Integrované obytné auto. FOTO SME - RICHARD FILIPKO
Karavaning však patrí medzi drahšie záľuby. "Často sa stretávame s tým, že zákazník si chce požičať obytný príves, lebo chce ušetriť. Opak je pravdou, dovolenka v karavane je drahšia, ako v apartmáne v Chorvátsku," hovorí Žilinčan Martin Pecko, ktorý je dlhoročný karavanista a karavany aj požičiava a predáva.
Najviac Slovákov jazdí na dovolenky s obytnými prívesmi a obytnými autami do Talianska a Chorvátska. "Jeden typ našich karavanistov je taký, že pritiahnu obytný príves do Chorvátska a desať dní sú na jednom mieste. Potom sú karavanisti, ktorí chcú prejsť viac miest. V obytných autách prebrázdia Európu. Vyberú sa do Fínska, prejdú Lotyšsko, Estónsko, dovolenka trvá dvadsať dní a za ten čas najazdia aj desaťtisíc kilometrov," hovorí Martin Pecko.
Na Slovensku je karavaning pozadu nielen v porovnaní s Nemeckom, ale aj Českom. Českí karavanisti majú karavanklub, do roka desať stretnutí. Stretávajú sa na jazerách, kempoch, navzájom sa poznajú. Na slovenských cestách často vidieť prívesy kúpené ešte za starých čias, prípadne vyrobené doma na kolene. Veľa ľudí si dováža prívesy zo zahraničia.
"Predaj nových obytných prívesov sa na Slovensku ráta v desiatkach ročne," hovorí Martin Pecko. "Obytných áut sa predáva veľmi málo. Priemerné obytné auto totiž stojí okolo 1,8 milióna. Je to veľká investícia a množstvo ľudí, ktorí chcú mať dovolenku v obytnom aute, to rieši požičiavaním. Tak je to aj v Rakúsku, v Čechách aj u nás, lebo o auto sa nemusia starať, je nové, pripravené na cestu."
V Čechách je karavaning v ľuďoch hlbšie zakorenený ešte z minulosti, je tam aj omnoho viac obytných prívesov a obytných áut. Na Slovensku fungujú možno štyria dovozcovia, v Čechách ich je dvadsať.