Slováci najčastejšie využívajú na cesty na dovolenku autobus, najmenej vlak

Autobusy stále prevažujú pri preprave slovenských turistov na dovolenky, turisti nimi jazdia aj do pomerne vzdialených destinácií (Grécko, Španielsko).

Pretože sú lacnejšie ako lietadlá. Tie využívajú skôr solventnejší turisti.

Vlaky sú tiež čoraz obľúbenejšie, ale majú nevýhodu, že bez prestupovania sa nimi dá dostať len do Chorvátska, Bulharska a Grécka a aj preto nimi jazdí na dovolenky štrnásťkrát menej turistov ako autobusmi.

Autom jazdí skoro štyrikrát menej turistov, ako autobusom.

RICHARD FILIPKO

Aké druhy dopravy používali dovolenkári v roku 2003

Letecky 160-tisíc

Auto 52-tisíc

Autobus 195-tisíc

(na dovolenky prostredníctvom cestovných kancelárií)

Vlakom 14 185

(odhad železničnej spoločnosti)

VLAKOMChorvátsko

Vlakom je cesta k moru najpomalšia, ale pomerne pohodlná. K moru sa dá vlakom dostať aj bez prestupovania priamo zo Slovenska.

Do Splitu jazdia špeciálne vlaky, ktoré majú aj dva vagóny na prevoz áut. Dovolenkári tak môžu ísť vlakom a mať so sebou auto. Lístky na prevoz áut však väčšinou bývajú vypredané pár dní po začiatku ich predaja, ale miesto pre ostatných cestujúcich by nemal byť problém.

Split Express z Bratislavy do Splitu premáva od 2. júla do 29. augusta. Bude odchádzať z Bratislavy každý piatok o 18.21 h, do Splitu prichádza v sobotu o 9.18 h. Zo Splitu pôjde každú sobotu o 16.36 h a do Bratislavy prichádza o 8.15 h. Je to o dve hodiny kratšie cestovanie, ako vlani. Chorváti totiž zmodernizovali trať zo Záhrebu do Splitu, a tak vlak prejde 817-kilometrovú trasu z Bratislavy do Splitu približne za 15 hodín.

Koľko to stojí vlakom

o Split Express (Bratislava - Split)

o Jednosmerný - miesto na sedenie 1290 Sk (dieťa 890 Sk)

o Jednosmerný - ležadlo 1790 Sk (dieťa 1390 Sk)

o Spiatočný - miesto na sedenie 1890 Sk (dieťa 1290 Sk)

o Spiatočný - ležadlo 2490 Sk (dieťa 1890 Sk)

o Jednosmerný prevoz auta - 3900 Sk

o Spiatočný lístok (tam aj späť) na prepravu auta - 5490 Sk

Bulharsko

Do Bulharska sa dá ísť z Bratislavy a Košíc priamo bez prestupovania do Varny a Burgasu. Pri oboch je výhodné využiť ponuku City Star, pri ktorej sú tieto ceny:

o pre 2 dospelé osoby a 2 deti: 10 200 Sk (pre 1 dospelú osobu približne 3400 Sk, pre dieťa 1700 Sk),

o pre 3 dospelé osoby: 10 200 Sk (pre 1 osobu je cena približne 3400 Sk),

o pre 4 dospelé osoby: 12 749 Sk (pre 1 osobu je cena približne 3188 Sk).

Cestovanie je v 2. triede na sedenie. Ak chce cestujúci miesto v ležadlovom vozni, musí priplatiť, napríklad na trase Košice - Varna je to 806 korún.

Vo vlakoch je vždy jeden ležadlový vozeň Železničnej spoločnosti. Maximálna kapacita vozňa je 48 ležadiel.

Pri ceste tam sa dá kúpiť cez rezervačný systém KVC iba 42 miest a pri ceste späť iba 36 miest.

Ostatné miesta do plnej kapacity vozňa možno kúpiť iba prostredníctvom rezervačného systému v Bulharsku.

Grécko

Do Grécka je tiež pomerne výhodné použiť cestovanie vlakom. Priamo sa dá dostať do mesta Thessaloniki. Je to veľmi dlhá trasa (cez Rumunsko a Bulharsko). Pri využití ponuky City Star zaplatíte:

o pre 2 dospelé osoby a 2 deti: 13 293 Sk (pre 1 dospelú osobu približne 4431 Sk, pre dieťa 1700 Sk),

o pre 3 dospelé osoby: 13 293 Sk (pre 1 osobu je cena približne 4431 Sk),

o pre 4 dospelé osoby: 16 616 Sk (pre 1 osobu je cena približne 4154 Sk).

Cena ležadlového lístka tam a späť je 574 Sk.

Ďalšia možnosť, ako cestovať do Grécka, je cez Srbsko a Čiernu Horu, kde nepremávajú slovenské ležadlové ani lôžkové vozne.

V tomto prípade sú ceny za spiatočnú cestu do Thessaloník:

o za 3 dospelé osoby 10 032 Sk (pre 1 osobu je cena približne 3344 Sk),

o za 4 dospelé osoby 12 540 Sk (pre 1 osobu je cena približne 3135 Sk).

Cestovanie vlakom

Výhody

3 pohodlné cestovanie,

3 prijateľná cena,

3 najmä pre deti príjemný zážitok.

Nevýhody

3 dlhšia cesta,

3 nutnosť prepraviť sa od železničnej stanici k hotelu (ale väčšinou býva autobusová stanica hneď vedľa železničnej),

3 väčšinou sa nedajú vybaviť lístky na vlak v cestovnej kancelárii, kde si dovolenkár kupuje zájazd, treba ísť rezervovať lístky na stanicu.

AUTOMNapriek povesti "o divočine" na talianskych cestách, sú Taliani dobrí vodiči, ktorí vedia byť ohľaduplní, čo sa nedá povedať o vodičoch na juhu Francúzska. V Taliansku je problém iba v centrách najväčších miest, kde jazdia tisíce mopedov, ktorých vodiči sú dosť drzí. Jazdenie autom na dovolenky má množstvo výhod, ale tiež nástrah.

Veľmi dôležité je osvojiť si vopred predpisy krajiny, kde dovolenkári cestujú a vopred je nutné určiť si itinerár, inak sa môže stať, že cesta sa vinou blúdenia výrazne predĺži. Na väčšine zahraničných čerpacích staniciach akceptujú Visa karty a podobné platidlá. Výnimkou sú iba malé dedinské švajčiarske benzínky (ak sa cestujúci rozhodne ísť napríklad do Španielska romantickými alpskými priesmykmi).

Veľa vodičov zvykne cestovať tak, že idú čo najkratšou trasou k moru a potom idú ďalej pobrežnými miestnymi cestami. Problém je, že prímorské cesty sú nesmierne kľukaté, často úzke a cesta sa tak značne predlžuje, na niektorých pobrežných cestách je problém zaradiť vyšší ako tretí stupeň.

Veľmi dôležité je dať si pozor na predpisy a najmä na množstvo kruhových objazdov, po ktorých slovenskí vodiči väčšinou nevedia jazdiť. Smerovka sa dáva pri výjazde z kruhového objazdu, nie pri vchádzaní do neho, ako to robia slovenskí vodiči.

Čo si treba zobrať

Zelenú kartu, povinnú výbavu auta, pneumatiky nesmú byť ozjazdené. Vodiči, ktorí ešte nebudú mať nové európske vodičské preukazy, ktoré sa vydávajú u nás od začiatku mája, by si mali vybaviť medzinárodný vodičský preukaz.

Cestovanie autom

Výhody

3 nekonečné možnosti výletov,

3 možnosť zastaviť cestou kdekoľvek, kde sa cestovateľom páči,

3 možnosť vybrať si čas odchodu, cestujúci nie sú viazaní na odchod vlaku, autobusu alebo odlet lietadla,

3 možnosť prepravy väčšieho množstva batožiny.

Nevýhody

3 vyššie náklady oproti vlaku a autobusu, najmä pri jazde po diaľnici v štátoch, kde sú diaľnice spoplatnené mýtnym. Pomerne drahé je mýtne v štátoch s množstvom tunelov (napríklad v Taliansku), dá sa však cestovať aj mimo diaľnic, čo je pomalšie, ale cestujúci viac vidia a je to lacnejšie,

3 v niektorých prímorských strediskách problémové parkovanie, čiže nutnosť vybavenia karty na platenom parkovisku,

3 možné problémy pri nehodách.

