začínajúci kemper si dokáže zaobstarať starší príves so slušnou výbavou za rozumné peniaze. Príves bude preferovať človek, ktorý raz - dvakrát do roka naloží rodinu a vyrazí na štrnásť dní k rybníku alebo do Chorvátska. Obytný príves je vhodný na dlhšie kempovanie na jednom mieste a na pohyb v okolí kempu sa dá kedykoľvek použiť autom, ktoré príves dotiahlo. Pri zvažovaní nákupu prívesu alebo auta, je dôležitý finančný výdavok z rodinného rozpočtu. Preto je nutné dokonale zvážiť všetky klady a zápory využitia. Príves je jednoúčelový, nie však zbytočný predmet v rodinnom rozpočte.

Obytný automobil

Vysoký komfort cestovania, keď sa jednoduchým otočením sedačky cestujúci ocitne v kuchyni pri pripravenej večeri. Komfort, za ktorý však takmer vždy záujemca zaplatí viac, ako za štandard. Táto kategória sa dá odporučiť všetkým cestovateľsky založeným kemperom, ktorí nechcú tráviť svoju dovolenku, alebo voľný čas na jednom mieste. Nevýhoda je, že ak sa majiteľ obytného auta rozhodne stráviť dovolenku v kempe, má obmedzenú možnosť pohybu po okolí, ak so sebou nemá bicykel.

Tieto vozidlá sa dajú využiť aj na prestížnu reprezentáciu pri obchodných schôdzkach alebo rokovaniach, pri ktorých interiér poskytne komfort ako v kancelárii. Aj v tomto využití, však hrá svoju úlohu väčšia rozmernosť vozidla a s tým spojené jazdné vlastnosti.

Obytné automobily sú ideálnymi spoločníkmi na rekreáciu aj obchod. Treba však počítať s tým, že na dovolenke sa nemusíte ponáhľať. Ale pri obchode, keď sa zväčša budete presúvať po republike, sa s týmto vozidlom ponáhľať veľmi nedá,nie je na to stavané.

Obytná vstavba do dodávok

Obytná vstavba v dodávkovom vozidle je skoro porovnateľným komfortom ako pri originále obytných áut. Pre vstavbu sa rozhodujú najmä športovci a podnikatelia. Viacúčelovo postavený interiér môže ponúkať niekoľko variantov využitia v jednom vozidle pri zachovaní dynamických jazdných vlastností. Vozidlo sa dá využívať celý rok na podnikateľské aj voľnočasové potreby.

Záujemca si môže napríklad pre firmu kúpiť novú dodávku, nechá ju rok alebo dva zarábať a potom si nechá vnútro prestavať na obytné auto. Nevýhodou stále zostáva už spomínaná mobilita v okolí kempu, kde je nepraktické opúšťať svoje miesto preto, aby sa dovolenkári pokochali krásou tamojšieho zámku, prístavu, alebo inej zaujímavosti.

www.krs.cz

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  3. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 25 311
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 189
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 284
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 334
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 639
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 027
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 1 900
  8. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 1 897
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 554
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 521
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 451
  4. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 183
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 842
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 583
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 448
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 375
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu