Pltníctvo je atraktívnou ponukou z truhlice našich predkov

Vyskúšať si jazdu na naozajstnej plti, na ktorej dokázali robiť naši dedovia na slovenských riekach zázraky, patrí k snom mnohých turistov. Na Slovensku sa už môžete plaviť na viacerých riekach. Atraktívna ponuka je na Dunajci, Orave či Váhu. Na Dunajci .

Vyskúšať si jazdu na naozajstnej plti, na ktorej dokázali robiť naši dedovia na slovenských riekach zázraky, patrí k snom mnohých turistov. Na Slovensku sa už môžete plaviť na viacerých riekach. Atraktívna ponuka je na Dunajci, Orave či Váhu. Na Dunajci sa dá splav na plti spríjemniť aj návštevou goralského dvora, kde si môžete za svetla fakieľ dopriať aj klasickú pltnícku večeru.

Margita a Besná

Od apríla až do konca októbra možno splavovať aj legendami opradený úsek Váhu od Strečna po Vrútky. Sedemkilometrová plavba, ktorá trvá približne hodinu, vás vráti o desiatky rokov späť, keď pltníci na Váhu bojovali s nástrahami zákerných skál Margita a Besná. Baladický príbeh o sirote Margite a jej machoche Besnej našiel odozvu aj literárnej balade Jána Bottu a pltníci z Váhu ho dnes rozprávajú svojim hosťom. "Všetci naši pltníci túto povesť poznajú a keď ju v kroji uprostred riečnych vĺn rozprávajú pasažierom na lodi, tí doslova zataja dych," hovorí Pavol Albrecht z Prvej pltníckej a raftingovej spoločnosti, ktorá pltníctvo na Váhu prevádzkuje. Turisti sa aj dnes plavia okolo tých istých miest, hoci dnes sú už menej nebezpečné. V rokoch 1937- 1938 totiž časť nebezpečných brál - Margitu i Besnú odstrelili.

"Besná bol skalný masív, ktorý zasahoval ďalej do vody a voda pri vyššej hladine prúdila popod skalu. Pltníci tu mali svoje špeciálne signály, aby sa vyhli nebezpečenstvu. Margita zas bola nebezpečná existenciou skál - takzvaných vlkov, ktoré sa nachádzali v riečišti. Vytvárali tu akési hrable, pričom rieka bola zjazdná iba cez dve z nich," sprítomňuje minulosť Pavol Albrecht.

Cudzincom sa plte páčia

Dotyk s históriou a tradíciou pltníctva je podľa jeho slov pre turistov mimoriadne príťažlivý. Pltnícka a raftingová spoločnosť vznikla pred piatimi rokmi a odvtedy sa už vydalo dolu Váhom na plti približne 11-tisíc turistov. "Registrujeme všetky vekové skupiny, spolupracujeme s cestovnými kanceláriami, kúpeľnými mestami a podobne. Mali sme už návštevníkov prakticky z celého sveta, dominuje však slovenská a česká klientela. Z roka na rok nám počet návštevníkov narastá. Napríklad v auguste k nám má prísť jódlovací klub zo švajčiarskeho kantonu, kde sa každoročne koná atraktívna plavba na pltiach po rieke Thur," dodáva Albrecht. Podľa archívnych materiálov sa prvé plte na Slovensku objavili už v 11. storočí. Slúžili ako spojovacie a dopravné prostriedky. Prešli rôznymi fázami a najväčší rozkvet dosiahli v 18., 19. a ešte začiatkom 20. storočia. Potom ich už vystriedala predovšetkým železnica.

Splavovať nemôže každý

Spustiť prevádzku pltí však nie je jednoduché. Podmienkou je absolútna bezpečnosť klientov. Pavol Albrecht dokresľuje: "Testovanie vodnej cesty je nutnou podmienkou na bezproblémové zvládnutie trasy. Nevyhnutná je kontrola hladín a sledovanie zjazdnosti úseku pri ich rôznych výškach. Pltníci musia poznať správanie sa toku, existenciu skál a prúdov."

Aby to všetko spĺňali, požaduje plavebná správa približne 50 jázd pre každého pltníka. Treba navyše poznať vrtochy vetra či náhle zmeny hladiny vody. Dvadsaťpäť pltníkov, ktorí dnes vychádzajú na Váh, všetky požiadavky zvládli.

Samotné plte sú konštruované ako nepotopiteľný trojmodulový blok, a to dokonca aj v prípade nárazu. Prototyp navrhol inžinier Kevický z katedry lodnej dopravy Žilinskej univerzity. Jednotrupová celodrevená plť prejde bez problémov aj meandrovitú časť rieky. Jej manévrovateľnosť je veľmi vysoká.

(eta)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 247
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 274
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 12 628
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 895
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 467
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 853
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 533
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 540
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 441
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 196