CENY PHMMaďarsko:

Natural 95 251,90

Natural 98 261,90

Nafta 221,90

100 HUF = 15, 73 Sk

Rakúsko:

Natural 95 0,93

Natural 98 1,02

Nafta 0,78

1 EUR = 40,10 Sk

Slovinsko:

Natural 95 195,30

Natural 98 200,30

Nafta 173,10

100 SIT = 16,70 Sk

Chorvátsko:

Natural 95 7,28

Natural 98 7,86

Nafta 5,77

1 HRK = 5,40 SK

Rumunsko:

Natural 95 23 900

Natural 98 26 550

Nafta 21 150

10 000 ROL = 10 Sk

Srbsko:

Natural 95 52,70

Natural 98 52,70

Nafta 40

100 YUN = 56,40 Sk

Bulharsko:

Natural 95 1,34

Natural 98 1,61

Nafta 1,22

1 LV = 20,50 Sk

Grécko:

Natural 95 0,81

Natural 98 0,89

Nafta 0,69

LIETADLOMNajrýchlejšie, najpohodlnejšie, najdrahšie. Dovolenka v bulharskom Burgase stojí napríklad 4790 korún plus suma za autobus. Ale rovnaká dovolenka s leteckou dopravou 16 290 plus 1100 korún letiskový poplatok pre cestujúcich nad 12 rokov (prípadne 900 korún do 12 rokov). Jedna z mála nevýhod leteckej dopravy je cena, nad nevýhodami však výrazne prevažuje rýchlosť prepravy. Kým dovolenkári v autobuse ešte stále sedia na úzkych sedadlách, tí, čo išli v rovnakom čase domov lietadlom, už majú aj vyvolané fotografie z dovolenky.

Pri kupovaní zájazdu s leteckou dopravou nie sú žiadne starosti, letenku pošle cestovná kancelária domov včas pred odletom. Mierna nevýhoda je, že je nutné dopraviť sa na letisko, napríklad do Bratislavy alebo do Košíc. V mieste dovolenky však cestovná kancelária zabezpečuje prepravu z letiska do hotela.

Letecká doprava

Výhody

3 ohromná rýchlosť prepravy na dovolenku a z dovolenky,

3 nie sú traumy po doprave z ďalekých destinácií, netreba sa liečiť z únavy, ako pri ceste autobusom,

3 zážitok pre deti.

Nevýhody

3 vysoká cena,

3 viazanosť na časy odchodov,

3 možné problémy labilnejších a bojazlivejších ľudí.

AUTOBUSOMIde o finančne výhodnú dopravu, ktorú podľa minuloročných štatistík využíva najviac Slovákov. Do pomerne vzdialeného bulharského strediska Burgas vyjde doprava od 2690 do 2990 korún na osobu v prípade, že si dopravu klient platí zároveň s dovolenkou v cestovnej kancelárii.

Na sever Chorvátska a späť odvezú cestovné kancelárie za zhruba 1600 korún, na juh za

2-tisíc korún. Do Španielska za 3- až 4-tisíc.

Pri cestovaní autobusom sa dovolenkár stará len o to, aby prišiel načas k odchodu, všetko ostatné zariadia za neho vodiči a sprievodcovia. Napríklad keď sa autobus pokazí, opraví ho vodič alebo cestovka vyšle druhý autobus.

Cestovanie autobusom

Výhody

3 najmenej vybavovačiek, dá sa zaplatiť priamo v cestovke,

3 dovezie priamo k hotelu,

3 minimálne starosti,

3 prijateľná cena.

Nevýhody

3 viazanosť na čas odchodov,

3 málo priestoru (oproti vlaku), menej pohodlia,

3 problematickejšie pri ceste s deťmi,

3 pri dlhých cestách ubíjajúca monotónnosť.

MAĎARSKO Na M1 a M3 - úsek Gyor - Budapešť a Budapešť - Fuzesabony sa používajú diaľničné známky:

  motocykle autá s prívesmi,
  a autá do 3,10 m karavany
10-dňová 2000 5500
mesačná 3400 10 000
ročná 30 500 88 000

na úseku Budapešť - Kiskunfélegyháza sa vyberá mýtne:

  motocykle autá s prívesmi,
  a autá do 3,10 m karavany
Budapešť - Kecskemét 2200 3020
Kecskemét - Kiskunfélegyháza 900 1280
Budapešť - Kiskunfélegyháza 3100 4300

Známky kúpite na benzínových čerpadlách, poštách a v autokluboch. 100 HUF = 15, 73 Sk

srbsko

  motocykle autá s prívesmi,
  a autá do 3,10 m karavany
Belehrad - Novi Sad 300 480
Novi Sad - Subotica 300 480
Belehrad - Niš 790 1160
Niš - Pečenjevce 180 300
Belehrad - Sid 380 560

100 YUN = 56,40 Sk

rumunskoCesty prvej triedy sú postavené a značené podľa medzinárodných štandardov. Na vidieku sú cesty v horšom stave a treba dávať pozor aj na deti hrajúce sa na ulici a na povozy.

Na diaľniciach sa nevyberajú poplatky.

E70 Bukurešť - Pitesti 115 km

Bukurešť - Constanta asi 200 km (časť je vo výstavbe)

10 000 ROL = 10 Sk

slovinsko1 - Vozidlá s 2 nápravami s max. výškou nad prednou nápravou menšou než 2,3 metra

2 - Vozidlá s 2 alebo viac nápravami a max. výškou nad prednou nápravou 1,3 m alebo viac, ktoré majú nižšiu hmotnosť než 3,5 t

3 - Vozidlá s 2 alebo 3 nápravami a max. výškou nad prednou nápravou 1,3 m alebo viac, ktoré majú vyššiu hmotnosť než 3,5 t

4 - Vozidlá s 3 alebo viac nápravami s max. výškou nad prednou nápravou 1,3 m alebo viac, ktoré majú vyššiu hmotnosť než 3,5 t

  1 2 3 4
A1 Ľubľana - Kozina - Klanec 810 1200 2250 3250
A1 Ľubľana - Postojna 460 680 1250 1850
A1 Vransko - Arja Vas 200 310 560 810
A1 Maribor - Arja Vas 560 840 1550 2250
A1 Maribor - Sentilj 160 240 440 640
A2 Ľubľana - Naklo 290 440 810 1150
A2 Ľubľana - Bic 300 450 830 1200
A2 Karawanke Tunel 1400 2100 2850 5050
A3 Ľubľana - Sezana 790 1200 2150 3150
H4 Vipava - Nova Gorica 300 450 830 1200

100 SIT = 16,70 Sk

bulharskoVozidlo Vstupný poplatok poplatok/km
osobné auto 10 USD 0,1 USD

1 LV = 20,50 Sk

chorvátsko1 - Vozidlá s 2 nápravami, do výšky 1,3 metra

2 - Vozidlá s 3 alebo viac nápravami, do výšky 1,3 metra

3 - Vozidlá s 2 alebo 3 nápravami, viac ako výška 1,3 metra

4 - Vozidlá so 4 a viac nápravami, viac ako výška 1,3 metra

D1 1 2 3 4
Krapina - Záhreb 10 15 20 40
Záhreb - Jatsrebarsko 7 12 17 35
Záhreb - Karlovac 15 25 35 70
D3 1 2 3 4
Goričan - Varaždín 10 15 25 40
Breznički - Hum - Popovec 10 15 25 40
Záhreb - Jastrebarsko 7 12 17 35
Záhreb - Karlovac 15 25 35 70
Záhreb - Vukova Gorica 23 37 52 105
Karlovac - Vukova Gorica 8 12 17 35
Jastrebarsko - Vukova Gorica 15 25 35 70
Rijeka - Kupjak 12 20 28 55
Tunel Učka 25 37 75 150
D4 Záhreb - Kopačnica 1 2 3 4
Ivanič Grad 7 11 19 30
Popovača 14 22 38 60
Kutina 20 31 52 83
Novska 27 40 70 110
Okučani 35 53 90 145
Nova Gradiška 40 60 100 165
Lužani 47 70 120 195
Sl. Brod - západ 55 82 135 220
Sl. Brod - východ 57 87 145 235
V. Koapčnica 65 100 170 270
Babina Greda 70 107 180 285
Županja 74 113 187 300
Č.C.P. Županja 75 115 - -
D 102 Most Krk 15 20 35 60

1 HRK = 5,40 SK

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 455
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 981
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 132
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 908
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 718
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 493
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 115
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 088
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 475