Zo začiatku s karavanom jazdil len na dovolenky, neskôr si založil v Prahe špičkový obchod s karavanistickými doplnkami. Dnes patrí k najznámejším českým karavanistom, ktorého poznajú aj na Slovensku. Jeho internetová stránka www.karavan.cz poskytuje priestor aj klubu, ktorý nazvali IKC, a jeho členmi sú aj Slováci. O živote s karavanom hovorí LADISLAV BARTŮNůK.
Veľa ľudí si myslí, že za peniaze, ktoré dá karavanista za kúpu karavanu, by bolo aj dvadsať dovoleniek pri mori v špičkovom hoteli. Stretávate sa s podobnými názormi?
"Karavaning skutočne nie je lacný. Najskôr treba kúpiť karavan, ďalšiu výbavu, pri prívese treba lepšie ťažné auto, výdavky sú za kempy a ďalšie. Kupovať karavan len na dovolenku je nezmysel. No takú slobodu, akú poskytne karavan pri trávení voľného času, vrátane víkendov, asi nikde nezažijete. A s karavanom nemusím ísť len na dovolenku, ale vyrazím hoci aj na medzinárodnú výstavu tisíc kilometrov ďaleko. Karavan si kupujú potápači, motorkári, modelári i podnikatelia."
Koľko trvá príprava na cestu?
"V karavane je neustále pripravené na cestu všetko. Len nahádžete osobné veci do tašky, nakúpite čerstvé potraviny. Život v karavane nie je obmedzený, môžete sa v ňom osprchovať, ísť na toaletu, posedieť si či odpočinúť. Môžete si zapnúť televízor a dokonca aj naše stanice, aj na druhom konci Európy. Keď sa nám nepáči, ideme inam. Karavan je spôsob života, spôsob slobodného trávenia voľného času."
Koľko je asi karavanistov v Čechách a na Slovensku?
"Neviem, ale neustále ich pribúda. Poznám veľa ľudí, ktorí sa zbavili chát a kúpili si karavan. Nikomu z nich nechýbajú stavebné povolenia, kosenie záhrad a natieranie odkvapových rúr. Nikomu nechýbajú nervy z každoročne vykradnutej chaty. Aj ja som začínal s karavanom trvalo umiestneným v kempe pri vode, kde som chodil ako do chaty. Kempy som čas od času menil, až neskôr som sa odpútal z miesta."
Aké boli začiatky?
"Mali sme radosť, keď sme na ceste stretli iný karavan, dnes je to bežnejšie. Dnes aj pre Slovákov nie je problém prečítať si naše internetové stránky, stretávame sa pri klubových aktivitách. Máme kolegu v Košiciach, ktorý nemá problém prísť s karavanom na víkend do Čiech a s iným bratislavským kolegom som bol na výstave Caravansalon v Düsseldorfe. Karavanisti ostali Čechoslovákmi."
Koľko percent je obytných áut a koľko prívesov?
"Tu majú prívesy prevahu, je to kúpyschopnosťou ľudí. Obytné auto je vhodné na cestovanie mimo kempy, ale keď s ním už idete do kempu, ťažšie sa s ním chodí na výlety. Nešikovné je aj na klasickú dovolenku k moru. Je však lacnejšie na trajekty, výhodnejšie pre športovcov, ktorí chcú viezť loď alebo malé lietadlo. Auto je drahšie a náročnejšie na údržbu. S prívesom sa horšie parkuje, jazdí cez mesto. Jeho údržba nestojí takmer nič. Preprava trajektom je v prípade prívesu drahšia, ale na klasickú dovolenku pri mori je príves užitočnejší."
Ako dlho sa dá vydržať v karavane na jedno nabratie zásob (vody, plynu, elektriny), keď je dovolenkár mimo kempu?
"V každých podmienkach, letných aj zimných s primeranou výbavou vydržia dovolenkári v karavane nezávisle najmenej tri dni. Ale v európskych podmienkach zájdete do kempu alebo na stanicu podľa palubného navigátora a energie dočerpáte."
Jazdíte s karavanom v zime? Nie sú so zimnou prevádzkou problémy?
"V zime, ak myslíte do hôr, tak nejazdím. Nemám na to vhodné auto, nelyžujem a som teplomilný. V zime čerpám energiu na leto, pretváram karavanistické internetové stránky a relaxujem. V zime však môžete s karavanom jazdiť, alebo ho mať v kempe na horách len pre ubytovanie. Zimný kemping poskytuje viac dobrodružstva a trénuje pripravenosť na tvrdšie podmienky v prírode. S obytným autom je zimný kemping ľahší, jednoduchšie sa niekam vyrazí, je kompaktnejší, dá sa pomôcť motorovým kúrením a podobne."
Aká je spotreba pohonných hmôt auta, ktoré ťahá príves?
"Pri dodržovaní povolenej rýchlosti asi o dvadsať až tridsať percent vyššia, ako bez prívesu."