SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Pltníctvo je atraktívnou ponukou z truhlice našich predkov

Vyskúšať si jazdu na naozajstnej plti, na ktorej dokázali robiť naši dedovia na slovenských riekach zázraky, patrí k snom mnohých turistov. Na Slovensku sa už môžete plaviť na viacerých riekach. Atraktívna ponuka je na Dunajci, Orave či Váhu. Na Dunajci .

Vyskúšať si jazdu na naozajstnej plti, na ktorej dokázali robiť naši dedovia na slovenských riekach zázraky, patrí k snom mnohých turistov. Na Slovensku sa už môžete plaviť na viacerých riekach. Atraktívna ponuka je na Dunajci, Orave či Váhu. Na Dunajci sa dá splav na plti spríjemniť aj návštevou goralského dvora, kde si môžete za svetla fakieľ dopriať aj klasickú pltnícku večeru.

Margita a Besná

Od apríla až do konca októbra možno splavovať aj legendami opradený úsek Váhu od Strečna po Vrútky. Sedemkilometrová plavba, ktorá trvá približne hodinu, vás vráti o desiatky rokov späť, keď pltníci na Váhu bojovali s nástrahami zákerných skál Margita a Besná. Baladický príbeh o sirote Margite a jej machoche Besnej našiel odozvu aj literárnej balade Jána Bottu a pltníci z Váhu ho dnes rozprávajú svojim hosťom. "Všetci naši pltníci túto povesť poznajú a keď ju v kroji uprostred riečnych vĺn rozprávajú pasažierom na lodi, tí doslova zataja dych," hovorí Pavol Albrecht z Prvej pltníckej a raftingovej spoločnosti, ktorá pltníctvo na Váhu prevádzkuje. Turisti sa aj dnes plavia okolo tých istých miest, hoci dnes sú už menej nebezpečné. V rokoch 1937- 1938 totiž časť nebezpečných brál - Margitu i Besnú odstrelili.

SkryťVypnúť reklamu

"Besná bol skalný masív, ktorý zasahoval ďalej do vody a voda pri vyššej hladine prúdila popod skalu. Pltníci tu mali svoje špeciálne signály, aby sa vyhli nebezpečenstvu. Margita zas bola nebezpečná existenciou skál - takzvaných vlkov, ktoré sa nachádzali v riečišti. Vytvárali tu akési hrable, pričom rieka bola zjazdná iba cez dve z nich," sprítomňuje minulosť Pavol Albrecht.

Cudzincom sa plte páčia

Dotyk s históriou a tradíciou pltníctva je podľa jeho slov pre turistov mimoriadne príťažlivý. Pltnícka a raftingová spoločnosť vznikla pred piatimi rokmi a odvtedy sa už vydalo dolu Váhom na plti približne 11-tisíc turistov. "Registrujeme všetky vekové skupiny, spolupracujeme s cestovnými kanceláriami, kúpeľnými mestami a podobne. Mali sme už návštevníkov prakticky z celého sveta, dominuje však slovenská a česká klientela. Z roka na rok nám počet návštevníkov narastá. Napríklad v auguste k nám má prísť jódlovací klub zo švajčiarskeho kantonu, kde sa každoročne koná atraktívna plavba na pltiach po rieke Thur," dodáva Albrecht. Podľa archívnych materiálov sa prvé plte na Slovensku objavili už v 11. storočí. Slúžili ako spojovacie a dopravné prostriedky. Prešli rôznymi fázami a najväčší rozkvet dosiahli v 18., 19. a ešte začiatkom 20. storočia. Potom ich už vystriedala predovšetkým železnica.

SkryťVypnúť reklamu

Splavovať nemôže každý

Spustiť prevádzku pltí však nie je jednoduché. Podmienkou je absolútna bezpečnosť klientov. Pavol Albrecht dokresľuje: "Testovanie vodnej cesty je nutnou podmienkou na bezproblémové zvládnutie trasy. Nevyhnutná je kontrola hladín a sledovanie zjazdnosti úseku pri ich rôznych výškach. Pltníci musia poznať správanie sa toku, existenciu skál a prúdov."

Aby to všetko spĺňali, požaduje plavebná správa približne 50 jázd pre každého pltníka. Treba navyše poznať vrtochy vetra či náhle zmeny hladiny vody. Dvadsaťpäť pltníkov, ktorí dnes vychádzajú na Váh, všetky požiadavky zvládli.

Samotné plte sú konštruované ako nepotopiteľný trojmodulový blok, a to dokonca aj v prípade nárazu. Prototyp navrhol inžinier Kevický z katedry lodnej dopravy Žilinskej univerzity. Jednotrupová celodrevená plť prejde bez problémov aj meandrovitú časť rieky. Jej manévrovateľnosť je veľmi vysoká.

SkryťVypnúť reklamu

(eta)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  2. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 421
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 014
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 823
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 433
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 790
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 600
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 194
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 719
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 148
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 278
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 119
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 092
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 673
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 482
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu