SME
Nedeľa, 26. jún, 2022 | Meniny má Adriána

Srbsko

Prejazd Srbskom je psychicky najťažší úsek cesty. Hneď na hraniciach si vymeňte 100 eur za srbské dináre. Táto suma vám bude stačiť na to, aby ste dvakrát natankovali benzín (pri ceste tam a späť) a zaplatili mýto.

Po Belehrad vedie udržiavaná panelová dvojprúdovka. Cesty sú značené veľmi dobre, dvojprúdovka vás dovedie priamo do hlavného mesta. Po ceste narazíte na mýtnicu, platí sa v hotovosti dvakrát 300 dinárov. Vždy žiadajte od obsluhy doklad o zaplatení.

V Belehrade sa treba mestským okruhom predrať smerom na Niš, priamo v meste sa napojíte na štvorprúdovú diaľnicu. Za mestom si na mýtnici vyberiete lístok a na konci diaľnice v Niši opäť zaplatíte mýto (800 dinárov). Diaľnica je udržiavaná, miestami sú však veľké diery. Zároveň odporúčame dodržiavať rýchlostné obmedzenia pred nájazdmi na mosty. Takmer každý je veľmi zle spracovaný a auto pri vysokej rýchlosti doslova preletí vzduchom.

SkryťVypnúť reklamu

Z Nišu treba smerovať na Pirot, mesto tesne pred bulharskými hranicami. Pripravte sa tiež na to, že v Niši sa končia udržiavané cesty a začína sa mnohokilometrový úsek, ktorý riadne preverí tlmiče vášho auta. Zároveň však budete mať možnosť pokochať sa nádhernou krajinou, prechádzať budete dlhým kaňonom s množstvom tunelov. Z Pirotu je to k bulharským hraniciam už len kúsok.

Srbsko robí pokroky a krajina sa každým rokom mení. Napriek tomu rátajte s tým, že vstupujete do policajného štátu. Pocítite to už niekoľko kilometrov za maďarskými hranicami. Na takmer prázdnej rýchlostnej komunikácii doslova každých 10 kilometrov hliadkuje policajný Peugeot 307. Policajti majú laserové zameriavače a merajú rýchlosť na obidve strany. Stačí, ak predpísanú rýchlosť prekročíte čo len o kilometer. Policajt vás zastaví, vezme pas a bude žiadať pokutu vo výške 1500 dinárov (asi 825 korún). Pas nevráti dovtedy, kým pokutu na mieste nezaplatíte. Nespoliehajte sa na to, že vám policajt pokutu odpustí, alebo pokutu zaplatíte v eurách. Ak nemáte dináre, taxa do vrecka je 25 eur. Ak nemáte hotovosť, policajt vás pošle do zmenárne či banky vzdialenej aj 50 kilometrov. Vo väčšine prípadov údaj na laserovej pištoli zodpovedá vašej aktuálnej rýchlosti, no takmer isto sa stretnete aj s prípadom, keď vám policajti ukážu rýchlosť, akou ste určite nešli. Naučte sa pravidlo: v Srbsku má pravdu policajt, vy ste turista a turista musí platiť.

SkryťVypnúť reklamu

Pri ceste cez Srbsko sme nezaznamenali žiaden problém, napriek tomu vám odporúčame dodržať aj niekoľko bezpečnostných zásad:

* nikdy sa nezastavujte na opustených parkoviskách (hlavne v noci!)

* ak na vás doľahne únava a potrebujete si pospať, vždy auto odstavte na benzínovom čerpadle na frekventovanom mieste a zamknite sa

* nezastavujte nikomu inému než polícii, v prípade problémov privolajte mobilom pomoc.

Srbsko je mimoriadne drahá krajina a miestni zarábajú na všetkom. Okrem toho, že pýtajú mýtne za cesty, ktoré kvalitou zodpovedajú našej druhej triede, mimoriadne drahé sú aj toalety (0,5 eura za turecké WC). Veľmi drahý je aj roaming v mobilnej sieti.

Odporúčania pre šoférov

Pokutám sa vyhnete, ak budete dôsledne dodržiavať predpísanú rýchlosť, ktorá sa väčšinu cesty pohybuje v rozmedzí 60 - 80 km/h. Iba na diaľnici Belehrad - Niš zrýchlite na 120 km/h. Veľký pozor dávajte na dopravné značenie, rýchlosť je značená dosť neprehľadne a často sa stáva, že ukončenie obmedzenia je osadené aj o tri - štyri kilometre ďalej. Zároveň počítajte s tým, že policajti stoja aj na tých najneuveriteľnejších miestach vždy tak, aby skôr videli vás ako vy ich. Snažte sa naplánovať cestu cez Srbsko cez deň, kedy sú kontroly podstatne redšie. Na rýchlostných komunikáciách hliadkujú policajti takmer vždy pod nadjazdom. Pozor si dávajte aj pri výjazdoch z tunelov. Najfrekventovanejší úsek kontrol je po Belehrad, potom hneď pri vjazde do mesta až po začiatok diaľnice (mestského okruhu). Ďalší náročný úsek na kontroly je z Nišu až po bulharské hranice. Za Nišom jazdite pozorne.

SkryťVypnúť reklamu

Najjednoduchšie riešenie, ako prejsť Srbsko bez rýchlostných obmedzení, je odviezť policajta. Stávajú na mýtnici, keď sa potrebujú odviezť domov. S policajtom v aute pre vás predpisy neplatia. Pri našej ceste sme policajta viezli z Belehradu do Nišu a priamo v Niši si k nám prisadol ďalší, ktorý sa viezol až do Pirotu.

Benzín odporúčame tankovať v Belehrade, alebo po trase diaľnice na Niš. Okrem miestnych značiek natrafíte aj na OMV. Liter Naturalu 95 stojí 55,50 dinára, platiť môžete aj kreditnou kartou.

Kurz

100 CSD = 55,00 SK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 589
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 886
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 548
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 964
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 858
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 783
  7. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 2 268
  8. Mladých inflácia netrápi. Ako zasiahne zábavný priemysel? 1 911
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  3. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  5. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  6. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  7. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 852
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 237
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 530
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 892
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 816
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 586
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 621
  8. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 2 918
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu